Onko karaoke hyvä tapa oppia laulamaan?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Katsoin dokumentin, jossa 5-vuotias tyttö opetettiin laulamaan, vaikkei minkäänlaista sävelkorvaa ollut. Itse olen opettanut erään aikuisen soittamaan viulua(!), vaikka hän oli erittäin epämusikaalinen.

Tutkimukset todistavat, että kuka tahansa ja missä iässä tahansa oppii laulamaan, kunhan saa kunnollista opetusta.

Työväenopistoissa on laulunopetusta, mutta esim. seurakunnista voisi etsiä harjoituskuoron (jonkinlaisen, jossa ilmoitetaan, ettei aiempaa kokemusta laulamisesta tarvita), jolloin kanttori opettaa laulun perusteita ja jopa äänissä laulamista. Esimerkiksi Kallion kirjastossa Helsingissä oli myös vähän aikaa sitten joku yhteislaulutilaisuus samalla periaatteella ja se oli muistaakseni yksityisen musiikkikoulun järjestämä. Näitä löytynee muualtakin kuin Helsingistä.

Mä sain synttärilahjaksi kolme laulutuntia, siis yksityistuntia.

Opin todella paljon jo kolmessa tunnissa, vaikka en oikeasti osaa yhtään laulaa. Yritystä kyllä on, mutta en vaan saa sitä ääntä tulemaan niin kuin pitäisi. Kuulen että laulan väärin, mutten osaa korjata.

Nyt vankka aikomus on jatkaa noita tunteja jossain vaiheessa, kun on iltaisin enemmän aikaa. Laulaminen oli aivan ihanaa :)

Yhteistyössä