Onko kenelläkään ollut nestettä polvessa?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Pom
Joo, ihan ilman erityistä syytä toinen polvi turposi niin ettei taipunut. Lääkärissä punkteerattiin kahdesti ja lääkekuuri. Kaksi eri punkteeraajaa: toinen ei tuntunut paljon missään (oma työterveyslääkäri) ja toisen aikana huusin tuskasta (päivystyksen lääkäri). Kuulemma oli flunssan jälkitautina joku juttu....
 
hyi se oli kamalaa
minulla on ollut nestettä polvessa ja polvi oli kuin jalkapallo, no ei nyt ihan mutta iso oli kumminki. jouduin lääkäriin koska en pystynyt kävellä ja sielä otettiin nestettä pois, olin aika kauan sairaalassa. Jalasta meni tunto enkä pystynyt liikuttaan jalkaa yhtään, en edes varpaita:( Onneksi sitten kuitenkin jalkaan palasi voimat....
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hyi se oli kamalaa:
minulla on ollut nestettä polvessa ja polvi oli kuin jalkapallo, no ei nyt ihan mutta iso oli kumminki. jouduin lääkäriin koska en pystynyt kävellä ja sielä otettiin nestettä pois, olin aika kauan sairaalassa. Jalasta meni tunto enkä pystynyt liikuttaan jalkaa yhtään, en edes varpaita:( Onneksi sitten kuitenkin jalkaan palasi voimat....
Mulla on nestettä niin vähän, että eivät vielä punkteeraa, mutta pohje tuntuu jotenkin oudolta.
 
minä vaan
Polvivammoista jee! Hoitovirheen ja kymmenen korjausleikkauksen jälkeen tiiän paljoooon polvivaivoista :) Yleensä jos polvessa on nestettä on se punktoitava lääkärissä. Jalka on toki kauttaaltaan arka, mutta yleensä turvotus, pinta kuumotus ja punotus on vain polven alueella. Bakteeritulehduksessa oma jalkani turposi myös säärestä
 
ap
Mulla kiristää polvea ja on turvoksissa, mutta ei mitenkään paljon. Kuitenkin silmällä huomaa. Lääkäri käski syödä viikon särkylääkkeitä ja katsoa meneekö ohi. Tunnusteli polven ja sanoi, ettei huomaa nestettä. Mutta minä en ymmärrä miten se muuten voisi olla turvoksissa? Nilkka ja pohje on tosiaan myös vähän oudon tuntuiset.
 
minä vaan
oletko koittanut lepuuttaa jalkaa paljon ja kohoasennossa. kylmäpaketit ovat tuolloin erinomaisia käyttää sekä särkylääkkeet. nilkan nyrjäytys tms. säteilee usein myös sääreen ja polveen :) Kuumotus on syy ottaa sitten yhteyttä lääkäriin!!! mutta jalka pöydälle näppiksen viereen !!!!!!!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
oletko koittanut lepuuttaa jalkaa paljon ja kohoasennossa. kylmäpaketit ovat tuolloin erinomaisia käyttää sekä särkylääkkeet. nilkan nyrjäytys tms. säteilee usein myös sääreen ja polveen :) Kuumotus on syy ottaa sitten yhteyttä lääkäriin!!! mutta jalka pöydälle näppiksen viereen !!!!!!!
Nyt itseasiassa alkoi säärtä kuumottamaan.
 
