Onko kellään kokemusta läheisen (tai omasta) mielisairaudesta (paniikkihäiriö, harhat ym.)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hymynen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hymynen

Vieras
Miehelläni on siis ollut puolen vuoden ajan paniikki -ja ahdistuskohtauksia. Nyt hänellä puhkesi näkö -ja kuuloharhat. On sairaalassa hoidossa. Onko täällä kellään yhtään kokemusta?

Alkuperäinen kirjoittaja hymynen:
Miehelläni on siis ollut puolen vuoden ajan paniikki -ja ahdistuskohtauksia. Nyt hänellä puhkesi näkö -ja kuuloharhat. On sairaalassa hoidossa. Onko täällä kellään yhtään kokemusta?

Jo, on kokemusta, paniikkihäiriöistä, ahdistuksesta, kaksisuuntaisesta mielialahäiriäistä ja jonkin asteisista harhoista. Mitä haluat tietää?

Läheisen ystäväni veljillä (identtiset kaksoset) on skitsofreniaa ja ovat olleet psykoosissakin. Molemmat asuvat kodinomaisessa laitoksessa, mutta vähintään kerran vuodessa joutuvat suljetulle kun jättävät lääkkeensä ottamatta ja alkavat taas ''sekoilla''. Molemmilla sellaista oikein klassista paranoiaa, naapurit vakoilevat ja seiniin on porattu reikiä ja verhot oltava kiinni ettei vakoilijat näe ja yht'äkkiä päättävätkin lähtevänsä Intiaan guruiksi jne.

Ilmeisesti kohta on, kun yksi kaveri saadaan kunnolla diagnosoitua. On ollut niin sekopää meininkiä jo pitkän aikaa. Ei vaan itse ole suostunut aiemmin hoitoon.
Riehuu ja näkee harhoja, mä en ole aiheeseen perehtynyt, joten en tiedä onko muitakin kuin skitsoja jotka näkee ihmeellisyyksiä. Kiinnostaa vastaukset siis täälläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja tara:
Jo, on kokemusta, paniikkihäiriöistä, ahdistuksesta, kaksisuuntaisesta mielialahäiriäistä ja jonkin asteisista harhoista. Mitä haluat tietää?

Pysyvätkö nuo "hallussa"? Eli toimiiko lääkitys ym. ?

Alkuperäinen kirjoittaja äksö:
Ilmeisesti kohta on, kun yksi kaveri saadaan kunnolla diagnosoitua. On ollut niin sekopäämeininkiä jo pitkän aikaa. Ei vaan itse ole suostunut aiemmin hoitoon.
Riehuu ja näkee harhoja, mä en ole aiheeseen perehtynyt, joten en tiedä onko muitakin kuin skitsoja jotka näkee ihmeellisyyksiä. Kiinnostaa vastaukset siis täälläkin.

Esim. masennus voi olla myös psykoottistasoista ja bipolaarinen häiriö myös. Myös yksittäiset psykoottiset jaksot esim. elämänkriisin yhteydessä tai synnytyksen jälkeen ovat mahdollisia. Toivottavasti pystyt olemaan rakentavana tukena ystävällesi nyt kun hänellä ilemisimmin on todella paha olo. Kukaan ei varmaankaan haluaisi, jos itse saisi päättää, koskaan joutua psykoosiin ja käyttäytyä ulospäinkin "sekopäämeiningillä".

Mulla diagnosoitu masennus 10v. sitten 15-vuotiaana...

Paniikkihäiriöitä on jotka tekee elämästä helvettiä.... En voi käydä yksin kaupassa jne.
Pakko-oireita myös, pesen ja rasvaan kasvoja koko ajan, mattoja ei voi olla lattialla kun imuroin koko ajan jne...

Mulla on diagnosoitu skitsofrenia, kolme psykoosia sairaalajaksoineen takana. Lääkityksellä pysyy hyvin kurissa; käyn työssä ja elän muutenkin normaalia elämää.

Yhteistyössä