Onko kellään kulumaa polvessa tai nivelrikkoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ritruts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ritruts

Vieras
Mulla on toinen polvi vaivannut jo pitkään ja varsinkin jos rasitan sitä liikaa. Nyt ovat jopa kävelylenkit alkaneet tuntumaan kivuliailta ja minä niin tykkäisin liikkua :/ Polvi kuvattiin vuosi sitten ja kulumaa näkyi, mutta asialle ei tehty mitään eikä varmaan tehdäkään jos ei kävelykyky kokonaan lähde, arrgh! Onko muita polvivaivaisia? Auttaako polven tähystysleikkaus ja sen yhteydessä nivelen "siivoaminen"?

Mulla ei kulumaa ole.Mutta usean vuoden teini-iässä kärsin polvikivuista jotka pahenivat nii ettei polvi kestänyt juuri mitään rasitusta.

Tähystyksellä polvi sitten siivottiin ja lääkäri meinasi silloin että sama edessä luultavammin muutaman vuoden päästä.Aikaa nyt kulunut n.10v tähystyksestä ja nyt vasta polvi oireilee välillä.En tiedä sitten vaikuttaako mulla nivelten yliliikkuvuus asiaan kun ikääkin tullut lisää.

Mulla on diagnosoitu nivelrikko vasemmassa polvessa. Reseptin lätkäs ortopedi kouraan, glukosaminretard (vai miten kirjoitetaankaan...) on pilleri. Koskaan en oo syönyt kun olen lukenut tutkimuksia joissa ei välttämättä tehoa kyseisellä aineella.

Mun oireet ei ole niin pahoja kuin sulla. Sanoi lääkäri mulle, että voi polven tähystää ja siivota nivelpinnat mutta siitä ei ole mitään hyötyä. Noh, en sit suostunut operaatioon. Että en tuosta operatiivisestä hoisota osaa sanoa että auttaako

Mitä liikuntaa voitte harrastaa "kuluneella" polvella. harmittaa, jos tosiaan sauvakävelylenkitkin loppuvat polvikipuun :/ Uiminen ja pyöräily ei innosta. Olen tottunut sauvomaan 10 km lenkkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä liikuntaa voitte harrastaa "kuluneella" polvella. harmittaa, jos tosiaan sauvakävelylenkitkin loppuvat polvikipuun :/ Uiminen ja pyöräily ei innosta. Olen tottunut sauvomaan 10 km lenkkejä.

Mulla intohimona ollu juoksu, jota en voinu harrastaa enää lainkaan, ennen kuin sain lääkitykset kuntoon. Nyt välillä oireilee, mut odotan taas innolla kun pururadat sulaa, ni siellä juokseminen on helpompaa.

sauvakävelyä ja uimista. Perinteisen hiihto ois kuulemma hyvä mut en harrasta. juoksemista ei voi edes kuvitellakaan. Ja multa "kiellettiin" myös ratsastus ja laskettelu diagnoosin jälkeen.

Täällä myös yksi polvivaivainen, nivelrikko vasemmassa polvessa. Nivelpintojen siivous tehtiin -02, mutta eipä sitä kauheasti hyötyä ollut.

Normaalisti polvi ei vaivaa paljoa, kunhan vaan maltan olla tippaakaan juoksematta, normaalia kävelyä kestää hyvin. Mutta jo 100 m juokseminen saa polven kipeytymään päiväkausiksi. Hyppiä tai tanssia ei myöskään voi yhtään. :(

Noin kerran vuodessa polveni tulehtuu, ja siihen tulee vettä. Se kestää noin viikon, mutta mene itsekseen ohi. Normaalisti olen ollut silloin aina sairaslomalla, ja saanut tulehduskipulääkekuurin, mutta nyt kun olen äitiyslomalla ja viimeisilläni raskaana, niin en viitsinyt mitään lääkettäkään ottaa, ihan pelkällä levolla se meni ohi, juuri tässä viikko sitten oli.

Jossain vaiheessa joudun ehkä alaa vaihtamaan, kun työssäni joudun kävelemään paljon. Mutta se ei ole ihan vielä ajankohtaista. Ja jonkin verran on hyvä nivelrikkoisenakin liikkua, että jaloissa pysyy lihaskunto hyvänä.

Moi,

Meille nivelrikkoisille on ihan oma kubi täällä -> http://www.niveltieto.net/nivelklubi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=NiriPolvi . Kannattaa kirjautua sisään ja kysellä muilta vinkkejä miten nivelrikkoa voi hoitaa.

Tsemppiä kaikille muillekin polvivammaisille.

Uusimmat

Yhteistyössä