Onko kellään mennyt lapsivedet huomaamatta, tavallaan niin pikkuhiljaa kerrallaaan. Huomasitko mitään outoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xxx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xxx

Vieras
Elikkäs edellinen synnytys käynistyi suoraan lapsivesien menolla ilman suppareita. Mutta se oli niin selkee lorahdus ettei jäänyt epäselväksi mitä tapahtui.

Nyt rv 36 Viikolla ultrassa todettiin että lapsivettä on tosi vähän, vielä kuitenkin normaalin rajoissa.
Nyt viikonloppuna ollut lorahduksia, pikkarit kastuu, mutta päällyshousut korkeintaan kostuvat. Eli ei mitään selkeetä. Valkovuodoksi olen tämän tulkinnut.

Mutta nyt ovat vauvan liikkeet muuttuneet. Eli liikkeet tuntuvat, ja näkyvät paljon selkeemmin kuin aiemmin. Selkeä ero siis aiempaan verrattuna on huomattavissa ja mieskin huomaa sen.
Tuntuu kuin tuolla olisi pelkästään vauvaa eikä mitään muuta.

Tämä sai epäilemään että voisiko olla mahdollista että lapsivettä onkin lorahdellut, niin pienissä erissä vain ettei sitä ole huomannut.
Ja jos sitä on jo valmiiksi vähän niin eikait sieltä kovin suurta määrää voi tullakkaan.

Tai voihan se olla että vesi on jostainsyystä pakkaantunut tuonne takaseinään joten siksi tuntuu että tässä edess ei ole muutakuin vauvaa.

Vai kuvittelenkohan minä vain. Äippäpolille en nyt vielä ainakaan viitsi soitella. Odottelen sellaista kunnon lorahdusta.
Voihan olla että huomenna tuntuu jo ihan normaalilta.

Mutta onko kellekkään käynyt vastaavaa??

Minulla esinmmäisess raskaudessa lapsivesi oli hävinnyt kokonaan ennen synnytystä. Istukka oli jo heikentynyt ja ehkä myös lorahdellut niiin etten huomannut, eikä uutta vett tullut. LApsi oli syntyessän jo hiukan heikossa hapessa, onneksi syntyi vaan 5 päivää yli. KAhdesa myöhäisemmmässä raskaudessa ko. asiaa on tarkasti seurattu, ja keskimmäinen synnytys käynnistettiinkin juur lapsiveden vähentymisen takia.

M' soittaisin äippäpolille.

Mulla todettiin edellisessä raskaudessa rv 37, että lapsivettä vähän, mutta kuitenkin vielä normaalirajoissa. Synnytys alkoi sitten (rv 40+3) kovalla supistuksella, minkä jälkeen tuntui sellainen napsahdus alapäässä, ja lirahti vähän lapsivettä. Sitä tuli sitten aina välillä vähän kerrallaan, sillain että pikkarit kastui, mutta ei näkynyt päälyhousuissa. (Sitten laitoin siteen. ) Ja lapsivedet meni oikein kunnolla sitten juuri ennen sairaalaa. Silloin huomasi myös farkuista, olivat aivan märät.

Mulla on 36+1 ja samaa olen miettinyt itsekkin. Kätilö sanoi mulle, että mahan pinkeys vähenee selvästi kun lapsivesi alkaa vähentyä "tihkumalla", eli mahasta pitäis tulla jotenki veltompi/löysempi. Ja sen erottaa pissasta sillä, et lapsivesi ei haise ammoniakilta kun taas pissassa (aina?) hajua. Mullakin tuntuu että liikkeet ja potkut olis terävämpiä kuin aiemmin.

Joka tapauksessa kuulemma lapsiveden "tihkuminen" on oikeasti mahdollista jos kalvoihin tulee reikä jotenki korkealle ja olis AINA syytä synnärillä/äitipolilla tarkastaa tilanne tai ainakin soittaa, jos epäilee lapsiveden menoa/tihkumista. Koska jos lapsivesi menee siten, että lapsen pää ei ole asettunut alas on riski, että napanuora luiskahtaa ulos ja se on AINA riski vauvalle eli silloin jos menee vedet niin että lapsi on korkealla kohdussa. En tiedä onko eri paikkakunnilla eri käytäntöjä, mut näin mulle neuvottiin.

Yhteistyössä