Onko kellään ollut kätilönä miestä? entäpä opiskelijoita mukana?

  • Viestiketjun aloittaja kohta menossa
  • Ensimmäinen viesti
kohta menossa
Onkohan niitä ees? Minä en haluais :( vaikea olis ehkä rentoutua synnytyksessä...
Onko joillain ollut kätilönä mies ja onko valittamista? Voiko halutessaan saada naisen hoitamaan homman?
Toinen juttu, opiskelijat! Saako pyytää ettei halua opiskelijoita sinne? Onko teillä ollut opiskelija mukana synnytyksessä? Minä en ainakaan haluais ylimääräisiä :(
 
opiskelija on ollut, oli hälle vissiin eka missä oli mukana :D kätilö hälle sit sano et kaikki äidit ei oo tälläsiä ettei huoli mitään lääkkeellisiä kivunlievityksiä... että yleensä tilataan jo ovella kaikki mahdolliset mömmöt.

opiskelijaa ei oo pakko ottaa mukaan, ne kysyy kyllä et sopiiko olla mukana..
 
Minun synnytyksessä oli mukana kätilöharjoittelija. Ja olin hyvin tyytyväinen, että annoin luvan olla mukana. Hänellä oli aikaa olla minulle vain seurana, miehen ollessa poissa. Ja muutenkin jäi vain hyvä mielikuva harjoittelijan mukana olosta, en kokenut häntä häiriöksi tai ylimääräiseksi.
 
opiskelijan roolissa...
mieskätilöitä on kyllä, meidän koulussa tosin on yksi eli ei niitä hirveästi ole. jo ennen synnytystä niissä käynneillä saa toivoa ettei olisi mieskätilöä ja ei myöskään tule jos on näin pyytänyt. monet kyllä sanoneet mieskätilöistä enemmän positiivisia asioita kuin naiskätilöistä. kukin tyylillään kai. haluaahan toiset ennemmin miesgynekologin kuin naisen.
synnytykseen tultaessa kysytään että saako opiskelija tulla mukaan synnytykseen. mikään pakko ei ole päästää mutta yleisin vastaus siinä kohtaa on että aivan sama kuka siihen tulee kunhan nyt vaan joku auttaa. mutta mikään pakko ei ole opiskelijalle antaa lupaa tulla saliin.
 
mulla
oli yhteensä 4 opiskelijaa, joista yksi mies. Ennen synnytystä ajattelin että en todellakaan anna opiskelijoiden tulla seuraamaan mun synnytystä mutta siinä tilanteessa ei ollut kyllä yhtään väliä vaikka olis joku sairaalan talkkarikin tullu remmiin mukaan :D mutta kai niille voi sanoa että ei halua.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
Nöösä
Toisessa synnytyksessä oli mies lääkäriharjoittelijana ja oli paikalla koko ponnistusvaiheen kätilön apuna. Ei se mitenkään haitannut eikä vaikeuttanut "rentoutumista", siinä tilanteessa nyt ei paljon haittaa juuri mikään. ;)

Kätilö kun alkoi kursia repeämiä ja tämä harjoittelija sanoi "Tuota voisin melkein jo kokeilla" (siis ompelemista) oisin sanonut että ei kiitos, mutta ei kätilökään antanut sen tikkaamista kokeilla onneksi ;)

Kyllä noi lääkärit ja kätilöt näkee niin kaikenlaista etten osaa suhtautua niihin sillä lailla "miehinä".
 
vieras
Mulla oli molemmissa synnytyksissä työvuorossa myös mies kätilö,esitin vain toiveen ettei hän olisi minulla,koska oli entinen koulukaveri,yläasteelta!Ekassa synnytyksessäni hän käväisi huoneessa sängyn päätyä korjaamassa,muuten ei osallistunut.Tätä mies kätilöä on kovasti kehuttu,ja pelkkää hyvää hänestä olen kuullut!
 
Synnyttäny
Olin kuullu etukäteen, että kättärillä olis 1 mieskätilö ja naureskelin, että varmaan sattuu mun kohdalle. Ja niinhän se osukin!

Etukäteen olin hieman epäröivä, että jos tulee mies pystyykö olee rento ja keskustella asioista niinkuin olis nais naiselle keskusteltu.
Mutta kun tuli synnytyksen aika oli ihan sama kuka asiaa hoiti. Ja täytyy sanoa, että siinä vaiheessa kätilö oli kätilö, joka tietää asiat ja hoitaa ammattinsa ja ihan sama kumpaa sukupuolta.

