Eka au pair otettiin välittäjän kautta - Au Pair Finland (http://www.au-pair.fi/www/). Oltiin tyytyväisiä välittäjään ja saatiin tosi nopeasti au pair silloin... varmasti noin kuukaudessa, tosin meillä oli siinä vähän tuuriakin mukana. Noilta sivuilta löytyy aika hyvin kaikenlaista tietoa au pairin ottamisesta.
Tämän hetkinen au pair ollaan löydetty Au Pair World sivustojen kautta (http://www.au-pair-world.co.uk/index.php/). Eli ollaan itse hoidettu lentoliput, haastattelut, varmistettu tarvittavat paperit yms.
Tärkeää tietenkin on varmistaa että au pairilla on käytännön kokemusta lapsista, ihan pikkutyttöä en itse haluaisi au pairiksi - meillä on rajana ollut 20v kun ollaan haettu. Tärkeitä tarkistettavia asioita on että vakuutukset on kunnossa ja että rikosrekisteri on puhdas. Tietty kannattaa kysellä myös harrastuksista, syistä miksi haluaa au pairiksi yms.yms.
Itselle on tärkeää valmistautua siihen että au pair on teidän tuleva perheen jäsen. Ja hyvin todennäköisesti alussa saattaa olla jotain hankaluuksia - kielitaidon kanssa, kulttuuri eroissa, työajoissa yms. mutta ne kyllä helpottavat yleensä jo kuukauden jälkeen.
Me maksettiin lentoliput (kotimatka maksetaan mikäli au pair on meillä sovitun ajan -vuoden), taskurahaa maksetaan 70?/vko ja tietenkin täysi ylläpito. Maksetaan myös suomen kurssi ja bussimatkat kurssille. Maksetaan myös nettiyhteys. Monta asiaa on tietenkin neuvoteltavissa ja kannattaa neuvotella. Me ollaan esim. sovittu että viikko tuntimäärä on 42h/vko ma-pe ja viikonloput vapaat... mutta sitten pitkiä viikonloppuvapaita järjestetään hänelle ja jos mummo/mamma on meillä käymässä, niin silloin hän saa enemmäm vapaata yms. Joustetaan molempiin suuntiin ja ainakin meillä toiminut hyvin. Ensimmäinen au pair oli sovitusti 9kk ja nyt toisen kanssa ollaan tehty vuoden sopimus ja hän on jo 7 kk ollut.
Meille au pair oli aika luonnollinen ratkaisu, koska olen itse ollut useamman vuoden au pairina ja niin se oli heti yksi vaihtoehto jota punnittiin. Ja ei todellakaan ole kallista... kunhan löytyy au pairille oma huone ja on itse valmis ottamaan "uuden perheenjäsenen" =)