Onko kellään kokemuksia vuokratyö firmojen käytännöistä?

  • Viestiketjun aloittaja Ei työttömyyttä enää, pliis
  • Ensimmäinen viesti
Ei työttömyyttä enää, pliis
Olen ensiviikolla menossa työhaastatteluun vuokratyö firmalle. Luvassa olisi kokoonpanotyötä vantaalla muutamaksi kuukaudeksi,,,
Miten teillä on yleisesti kokemuksia kyseisistä firmoista? En koskaan ole ollut "vuokralla" joten ennen haastattelua niin olisi mukavaa ennakkoon tietää esim. palkanmaksujen tavoista, lomarahojen sisällyttämisestä, sairauslomista ym. ja poikkeaako eri firmojen käytännöt paljon? Eli, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon haastattelussa ettei tule huijattavaksi?
 
vuokratyöläinen
2½ vuotta olen ollut vuokratyöntekijänä. Muuten ihan tyytyväinen, paitsi meillä on määräaikaiset sopimukset ilman päättymispäivää mut ne saattaa tässä muuttua vakkariks.
Palkat tulee aina ajallaan, kaikki lomarahat maksettu just niinku pitääkin..
Muuta huonoa ei nyt kovin pahasti oo ku toi työsopimuksen muoto..
 
no ei muuta huonoa sanottavaa oikeastaan ole kuin se, että sut voidaan irtisanoa ilman mitään varoitusta tai syytä. itse sain monoa raskauden takia. ja olisiko meillä ollut että ekaan kuukauteen ei saanut palkallista saikkua, tosin vaihtelee varmaan eri firmoissa. no kuitenkin, palkka tuli aina ajallaan ja oikeat määrät.
 
Ei mitään huonoa sanottavaa Varamiespalvelusta, Baronan kanssa en enää aio asioida. Palkka on TES:n mukainen ja jopa parempi kun maksavat lomarahat rahana saman tien. MUTTA kääntöpuolena se, että lomat ei kerry eli kamalan pitkäaikaiseksi ratkaisuksi en suosittele. Tosin aika monet yritykset käyttää vuokrafirmoja juuri siihen tarkoitukseen,että ne seuloo työntekijät ja saa tavallaan tuplattua koeajan jos ensin pidetään vaikka 6 kk vuokrafirman kautta ja sinä aikanahan työsuhteen voi lopettaa jos ei pärjää. Jos taas sujuu hyvin, niin ne voi tarjota vakkaripaikkaakin ja sitten saavat kuitenkin laittaa vielä normaalin koeajan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:
no ei muuta huonoa sanottavaa oikeastaan ole kuin se, että sut voidaan irtisanoa ilman mitään varoitusta tai syytä. itse sain monoa raskauden takia. ja olisiko meillä ollut että ekaan kuukauteen ei saanut palkallista saikkua, tosin vaihtelee varmaan eri firmoissa. no kuitenkin, palkka tuli aina ajallaan ja oikeat määrät.
Tuota minä irtisanomisjuttua pelkkäänkin. Jos solmimme 3kk sopparin niin mikä on se koeaika?
 
vierailija
Olen ensiviikolla menossa työhaastatteluun vuokratyö firmalle. Luvassa olisi kokoonpanotyötä vantaalla muutamaksi kuukaudeksi,,,
Miten teillä on yleisesti kokemuksia kyseisistä firmoista? En koskaan ole ollut "vuokralla" joten ennen haastattelua niin olisi mukavaa ennakkoon tietää esim. palkanmaksujen tavoista, lomarahojen sisällyttämisestä, sairauslomista ym. ja poikkeaako eri firmojen käytännöt paljon? Eli, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon haastattelussa ettei tule huijattavaksi?
 
vierailija
Itse olen vakkarina vuokratyöfirma kautta. Firma ei voi palkata mua, koska pääkonttori (ulkomailla) ei anna rekrytointilupia taloustilanteen takia. Ei suomen yksikkö kiertää sääntöä kierrättämällä mun sopparin vuokratyöfirman kautta. Heti kun lupa irtoaa, niin mut pitäisi pystyä palkkaamaan.

Mutta mitä eroa tällä on? Ei kai mitään juuri. Jos olen kipeä, käytän vuokratyöfirman työterveyttä, joka on Terveystalolla. Se kai sitten. Muut käyttää Mehiläistä.
 
vierailija
Pysyisin kaukana sol Henkilöstöpalvelut talosta.
Palkat jäävät maksamatta
Samaa mieltä, kannattaa kiertää niin kaukaa kuin pystyy koko Sol:in pulju.. epäluotettavampaa firmaa saa hakea. Itellä jäi saatavia yli 3000 € (liiton laskelma asiasta). Liitolta olisin saanut myös oikeusturvan kärjäjöintiin, mutta riski oli, et jos häviän joudun maksamaan osan.. Kaikkea ei olisi oikeusturva kattanut. En sitten uskaltanut leikkiin ryhtyä...
 

Yhteistyössä