Onko kenelläkään tietoa/kokemuksia BoD, Books on Demand-jutskasta?

  • Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti
Komentoija
Itselläni ongelmaksi muodostuu jälleenmyyntihinta se kun on B.O.D suosituksissa 49,90€ pistää miettimään että onko tuolla kirjalla mitään mahdollisuuksia päästä kirjakauppoihin hyllyyn asti. B.O.D-kirjoja on hyvin hankala markkinoida kun ne ovat ylihinnoiteltuja. Pitäisi kirjoittaa vain parisataasivuinen kirja, joka sekin maksaa sellaiset 24,90€ kirjakaupoissa jos vain oivaltaa kysyä sitä tiskin takaa kauppiaan tietokoneelta.
Riipuu lajista jos romaani,runokirja,satukirja tuskin jos tietokirja tai taidevalokuvia/muuta kuvataidetta sanoisin on toisin. Kirjan laji ja ainut kertaisuus jos esim. teet tietokirjan alasta josta ei kukaan muu ole kirjoittanut vaikkapa suomeksi niin tottakai sellainen saa maksaa enempi kuin joku perusromaani tai teet kattavimman teoksen kyseisestä aiheesta. No näin asiakkaana ajatellen ainakin minä ajattelen noin. Sokkona en kyllä silti ostaisi ihan mitä tahansa jollen oikeasti olisi kuullut hyvää muualta kirjasta tai haluaisin poikkeuksena tukea tekijää. Johon on vielä suurempi kynnys ehkä kuin siihen että mitä kustannetaan.:)

ps. nyt olen painoja vertaillut ja kokeilin taas huvikseni bodin laskuria ainakin juuri nyt mielessä oleva kirjaidea tulee älyttömän hintaiseksi verrattuna noihin eräisiin (kotimaisia jota varmasti jatkossa käytän) jotka ei kyllä kirjakauppa jakelua tarjoa mutta silti. Ylittää hinnan jolla sitä voisi koskaan ja mitenkään myydä.
ja jos työsi on mustavalkoinen ja muutama muu asia natsaa minulla yksi vinkki (ei en ole käyttänyt ainakaan vielä (lähiaikoina löysin sen googlella) mutta muuta kautta palvelun kirjantekijänä olevaa kirjapainoa olen käyttänyt ja se on todellakin tunnettu suomessa lisäksi suomalainen) Kirjavälityksen POD kirja tarpeeseen. ja BODista taittotyön hinta heillä minusta mielettömän hintaista kun minusta se pitäisi olla työkohtainen hinta tyyliin eräs johon kirjapaino tarjosi taittoa todella halvalla en sano paljonko koska työkohtaista niin paljon ja tarvitsemani tyyli on todella yksikertainen itsekkin kykenen siihen ja tein lopulta itse kun oivalsin leikkuuvarat ja muutaman muun asian miten ne menee. mutta sanoisin kirjani olisi saanut olla miellöttömän paksu heidän hinnallaan verttatuna siihen mitä bod taitto maksaa. Viimeksi kun katselin kirjojen teon hintaa suomi vaikutti olevan kalliimpi kuin bod nyt alkaa olla toisinpäin. lisäksi osaan ideoistani bodin paperivaihtoehdot on vähän niin ja näin. ainakin silloin kun yritin tehdä kirjaa heidän avullaan se heidän 80g paperi oli aneemisen ohutta minusta. Ei sinänsä huonoa mutta osassa ideoitani on todella ongelma jos paperi ohutta.
 
Laura Van Villa
Tästä sivulta löydät uunituoreen kirjani Letters to my Idol
http://www.bod.fi/bod-shop-start-fi.html
Olen ollut BOD:n comfort -asiakkaana tyytyväinen palveluihinsa.
 
Hihat mäni
Olen tehnyt Bod:n kautta kirjan. Omien mokailujen ja omatkin rimat alittaneen tekstin jälkeen sain tehtyä opuksen, jonka viimeiseen versioon olen tyytyväinen. Eli palvelu toimii, joskin hinnanalennus kirjoissa oli tervetullut muutos. Ikävä kyllä sen jälkeen, kun Bod teki uuden version sivuistaan, alkoikin tökkiä. Easycover, jolla nimensä mukaisesti sai tehtyä kannen helposti, ei enää toimi. Takakannen tekstin saa manuaalisesti tavutettua, mutta rivien pituudet vaihtelevat sen takia. Pahempi ongelma on etukannen kuva Jännitys 1 -kannessa. Ennen kuva skaalautui siihen, mutta päivityksen jälkeen osa kuvasta jää pois. Kuvaa voi siirtää muutaman millin, mutta sekään ei riitä. Arvattavasti kuvasta pitäisi poistaa puolet, että loput saisi mahtumaan siihen.
Bod:lla ei ole ongelmaan ratkaisua (kuinka olisi entisen toimivan version palauttaminen etukannen kuvan osalta?). Voin lähettää takakannen tekstin ja etukannen kuvan BoD:iin ja tarkistavat, että tiedostot ovat niin kuin pitää , mutta samalla joudun tilaamaan bod comfort-paketin 249 €. Korjauksia ei kuitenkaan tehdä. Tarkoittaako kenties, että maksan itseni kipeäksi ja saan kirjan, jossa kuva on edelleen väärin? Luultavasti ei, mutta uskon vasta kun näen. Kokeilin oliko ongelma selaimessa. Firefox, crome ja explorer, uusimmat versiot. Ei toimi yksikään. Ja koska haluan lahjoiksi muutaman kovakantisen kirjan Bod Fun -palvelulla ja kokeilla kansainvälistä myyntiä pehmeäkantisella ja e-kirjaa Bod Comfort -palvelulla, niin kuva- ja takakansiongelman takia joudun kenties tilaamaan molemmat bod comfortilla -vaikken edes aio tilata yhtä ainutta pehmeäkantista kirjaa. Siis tiedossa voi olla 249 euroa kuvaongelman takia ylimääräistä laskua vain sen takia, että he mokasivat päivityksensä ja pilasivat toimivan version ohjelmastaan, enkä edes voi olla varma että saan kokonaan näkyvän kuvan.

