Onko kelleen tullut herätystä omasta syömisestä?mässäilyn lopettamista ykskaks?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Henrietta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Henrietta

Aktiivinen jäsen
23.07.2004
8 078
0
36
Mä kun rupesin eilen miettimään että miksi annan syömisen vaikuttaa niin paljon elämääni.Tuntuu että olen laihduttanut aina:)Nyt tuli sellanen olo etten jaksa enään murehtia ja lopetan kakki herkuttelut,jokapäiväiset ainakin..Mä kun olen sellainen että se herkuttelu jää päälle.

Täytyy elämässä olla muutakin kun että miettii koko ajan syömisiään,syö aina kun harmittaa jne.Joskus jopa "salaa"syön jopa itseltänikin.

Tällaisista syömishäiriöistä puhutaan kauheen vähän mun mielestä.

Olen muutaman kilon ylipainoinen,en siis lihava,mutta kuitenkin.

joo, mä oon kans sellanen herkkupeppu... päätän lopettaa joka päivä, mut en vielä oo pystynyt... aina tekee mieli napostella jotain hyvää... ärsyttävää, koska kokoajan se oma kroppa ärsyttää ja maha roikkuu enemmän ja enemmän :(

Mulle tuli samanlainen "herätys" ja sitten aloin ihan toden teolla miettimään ruoka- asioita. Muutin hiljalleen ruokailutottumukset, opettelussa meni hetki mutta pian huomasin etten enää tahdo takaisin entiseen. Olo on runsaan liikunnan ja terveellisen ruuan takia mahtava ja monet vaivat kadonneet. :)

Neuvon miettimään, mikä saa sut mässäämään? Monesti syy ei ole ruuan maussa, vaan jossain muussa, yleensä tunnepuolella tai väsymyksessä tms.. Sen kun oivaltaa niin alkaa psyykkaus joka kyllä tuottaa tulosta. Jos sokeriaddiktio, kokeilkaa sokeripaastoa. Mulla tehosi =)

Pari viikkoa menee aina hyvin ja mielikin virkeä, mutta läheneviä menkkoja edeltää jatkuva herkuttelu. Jos ei menkkoja tulisi, olisin varmasti onnistunut painon pudotuksessa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Mulle tuli samanlainen "herätys" ja sitten aloin ihan toden teolla miettimään ruoka- asioita. Muutin hiljalleen ruokailutottumukset, opettelussa meni hetki mutta pian huomasin etten enää tahdo takaisin entiseen. Olo on runsaan liikunnan ja terveellisen ruuan takia mahtava ja monet vaivat kadonneet. :)

Kiva lukea tällaista:)Musta tuntuu siltä että nyt jumankauta loppuu mässäämiset.

Ei ne huolet sun muut katoa mihinkään vaikka kuinka söisi jne.

Neuvon miettimään, mikä saa sut mässäämään? Monesti syy ei ole ruuan maussa, vaan jossain muussa, yleensä tunnepuolella tai väsymyksessä tms.. Sen kun oivaltaa niin alkaa psyykkaus joka kyllä tuottaa tulosta. Jos sokeriaddiktio, kokeilkaa sokeripaastoa. Mulla tehosi =)

Mulla ainakin menee syömiset juuri mielialojen mukaan,on ollut vaikeaa ja tässä sitä taas ollaan.

Ajattelinkin kokeilla sokeripaastoa:)

just näinhän se menee... mulla ainaki... annan itelleni luvan herkutella kun oon nii väsynyt tai ny ku saan hetken olla rauhassa päikkäriaikaan ym ym selitystä... Hauskaa vissiin valehdella itelleen ;) ? PITÄS alkaa lenkkeileen ja sitä kautta hakeen sitä hyvää oloo...kun vaan sais aikaseks...

Mulle tuli eräänlainen herääminen, kun katsoin noin kuukausi takaperin valokuvia itsestäni. On näköjään nimittäin mennyt laihtuminen jo vähän överiksi. Kauhea isku siinä mielessä, että olen itse ravitsemusalan ammattilainen. Hassua sinänsä, että en edelleenkään näe itseäni liian laihana, kun katson peiliin, mutta valokuvat kertovat muuta...

