Onko kellään sle tai fibro?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saana75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saana75

Vieras
Itsellä vahva epäily jommasta kummasta, tällä hetkellä niin kipeä olo, joka paikkaa särkee ja rintakehän kaikki nivelet on tulehtuneet ja turvonneet....meinaa itku päästä vielä kun tk lekuri ei suostu pistämää eteenpäin. Taitaa olla vaan korvien välissä vikaaa....
Sain kortisonipiikkejäkin mutta niistä tuli kauhea hikikohtaus(3h), kahden pv päänsärky ja naama ihottumaiseksi. Että ei enää kortisonia mulle kiitos.

Onko muita kohtalotovereita, millaisia oireita ja saitteko helposti diagnoosin?`Mulla on ti yksityislekurille aika, reumalääkärille. Huh. Jos jotain selviäis..

:wave:
täällä SLE. itsellä tauti puheksi kovalla kuumeella jonka vuoksi sairaalaan ja siellä sitten tehtiin monen moiset koket ennenkuin varmistui tuo sle.
silloin hoidoksi todella vahva kortisoni lääkitys ja tauti nopeasti rauhoittuikin..nyt siis täysin remissiossa..
raskauden aikan seurattiin tiheään äitipolilla mutta onneksi on pysynyt kurissa todella hyvin..
koko ajan olen keskussairaalan sisätautipolin lääkärin (nefrologi) seurannassa ja tuskin kokonaan enää pois seurannasta pääsenkään =)
kerrohan selkisikö mitään ja vaadi oikein kunnolla että pääset tutkimuksiin se on kuitenkin oikeutesi :flower:

Moi!

Mulla on fibro.
Diagnoosin teki reumatologi ja 18/18 kipupistettä reagoi joten varma diagnoosi.
Oireita on niin paljon ja jokisella ne vielä vaihtelee mutta perustaudinkuva menee näin:
-kipuja kehon molemmilla puolilla symmetrisesti eli oikea jalka vasen käsi yms.(minulla kolottaa kaikkia lihaksia..)
-kipu vaihtaa nopeasti paikkaa, saattaa siirtyä kädestä jalkaan tuosta vaan
-kosketusarkuutta lihaksissa
-kipu on polttavaa,kirvelevää,jäytävää
-vatsaongelmat,masentuneisuus,pahoinvointi,totaalinen väsymys joka alkaa heti aamusta

tässä näitä lääkärien toteamia juttuja.
Sitten kun jutustelet fibrojen kanssa huomaat että jokaisen fibro on yksilöllinen.
Minua vaivaa lähinnä lihassäryt ilmojen vaihtuessa,kovan liikuntasuorituksen jälkeen seuraavana päivänä,saunan jälkeisenä päivänä.Vatsavaivoja on silloin tällöin.
Lääkkeitä en tarvitse ja pärjään kun muistan levätä sekä liikkua säännöllisesti.Punainen liha on pois ruokavaliosta kuten myös porsaan liha.
Paljon kasvisruokaa ja omega-3 joka päivä.
Olen ollut lähes oireeton parin vuoden ajan.
Silloin tällöin voi kolottaa mutta kun sen tietää mistä johtuu niin on helpompaa.En jää kipuuni makaamaan vaan menen eteenpäin joka päivä.
Toivottavasti tästä oli apua ja saat selville mikä sinua vaivaa.
Tsemppiä!!

No nyt on tulossa kutsu reumapolille, tuma vasta-aineet oli sen verran koholla, ja tietzen tauti uusi eli rintakehän alueen nivelet on kipeät ja kuumeiset ja tulehtuneet. Höh. Sairaslomaa kunnes pääsen sinne polille.

Kiitos vastauksistanne!

Yhteistyössä