Tosi hienosti meni synnytys ja poika tuli!
 
deea
Alkuperäinen kirjoittaja mulla:
oli yhteensä 4 opiskelijaa, joista yksi mies. Ennen synnytystä ajattelin että en todellakaan anna opiskelijoiden tulla seuraamaan mun synnytystä mutta siinä tilanteessa ei ollut kyllä yhtään väliä vaikka olis joku sairaalan talkkarikin tullu remmiin mukaan :D mutta kai niille voi sanoa että ei halua.
Ihan sama kokemus. :D Etukäteen ajattelin, että ei missään tapauksessa opiskelijoita tai mieskätilöä mun synnytykseen. Todellisessa tilanteessa mulle oli aivan sama ketä siellä oli paikalla.

Opiskelija oli loppujen lopuksi tosi hyvä juttu. Hän oli koko ajan paikalla, kun kätilö ehtii vain käväisemään silloin tällöin. Opiskelija osasi hälyttää kätilönkin ajoissa, kun tuli ongelmia. Kätilö oli nainen, mutta lääkäri, joka tarvittiin paikalle ongelmien vuoksi, oli mies. Eikä sillä sukupuolella ollut siinä tilanteessa mitään väliä.
 
Multa tuli opiskelija kysymään saako olla mukana, ja sanoin että saa olla. Vaikka ennen synnytystä vannotin etten halua opiskelijoita kyttäämään. Mutta toisin kävi :) Ja sitä paitsi hyvähän niiden on saada oppia. Ehkä lapsen lapset saattaa sit synnyttää just sen kätilön avulla ;)
 
vieras
oli useampikin opiskelija kun synnytys kesti niin kauan. Kysyvät luvan ja annoin. Tosin kun kohdunsuuta kokeili piiiiiitkän synnytyksen ajan iso porukka, lääkärit, hoitajat ja opiskelijat aina kun edistymistä seurattiin, opiskelijat joskus useamman kerran kun jotain kovettumaa ei heti löytynyt, niin alkoi kirvellä ja pahasti. Loppuajasta teki mieli potkaista kun tulivat lähellekään
 
kukkuu
Itse synnytin Kättärillä ja mieskätilö oli yövuoron ja hoiti synnytyksen loppuosan, alkuun oli naiskätilö ja täytyy sanoa että pidin enemmän mieskätilöstä. Oli tosi symppis ja osaava, eikä siinä vaiheessa ollut merkitystä kätilön sukupuolella, kun vain toivoi että lapsi tulis maailmaan. Ja eiköhän sekin kätilö ollut aika monet synnytykset jo auttanut, eli en ollut ensimmäinen emäntä siinä jalat harallaan.
 
synnyttäjä
Juu voin sanoa, että siinä vaiheessa ku synnyttää, niin ei tosiaankaan ole väliä, kuka siinä on. Haluaa vaan saada sen lapsukaisen ulos. Itselläni ei ollut mieskätilöä, mutta ei sen olisi ollut väliä. se on kyllä varmasti kutsumusammatti, joten varmasti ovat todella ammattitaitoisia. Ja eihän opiskelijat koskaan opi, jos heidän ei anna tulla katsomaan...
 
mieskätilö kiitos
Mulla oli mieskätilö ja toivottavati hän olisi seuraavassa synnytyksessäkin kätilönä =)
Niin ihana ja lämmin ihminen ettei toista! Ja mulla kuiten kerkes synnytyksessä olla 4 eri kätilöä ja kyllä vaan tuo mieskätilö pesi naiset mennen tullen =D
 
Mulla oli opiskelijoita, tai siis yksi siinä vain on per synnytys, ei mitään laumaa tuijottamassa. Mä olin myös aluksi sitä mieltä että ketään ylimääräistä en huoli synnytykseen mutta kun totuus iski ja synnytykseen mentiin niin olisi ollut aivan sama vaikka paikalla olisi ollut Suomen jääkiekkomaajoukkue.
 
kokoko
mulla oli ekassa synnytyksessä 2 opiskelijaa ja eipä niitä paljon siinä tohinassa huomannut. lähinnä pitivät mun jalkoja asennossa niin ei itse tarvinnut kuin työntää :D
 

Yhteistyössä