Alkuperäinen kirjoittaja Kaiken takana on nainen:
Pari viikkoa menee aina hyvin ja mielikin virkeä, mutta läheneviä menkkoja edeltää jatkuva herkuttelu. Jos ei menkkoja tulisi, olisin varmasti onnistunut painon pudotuksessa! :)

Sama vika :/ viikko ennen menkkoja ni mä voisin lappaa suuhuni mitä vaan :headwall: makeesta, rasvaseen ja suolaiseen :kieh: mikä helvati niissä hormooneissa onki että ne teettää tota :snotty: siis vaikka mulla ei olis tietoakaan koska menkat alkaa niin siitä tietää kun nuo syömishimot iskee |O

Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Mulle tuli eräänlainen herääminen, kun katsoin noin kuukausi takaperin valokuvia itsestäni. On näköjään nimittäin mennyt laihtuminen jo vähän överiksi. Kauhea isku siinä mielessä, että olen itse ravitsemusalan ammattilainen. Hassua sinänsä, että en edelleenkään näe itseäni liian laihana, kun katson peiliin, mutta valokuvat kertovat muuta...

Oletko laihduttanut vai onko paino vaan pudonnut muuten ?

Minä päätin lasten takia jättää kaikki herkut viikonloppuun ja silloinkin kohtuudella tai ei välttämättä ollenkaan. En halua opettaa lapsilleni, että herkkuja voi syödä miten lystää.
Olen myös alkanut syömään säännöllisesti (aamupala, 2 lämmintä ateriaa ja iltapala), jolloin päivän energiantarve täyttyy eikä niitä herkkuja edes tee mieli eikä tarvitse kärsiä kovasta nälästä. Olen normaalipainoinen ja haluan siinä pysyäkin, ennaltaehkäisen siis ylipainoa.

Mieskin kantaa aina valokuvia lomareissuilta ym.ja käskee mun katsoa että olenko muka lihavan näköinen?Ei en ole,täytyy aina todeta.

Peiliin katsomalla tuntuu että huh-huh.Luulen että juuri laihduttamisen takia itsestäni on tullut niin kriittinen.

Mulla tuli herätys siinä vaiheessa kun liikakilot huoletti enemmän terveydellisistä kuin ulkonäkö asioiden takia..

Mä en haluu diabeettestä, enkä verenpaine tautia, enkä aivohalvausta, enkä tekoniveliä jne..(siis ainakaan sen takia että suu vetäis herkkuja 24h vrk)

Toki ulkonäkö kysymys on iso ja tärkee mutta kyl haluun liikakilot pois jotta pysyis terveempänä..

Tavallaan. Viimeinkin tiedän just mitä pitää tehdä, eikä ole edes vaikeaa. Ihmeesti pystyy suhtautumaan tyynesti karkkihyllyjen ja jätskialtaiden sisältöön ja kävelemään ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:

Mulla ainakin menee syömiset juuri mielialojen mukaan,on ollut vaikeaa ja tässä sitä taas ollaan.

Ajattelinkin kokeilla sokeripaastoa:)

Mulla sama, ja mulla myös aina menkkaviikolla meni ihan kaikkea: jätskiä, suklaata, karkkia, pizzaa (kehtaanko edes kertoa enää mitä kaikkea muuta...) Sitten aloin tosiaan kunnolla psyykkamaan ja miettimään miten paha mieli mulle tulee mässäämisen jälkeen kun taas itsekuri pettänyt. Annoin itselleni luvan, että jos kunnon ruokailun, päivän liikunnan ja terveellisen syömisen jälkeen vielä tekee mieli niin sitten saan syödä ja himot katosivat. Liikunta myös auttaa ihan oikeasti, mä olen alkanut löytämään liikunnan iloa ja monesti väsymyksestä johtuvat ruokahimot kuittaantuvat mulla liikunnalla =) Mulla muuten oli ainakin niin, että aina päiväunien jälkeen tuli väsymyksestä johtuva makeanhimo. Kuulemma aika yleistä, kannattaa miettiä josko väsymys syynä?
Onnea elämäntapamuutokseen, tuo ajattelutapa on jo puoli voittoa :)

Mulla oli lapsena suklaa-allergia. Kun se sitten meni iän myötä ohi, söin suklaata kerralla niin paljon, että oksensin. Kyllä mä voin suklaata vieläkin syödä, mutta mulla ei ole siihen mitään intohimoa. Joululahjaksi saadut suklaarasiatkin ovat vielä avaamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:

Sekä-että. Imetysaikana paino putosi helposti ja ajattelin koko ajan, että siitä se sitten nousee, kun lopetan imetyksen. Jotenkin vaivihkaa aloin vahtia syömistä ja etenkin lisätä liikuntaa ja se taisi jäädä vähän päälle. Tietysti hyvä havahtua siihen, mutta jännä tunne on sekin, että tavallaan viihdyn tässä tilassa ja joku pikkupiru takaraivossa käskee pitää alipainoa yllä. Pikkupiru on onneksi tässä kohtaa heikompi, mutta näköjään saa olla itsensä kanssa tarkkana näinkin päin.