Takakannen tekstin saisi kunnolliseksi esimerkiksi tekemällä sen itse wordilla, tallentamalla PDF:nä ja ottamalla siitä leikkaustyökalulla kuvan ja -jos se olisi mahdollista- laittamalla sen takakanteen, jos se sallisi siihen kuvan. Testasin sen etukannen kuvan paikalle, ja hyvin toimi. *Huoh* Mitäköhän heidän ohjelmoijansa tekevät palkkansa eteen jos minäkin keksin ratkaisun tuohon ongelmaan?

Jos easycover toimisi vielä, sanoisin että BoD on hyvä vaihtoehto omasta kirjasta haaveilevalle. Kirjoja tehdään vain haluttu määrä, eikä tarvitse ostaa puolta kottikärryllistä tyhjän pantiksi. Yksi asia minua kuitenkin kirjojen tilauksessa aiemmin närästi. Jos se on korjattu, tämä narina on aiheeton. Yhden kirjan tilaus = yksi postimaksu. Kahta eri kirjaa = kaksi eri postimaksua. Jos muistan oikein, sitä perusteltiin jonkin asiakasryhmän optimoinnilla. Minusta se kuulostaa typeryydeltä, mutta voin olla väärässäkin.
 
Hihat mäni
Takakannen saisi tehtyä myös wordilla ja reunojen tasoittaminen olisi helppoa. Bod ei kuitenkaan easycoverissa tarjoa vaihtoehtoa, jolla siihen voisi laittaa PDF:n. Nykyinen versio ei tasoita rivien pituuksia manuaalisen tavutuksen jälkeen. Easycoverille vaihtoehtoinen tapa lähettää PDF kansi toimii, mutta jos et osaa tehdä kantta, asiakaspalvelijoilta et taida saada apua. Itse saan koko ajan ohjeet "tee ja lähetä se" ja linkin http://www.bod.fi/fileadmin/user_upload_fi/Downloads/Dokumente/Tipps_und_Tricks/Painomallin_luominen_Word-ohjelmalla.pdf -ikävä kyllä tuo kertoo vain miten LÄHETTÄÄ valmis kansi, ei miten TEHDÄ se. Liekö tarkoitus ohjata asiakkaat maksulliseen palveluun eväämällä varsinaiset kannenteko-ohjeet? Onkohan jollain muullakin ongelmia easycoverin kanssa?

Henkilökohtainen mielipiteeni BoD:n uudistuksesta on, että se meni päin *piip*. Easycover oli helppo tapa tehdä kannet, mutta nyt se on itselleni vain varma tapa pilata kansi. Heidän suomenkielisiltä sivuiltaan löytyy myös toimimattomia linkkejä. Ja kirjoitusvirheitä, mikä, ottaen huomioon alan, on hieman kummallista.
 
Hihat mäni
https://www.bod.fi/kustantamot/tuotteet.html ja http://www2.kuluttajavirasto.fi/File/f26f2a9b-bdca-46e4-845d-3752e344653b/Hinnat+selke%C3%83%C2%A4sti+esille+.pdf eivät oikein korreloi keskenään. BoD ilmoittaa hinnat ilman alv:tä, joskin mainitsee, että hintoihin pitää lisätä 19%. Kuluttajavirasto ilmoittaa sivuillaan "Myyntihinta on se hinta, jonka asiakas tavarasta tai palvelusta maksaa. Se on kokonaishinta, joka sisältää kaikki verot ja maksut, kuten arvonlisäveron ja tuotteesta perittävät pantit. Hintaa ei voi ilmoittaa osina niin, että asiakkaan pitää itse laskea yhteen lopullinen myyntihinta. Markkinatuomiioistuimen päätöksen mukaan myyntihintana ei voi pitää kahdesta tai useammasta eri hinnan osatekijästä muodostuvaa laskutoimitusta. Sillä ei ole merkitystä, kuinka helppo tai vaikea asiakkaan laskettavaksi jäävä laskutoimitus on".

Poikkeusluvan hintamerkintäasetuksen säännöksistä voi saada vain palveluiden hinnan ilmoittamiseen. Kuluttajavirasto voi myöntää sen vain erityissyystä. Kenties he ovat saaneet erityisluvan, vaikka ajatus tuntuukin minusta hieman omituiselta.
 
vierailija
http://www.bod.fi/index.php?id=1147 Tässä linkki firman sivuille.

Kuulostaa jotenkin... hämärältä, mutta teoriassa mahdolliselta. =)
Tekevät tiukasti säädellyllä prosessilla, jossa kaikki työ teetetään Suomen ulkopuolella. Haluavat äkkiä valmista ja siksi mukaan lipsahtelee monenlaisia pikkuvirheitä. Saa olla tarkkana, että ymmärtävät toiveesi oikein. Muuten tulee jotain ihan muuta ja korjaaminen kestää.
Asiakaspalvelu hyvää, kun kaikki menee, kuten pitää. Kun noita pikkuvirheitä ilmenee, niin muuttuukin ääni kellossa. Itse sain pitkän mailin, jossa oli tahallaan väärin ymmärretty sanomani ja syytettiin minua virheen tekijäksi.
En asioisi uudestaan.
- Henna
 

Yhteistyössä