Onko kellään mielessä suomalaisia sanoja jonka tarkkaa merkitystä et tiedä?

• Viestiketjun aloittaja "ansku"
  • Ensimmäinen viesti
Tietää
No kompakti on tietenkin sellainen hyvin tiiviisti tai näppärästi "pakattu", koostettu, tai on sitä olemukseltaan. Näppärä vois olla aika passeli synonyymi kompaktille.

"pähkinä"
Ketä, sitä sanaa kun moni viljelee minne sattuu ja toinen sana on "olet nolo", eli se nolo, senhän tietää että itseä voi nolottaa mutta onko sana saamassa uuden merkityksen kun toinen voi sanoa toista tuntematta sinua nolottaa, olet nolo?

"ansku"
Alkuperäinen kirjoittaja Tietää;22245585:
No kompakti on tietenkin sellainen hyvin tiiviisti tai näppärästi "pakattu", koostettu, tai on sitä olemukseltaan. Näppärä vois olla aika passeli synonyymi kompaktille.
Juu voihan se ollakin. Oli vain aika hassusti huutonetissä laitettu " Kompakti vaatepaketti tytölle" en nyt itse kuitenkaan käyttäisi tässä tilanteessa.

Aika jänniä sanoja on ja kun niiden merkitystä alkaa miettimään niin joskus huvittaa aika lailla :)

"jojo"
Mies moittii usein jotakuta sanalla "nihilisti" joka on ilmeisesti tarttunut työmaalta. Kysyin kerran, tietääkö hän, mitä se edes tarkoittaa. Ei tiennyt.

Googlasin sanan, en meinaan itsekään tiennyt - ja nyt olen taas unohtanut sen. Mutta kuten arvasin, mies käyttää sanaa ihan vikapaikassa.

Sanakirjasta oli myös pakko katsoa, kun jotakin vanhaa taloa kunnostettiin "pieteetillä" - sana oli sekin moneen otteeseen kuultu, mutta jäänyt aina selitystä vaille.

-.-.-.-.-
[QUOTE="jojo";22247711]Mies moittii usein jotakuta sanalla "nihilisti" joka on ilmeisesti tarttunut työmaalta. Kysyin kerran, tietääkö hän, mitä se edes tarkoittaa. Ei tiennyt.

Googlasin sanan, en meinaan itsekään tiennyt - ja nyt olen taas unohtanut sen. Mutta kuten arvasin, mies käyttää sanaa ihan vikapaikassa.

Sanakirjasta oli myös pakko katsoa, kun jotakin vanhaa taloa kunnostettiin "pieteetillä" - sana oli sekin moneen otteeseen kuultu, mutta jäänyt aina selitystä vaille.[/QUOTE]

Mun miestä vaivasi sama vika, ja mua risoo tolkuttomasti se kun käytetään termejä miten tykkää ja aivan väärissä yhteyksissä. Kun ei osata ja silti pitää termeillä kikkailla. Raivostuttavaa.

Yhteistyössä