Onko kellään kilpirauhasen vajaatoimintaa?Musta tuntuu että tuun hulluks kohta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naurukohtaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Naurukohtaus

Aktiivinen jäsen
04.07.2006
3 625
0
36
Mulla siis kuopuksen odotusaikana oli muistaakseni lievää liikatoimintaa;oli valtava palan tunne kurkussa joka yökötti yms.Ja tuo palantunne ei hävinnyt kun vasta 4kk synnytyksestä.Nyt kuopus 6kk.Lääkäri tunnusteli kaulaa ja sanoi että kilppari on hieman suurentunut ja otti verikokeet.Tulokset olivat ´siinä rajamailla´ja että lääkitystä ei anneta,että kyllä ne oireet itekseen menee ohi.Nyt on sitten viimeset 2kk ollut aivan pohjatonta väsymystä,ei siis jaksa yhtään mitään ja jos jotain tekee niin uupumus on huikeaa,menkat meni sekasin,alkoivat nyt oltuaan kaksi viikkoa myöhässä.Nyt sitten muutaman päivän sisään,mä olen pyörinyt korvillani täällä kun huimaa niin perkeleesti!! :x Sillä tuskin on tekemistä kilpparin kanssa mutta tänäänkin kaaduin sohvalle kun huimasi niin paljon.Se oli todella pelottavaa.Nyt vaan pitäs ylittää se kynnys ja mennä terkkariin niihin kokeisiin mutta voi vihtori jos ne tulokset on taas normaalit :headwall: Musta tuntuu että tuun hulluks,pakkohan ihmistä jokin on vaivava kun tällasia oireita on ollut jo melkein vuos :'(

Anteeksi, mie en osaa vastata kysymykseesi, mutta esitän sinulle kysymyksen tuohon liikatoimintaan liittyen: olen raskaana ja verikokeet näytti, että pikkuisen meinaa mennä liikatoiminnan puolelle. Parin viikon päästä uudelleen verikokeisiin.

Olen voivotellut koko raskauden ajan sitä, kun kurkussa tuntuu olevan limaa, mutta se ei tule millään pois. Oksentamisen jälkeen tuntuu vaan pahenevan. Ja oloa tuo liman tunne ei helpota yhtään, kun se pistää yököttämään, vaikka olo olisi muuten hyvä. Eli tuo vaivako voikin johtua siitä liikatoiminnasta?

Paljonko siulla oli se ths-arvo silloin raskaana, kun olit liikatoiminnan rajamailla?

lääkitys voidaan määrätä pelkästään oireiden perusteella, vaikka arvot olisivatkin ns. "normirajoissa"

Mun sisko sinnikkäästi vaati saada lääkityksen, sillä oireet olivat niin voimakkaat.

Jos ei muu auta, tilaa aika asiantuntijalle, ei siis yleislääkärille, jotka useimmiten eivät mitään ko. taudista oikein tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Liikaa toimiva Suikale:
Anteeksi, mie en osaa vastata kysymykseesi, mutta esitän sinulle kysymyksen tuohon liikatoimintaan liittyen: olen raskaana ja verikokeet näytti, että pikkuisen meinaa mennä liikatoiminnan puolelle. Parin viikon päästä uudelleen verikokeisiin.

Olen voivotellut koko raskauden ajan sitä, kun kurkussa tuntuu olevan limaa, mutta se ei tule millään pois. Oksentamisen jälkeen tuntuu vaan pahenevan. Ja oloa tuo liman tunne ei helpota yhtään, kun se pistää yököttämään, vaikka olo olisi muuten hyvä. Eli tuo vaivako voikin johtua siitä liikatoiminnasta?

Paljonko siulla oli se ths-arvo silloin raskaana, kun olit liikatoiminnan rajamailla?

Mä en yhtään muista mitä se arvo oli mutta just tollasia oireita mulla oli.Piti koko ajan juoda tai syödä ettei laatta lentänyt kun tuntui että sen kilpirauhasen ´stimulointi´jotenkin auttas siihen oksetusoloon :x Mutta mitään lääkkeitä en saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja thyrox:
lääkitys voidaan määrätä pelkästään oireiden perusteella, vaikka arvot olisivatkin ns. "normirajoissa"

Mun sisko sinnikkäästi vaati saada lääkityksen, sillä oireet olivat niin voimakkaat.

Jos ei muu auta, tilaa aika asiantuntijalle, ei siis yleislääkärille, jotka useimmiten eivät mitään ko. taudista oikein tiedä.

Niin mäkin olin ymmärtänyt ja kun mulla oli se valtaisa palantunne kurkussa ja arvot suht kohillaan niin sanoin lekurille että enkö voi saada lääkitystä koska oireet on niin voimakkaat.Kuulemma en,koska niistä on vain haittaa :kieh: Ja tämä lääkäri on oma sisätautilääkärini jolla käyn säännöllisesti koska olen diabeetikko.

Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Liikaa toimiva Suikale:

Mä en yhtään muista mitä se arvo oli mutta just tollasia oireita mulla oli.Piti koko ajan juoda tai syödä ettei laatta lentänyt kun tuntui että sen kilpirauhasen ´stimulointi´jotenkin auttas siihen oksetusoloon :x Mutta mitään lääkkeitä en saanut.

Joo, ihan samalta kuullostaa minun eloni tällä hetkellä.

Noi kilpirauhasvaivat on oikeesti aika karuja. Mene lääkäriin ja vaadi saada hoitoa, vaikka arvot olisi miten rajamailla. Joku kestää noissa arvoissa vähän rajumpaa heilahtelua ja joku saa kovia oireita jo pienemmilläkin heilahteluilla. Pitäisihän lääkäreille sekin merkata jotain, jos potilas sanoo voivansa todella huonosti!

Hei, hyvä kun otit puheeksi. Mä oon jo muutaman viikon ihmetelly, miks mulla on pala kurkussa ja onneksi huomenna on nlalääkäri. Onkohan tuo vajaatoiminta yleistäkin raskaana? Mulla kun on viikkoja 21+4 nyt.

juoksin lääkärissä jatkuvasti. Otettiin kokeita jos millaisia. Mutta ei kilpirauhasarvoja. Luulin että mulla on aivokasvain tms. Olin aivan raato.
Aluksi menin lääkäriin, koska minulla oli noussut paino 10 kiloa, enkä ollut muuttanut elintapojani mitenkään.
Sitten tuli valtava väsymys, hiukset lähtivät, iho kuivi, muisti heikkeni, tavarat ei pysyneet käsissä, ei kiinnostanut mikään. Istuin vaan töiden jälkeen sohvan nurkassa ja tuijotin. Se oli kamalaa. Kunnes eräänä aamuna en kyennyt viemään lapsia kouluun. En pysynyt pystyssä koska huimasi niin kovasti. Äitini vei minut päivystyspolille ja jouduin viikoksi tiputukseen.. siellä sitten tajuttiin ottaa kilppariarvot, jotka olivat todella rajut. TSH oli 98,8 !! Lääkärikin hieman säikähti arvojani... Vajaatoiminnan ollessa noin raju, ei lääkitystä voi täydellä annoksella heti aloittaa, vuoden aikana lääkeannos oli kohdallaan ja elämä alkoi olla (tosin jo aiemminkin) helpompaa !

Yhteistyössä