Onko kellään tuoretta ja varmaa tietoa (raskaus, raejuusto, maitorahka)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aave"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aave"

Vieras
Anteeksi on varmaan sadas aloitus asiasta mutta yritin googlailla asiaa ja mielipiteet jakautuu aikalailla kahtia. Eli saako noita syödä? Minä olen nimittäin nyt syönyt joka päivä jo monta viikkoa, kun a) on niihin himo b) ovat vähärasvaisia ja niistä saa ihania herkkuja. Rv jo 36 huomenna :)

Esim Tietoa sairauksista ja hoidosta / Naistentaudit ja synnytykset / Raskaus ja synnytys - Ohjepankki - Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri suosittelee maitorahkaa ja raejuustoa, mutta monissa paikoissa ne on luokiteltu tuorejuustoiksi joita ei sais pastöroitunakaan syödä. Siis eihän tässä nyt muuten mitään, mutta miten tämä asia ihan oikeasti mahtaa olla. Kyllä vai ei?

Ja en oo ressannut ruokavaliojutuilla, tietysti vältän mitä suositellaan, mutta kuvittelin että nuo on ihan ok tuotteita syödä ja nyt yllättäen yksi vanhempi ex-neuvolatäti sanoikin että ei saisi. Huoh.

Totta kai niitä saa syödä. Vaikka ne ovatkin tuorejuustoja, niin saa syödä. Samalla periaatteella esim. Viola tuorejuustoja saa syödä kun ottaa avaamattomasta purkista. Listeriaa te ette suomalasista maitotuotteista saa, mutta omasta jääkapistanne te voitte saada sen. Sulla on listeria jääkaapissa, jos siellä on jotain tavaraa missä on multaa.

onahn tämä joku ajatusvirhe? Onhan?

Ohhoh, eiköhän ole :D

Mutta kiitos kaunis teille. Oon tosiaan syönyt noita ihan surutta laktoosittomana, mulla on intoleranssi ja lisäksi mahaongelmia jotka äityi tässä raskausaikana niin pahaksi etten kestä enää viljojakaan enkä mitään missä on hiivaa. Laktoosittomat maitotuotteet, liha ja vihannekset käy (osa vaan kypsennettynä). En haluais turhaan ruveta enempää karsimaan ruokavaliota jos ei oikeasti ole tarvetta.

Juu varmasti on listeriaa jääkaapissa ja ihan varmasti sitä on muuallakin kun on 4v poika joka on parhaassa "rypemisiässä" eli päiväkodista tulee aina ihan hikisenä ja rapakkoisena/hiekkaisena/muuten vaan likasena :) puhumattakaan kaupungin katupölyistä ja muista. Alkoi vaan mietityttää että onko mulla näin pahasti raskauden alussa puhutut asiat hukassa..

[QUOTE="Eee";23933268]Missä on sanottu, ettei pastöroidusta maidosta valmistettuja tuorejuustoja saa syödä raskaana ollessa?[/QUOTE]

Googleta vaikka raejuusto +raskaus, suunnilleen joka osumassa näin mainitaan.. En mäkään sitä tuorejuustoa ole syönyt ihan kaiken varalta, mutta nämä kyllä maistuu paremmin ku hyvin :p

[QUOTE="aave";23933301]Googleta vaikka raejuusto +raskaus, suunnilleen joka osumassa näin mainitaan.. En mäkään sitä tuorejuustoa ole syönyt ihan kaiken varalta, mutta nämä kyllä maistuu paremmin ku hyvin :p[/QUOTE]

No terve lähdekritiikki kunniaan. Itse olen lukenut mielummin ne neuvolan lappuset kuin kysellyt tuntemattomilta sekopäiltä netissä. (Tosin suurin osa raskaana olevista tuntuu olevan melko kykenemättömiä lukemaan niitä neuvolan lappuja, ja kyselee mielummin tuntemattomilta sekopäiltä netissä.)

Ainakin mulle on jaettu neuvolasta lista, jossa lukee, että pastöroidusta maidosta valmistettuja tuotteita saa syödä, ja kehoitetaan pitämään huolta siitä, että ne ovat tuoreita.

No esimerkiksi tässä on faktaa siitä, että tuorejuustoa ei saisi syödä:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/

No mulle sanottiin neuvolassa, että pehmeitä juustoja tulisi välttää. Siis "raakana". Ennen olikin, että pastöroimattomia, mutta tämä oli kuulemma uusi ohje ja sitä mä noudatin.

Siis ei muuten mutta tämä "tieto" tuli tosiaan ex-th:lta niin rupesin googlailemaan. Ei mun lippulappusissa ainakaan lukenut halaistua sanaa maitorahkasta eikä raejuustosta, enkä nyt ihan heti maitorahkaa mieltänyt tuorejuustoksi.. Tyhmä oon varmaan, mutta olokoon sitten niin ;)

Ja tottahan mä nyt osaan lukea sen että tuorejuustoja ei saa syödä, mutta mulle tuorejuusto on aina tarkoittanut sitä pakettia missä lukee "tuorejuusto" (=Viola, Creme bonjour jne) ja that's it :D. Aiemmin en oo edes maitotuotteita voinut syödä ennen kuin laktoosittomat tuli, joten tietämys siltä alalta on ollu vähän rajoitettu kun ei muutkaan perheessä niitä ole syöneet..

Väittääkö joku th, että rahka on tuore-/pehmeääjuustoa??? Sitten ei kai uskalla jugurttiakaan syödä =) Sekin varmaan luokitellaan tuorejuustoksi...

Kyllä mua enemmän huolestuttaisi erilaisten kasvisten listeriavaara kuin pastöroitujen maitotuotteiden.

[QUOTE="Eee";23933344]Ainakin mulle on jaettu neuvolasta lista, jossa lukee, että pastöroidusta maidosta valmistettuja tuotteita saa syödä, ja kehoitetaan pitämään huolta siitä, että ne ovat tuoreita.[/QUOTE]

Mäkin sain nauvolasta lappusen, siinä luki näin "Pastoroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja sekä pehmeitä juustoja kuten home - ja tuorejuutoja ei suositella kuumentamattomana listeriavaaran vuoksi raskauden aikana".
Rae- ja fetajuustot ja rahkat ovat valmistettuja pastöroidusta maidosta eli niitä voi syödä. Th myös suositteli rahkan syöntiä välipalaksi/aamupalaksi/iltapalaksi. Kunnolla keitettynä tuorejuustoja saa syödä. Itse olen syönyt tuorejuustolla ja pekonilla täytettyjä sieniä. Ne piti vaan valmistaa kunnolla. Varmistin asian terveydenhoitajalta ja lääkäriltä.

Yhteistyössä