Mä rupesin miettimään mässäilyäni vasta sitten kun terkkari ja lääkäri muistutti että jos en tee jotakin omaksi parhaakseni niin voin saada diabeteksen ym lisäsairaudet. Se pisti todella miettimään ja tein ratkaisun että jätin mässäilyn kokonaan. Karkit ja suklaat jäi jo 3 kk sitten pois mutta varsinaisella painon pudotussysteemillä olen ollut 2 kk ja tulosta on tullut, oon saanut lähes 9 kg pois. Myönnän kyllä että vielä on mistä pudottaa mutta hiljaa hyvä tulee. Teen pieniä välitavoitteita itelleni ettei mene koko homma mönkään sen takia että ahnehdin kun pitäis pudota hirveitä määriä kuukaudessa.
Terkkari oli viime viikolla hyvin hämmästynyt mun painon pudotuksesta ja mielissään oli, sanoi että jatka samaan malliin. Syön 3-4 tunnin välein 5-6 kertaa päivässä, riippuu mihin aikaan aamusta herään niin silloin syön jo aamupalan ja siitä taas 3 tunnin päästä jotakin jne. Nyt olisi tavoite saada toi 10 kg putoamaan eli ei kovin kaukana enää tosta tavoitteesta ja seuraava onkin sitte että saisin painoni pudotettua alle 100 kg:n.
Eikä ole niitä mässäilyhimoja enää että tekis mieli tunkee naamariin mitä sattuu ja kuinka paljon sattuu, se vaan on jäänyt pois pikku hiljaa. Joku varmaan kysyisi ettenkö syö mitään makeaa mutta kyllä syön kevytjätskejä ja pullaa (tavallista) mutta niitäkin kohtuudella. Tulikohan kaikki mainittua?

Sekä-että. Imetysaikana paino putosi helposti ja ajattelin koko ajan, että siitä se sitten nousee, kun lopetan imetyksen. Jotenkin vaivihkaa aloin vahtia syömistä ja etenkin lisätä liikuntaa ja se taisi jäädä vähän päälle. Tietysti hyvä havahtua siihen, mutta jännä tunne on sekin, että tavallaan viihdyn tässä tilassa ja joku pikkupiru takaraivossa käskee pitää alipainoa yllä. Pikkupiru on onneksi tässä kohtaa heikompi, mutta näköjään saa olla itsensä kanssa tarkkana näinkin päin.

Ei ole helppoa olla naisen kroppa :D
Mun yks tuttu on hirveän laiha eikä se kehtaa mennä esim uimarannalle kun ei sillä ole enää rintoja ollenkaan. Näin se itse sanoi.

Ei ole helppoa olla naisen kroppa :D
Mun yks tuttu on hirveän laiha eikä se kehtaa mennä esim uimarannalle kun ei sillä ole enää rintoja ollenkaan. Näin se itse sanoi.

Näinpä! Miksi se onkin aina niin, että tisseistä lähtee ihan ekana kaikki! :kieh: :D

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Syön 3-4 tunnin välein 5-6 kertaa päivässä, riippuu mihin aikaan aamusta herään niin silloin syön jo aamupalan ja siitä taas 3 tunnin päästä jotakin jne.

Tässä tuli yksi tärkeä pointti! Näin kannattaisi toimia, jotta nälkä ja himot pysyisi loitolla. Ja sitten kannattaa huolehtia vielä riittävästä proteiinin ja hyvine rasvojen saannista.

Aika monesti ihmisillä lihavuus ja väärin syöminen ovat kiinni myös tiedosta. Jos ei ole tietoa, kuinka laihdutetaan/syödään JÄRKEVÄSTI, niin yritys on yleensä tuhoon tuomittu. Sitä tietoa löytyy mielin määrin kun jaksaa panostaa!

Yhteistyössä