polvivaivainen
Mulla on nyt parisen viikkoa ollut polvi oudon tuntuinen. Oireilu alkoi sen jälkeen kun jouduin kävelemään metsikössä (rajapyykkejä etsimässä) ehkä n. tunnin verran, muutaman kerran ehkä luiskahdin sammalikossa/kivikossa. Tänä aamuna ehdin jo pari tuntia luulla että on parempana mutta työpäivän aikana (istumatyö) meni huonommaksi taas. Polvi on jäykkä, tuntuu painavalta, välillä tuntuu niinkuin olis painomansetti polven ympärillä. Ei varsinaisesti punoita/kuumota, eikä silmin erotettavaa isompaa turvotusta ole. Jalat nyt ei ole mitkään säihkysääret, ylipainoa on päässyt kertymään mutta ei kuitenkaan arkitoimia haittaavaa määrää, joka tapauksessa muhkuraa (=läskiä) polven sisäsivulla on. Oon tässä ihan kahden vaiheilla menenkö työterv.lääkärille huomenna (aikakin jo varattuna) vai odottelenko vielä että oireet helpottuisivat. Missähän menee se "raja" jolloin ei kannata enää siirtää lääkäriin menoa tässä vaivassa ? Itse olen ajatellut että nestettä kai siellä on ja netistä löytyy kahdenlaista tietoa, jossain kohti sanotaan että aina joutuu punktoimaan ja toisissa kohti sanotaan ettei kannata punktoida vaan menee kylmällä + särkylääkekuurilla + levolla ohi. Onko kokemuksia ? Tuo punktointi ei toimenpiteenä hirveästi houkuttele ja missään nimessä en haluaisi tästä mitään "kierrettä", enkä myöskään halua sairaslomalle jäädä.
 
"piikki"
Mulla tämän tästä mutta reuman vuoksi. Siitä en tiedä kuinka muissa vaivoissa hoitokäytäntö, mutta omassani turvotus on merkki sille et kortisonipiikkiä tarvii. Jos nestettä niin myös punktointi. Edes minun tuhoutuneeseen niveleen pisto ei ole paha juttu joten jos terve nivel kyseessä niin kuka tahansa osaa sen pistää joten sitä ei kannata pelätä!
 
vanha vamma
Puhun nyt tietenkin vain omasta puolestani, joten jos yhtään epäilyttää, työterveyslääkäriä kannattaa ehkä vaivata. Joka tapauksessa:

Sain kerran polveeni vääntövamman urheillessa, ja sehän turposi oikein kunnolla. Aluksi otettiin teekoossa röntgen, muutamaa viikkoa myöhemmin vielä yksityisesti (lähinnä jonojen vuoksi) magneettikuva. Polvessa oli nestettä aika hyvin, huonoimmillaan nivel taipui vajaan 90 asteen kulmaan.

Valittiin kuitenkin yhdessä tk-lääkärin kanssa konservatiivinen linja. Sovittiin myös, että punkteerataan polvi vasta, jos turvotus ei ala itsekseen laskea. Hoidin polvea kylmillä geelipusseilla ja sidoksella; aina muistaessani jumppasin ja hain kivun sallimia rajoja. Nesteily purkautuikin hiljalleen, ja liikelaajuus palautui niin ikään pikku hiljaa.

Mulla neste purkautui siis itsekseen aika kovankin tällin jälkeen ilman punktiota. Polvi tosin ei missään vaiheessa ollut ns. pinkeä vaan lähinnä jäykkä; väännössä vammautuneet kudokset tietysti olivat sitten kipeitä. Sitä en tiedä, miten toipuminen olisi lähtenyt käyntiin punktion jälkeen - melko pitkäänhän tuon kintun kanssa sai linkuttaa.
 
Sama ongelma...
Minullakin on nestettä polvissa. Sitä kuumottaa ärsyttästi :( Pidän polvia kohoasennossa ja pistelen kylmiä... Otin särkylääkkeitä sun muuta, mutta jos nyt ei tepsi niin lääkärireissulle.
En tiedä yhtään mistä toi tuli. Hypin trampoliinilla? Kävin kymmenen kilsan pyörälenkillä kelirikkotiellä? Ken tietänee.
 
polvivaivainen
Kun mulla on nestettä polvessa, jalka on todella epävarmantuntuinen eli ihan kuin "kävelisin lötkön pallon päällä". Jalkaa särkee lonkasta nilkkaan ja selkäkin juilii, koska epätasapaino rasittaa vääriä lihaksia. Minulla on nestettä poistettu vuosikymmenten aikana useita kymmeniä kertoja - olen sairastanut reumaa 25 vuotta. Suun kautta otettuna kortisoni aiheuttaa vain sivuvaikutuksia. Kun nestettä otetaan pois ja tilalle laitetaan kortisonia, on apu välitön. Tosin, illalla, piston jälkeen polvi voi olla kipeä, koska kortisoni ärsyttää alkuun.
 
työläinen
Hei!
Itsellähän muljautin polven tuossa pari viikkoa sitten aidan yli kiivetessä, jonka jälkeen oli polvi arka eikä voinut kyykkyyn mennä ollenkaan. Viikon menin töissä normaalisti (kaupan alan työt) ja kävelin vielä n.2 km päivässä joka päivä. Viime maanantaina kävin poistattamassa nesteet pois polvesta kun huomasin turvotuksen. Poistivat n. 15-20ml nestettä polvesta enkä ottanut sairaslomaa vain tein samanlaisen työviikon.

Polvi edelleen turvonnut, joten osaako kukaan sanoa kuinka kauan turvotus kestää kun ei näytä laskeutuvan ollenkaan ja välillä tulee puukottavaa kipua jalkaan?
 
vierailija
Mitenhän nesteen saisi itse liikkumaan pois polvesta. Jumppa ei ole auttanut. Olen myös kokeillut erilaisia kehosta nestettä poistavia ruoka-aineita. Kun tilanne menne nesteen takia kivuliaaksi, tuntuu kuin kudokset repeilisi, olen poistattanut lääkärillä nestettä. Joskus taitamattomat saavat ulos vain verta ja epäilevät jonkin rikkoutuneen. Taitavimmat ovat saaneet ulos 6dl nestettä, yleensä pahin paine helpottaa kun on saatu pois pari desiä. Myös polven taka puolella tuntuu välillä iso pahkura, joka hiipuu nesteen vähentyessä.
En aio ruveta huilailemaan ja ruikuttamaan sairaslomaa. Haluan ratkaista ongelman ja porskuttaa eteen päin. En ole ollut jalkapallon kokoisten polvieni takia yhtään päivää poissa opettajan työstäni, vaikka särky onkin joskus aika kova, eikä vatsa enää kestä lisää buranaa. Poissa en aio olla edelleenkään. Haluan ratkaista ongelman, en vaipua sen riivaamaksi.
 
reumaatikko
Polven takapuolella oleva "pahkura" on Bakerin kysta. Minulla todettiin se useita vuosia sitten ja se on kasvanut edelleen. Myös nestettä reuma-polvistani imetään välillä tk:ssa. Se ei ole kivaa mutta kun oppii rentoutumisen taidon (sama pätee myös hammaslääkärin vastaanotolla). Nämä on näitä inhottavia juttuja. Voimia Sinulle!



Mitenhän nesteen saisi itse liikkumaan pois polvesta. Jumppa ei ole auttanut. Olen myös kokeillut erilaisia kehosta nestettä poistavia ruoka-aineita. Kun tilanne menne nesteen takia kivuliaaksi, tuntuu kuin kudokset repeilisi, olen poistattanut lääkärillä nestettä. Joskus taitamattomat saavat ulos vain verta ja epäilevät jonkin rikkoutuneen. Taitavimmat ovat saaneet ulos 6dl nestettä, yleensä pahin paine helpottaa kun on saatu pois pari desiä. Myös polven taka puolella tuntuu välillä iso pahkura, joka hiipuu nesteen vähentyessä.
En aio ruveta huilailemaan ja ruikuttamaan sairaslomaa. Haluan ratkaista ongelman ja porskuttaa eteen päin. En ole ollut jalkapallon kokoisten polvieni takia yhtään päivää poissa opettajan työstäni, vaikka särky onkin joskus aika kova, eikä vatsa enää kestä lisää buranaa. Poissa en aio olla edelleenkään. Haluan ratkaista ongelman, en vaipua sen riivaamaksi.
 
vierailija
pari kertaa polvi on linksahtanut niin että nestettä on polveen tullut.molemmilla kerroilla neste on poistettu polvesta neulalla.Yleensä tuon jälkeen onkin olo helpottanut mukavasti ja on pystynyt kävelemään melkein normisti.
 

Yhteistyössä