onko kapselikeitin oikeasti hyvä?

• Viestiketjun aloittaja "äide"
  • Ensimmäinen viesti
"äide"
Kertokaas onko ne kapselikeittimet, vai mitä ikinä ovatkaan, mistään kotoisin? Kannattaako selaisen hankinta?

Meillä juodaan harvoin kahvia, lähinnä kun joku vieras piipahtaa. Iso Moccamasteri vie kauheasti tilaa pöydällä ja harmittaa avata kokonainen kahvipaketti kaappiin väljääntymään parin kupin takia kun vieras piipahtaa.
Itse juon välillä kaakaota ja saattaisin ehkä jonkun erikoiskahvin joskus keitellä jos ovat oikeasti niin hyviä näillä ihmelaitteilla tehtynä :)

Onko siis oikeasti hyvä vai vaan tämän vuoden turhake?

"vierailija"
Toissa jouluna ostin sen lapseni perheeseen. Heille se oli turhake, joten kierrätettiin toiselle lapselle. Hän tykkää siitä ja tänä jouluna saa kahvikapseleita ja kapselitelineen.

"Piipi"
Jos kahvinkulutus on suuri, niin on ehdottomasti turha ja kallis tuo kapselikeitin. Meillä taas ei kukaan muu juo kahvia kuin mies (aamulla) ja hänen tarpeisiinsa se on kätevä, kun saa sen kupillisen suht vaivattomasti. Saahan siihen mm. erikoiskahveja ja teetäkin, joita joskus juon itsekin. Kapselikahvi ei kyllä makunsa puolesta pärjää tavallisella keittimellä tehdylle kahville.

Näin
Jos oikeasti haluaa hyvää kahvia, kannattaa hankkia kunnollinen pavuista jauhava kahvikone. Itse en suostu noita kapselikahveja juomaan,mswn verran kammottavia kahvin irvikuvia ne ovat. En ostaisi, vaan käyttäisin sitä moccamasteria edelleen.

"äide"
[QUOTE="Piipi";29355241]Jos kahvinkulutus on suuri, niin on ehdottomasti turha ja kallis tuo kapselikeitin. Meillä taas ei kukaan muu juo kahvia kuin mies (aamulla) ja hänen tarpeisiinsa se on kätevä, kun saa sen kupillisen suht vaivattomasti. Saahan siihen mm. erikoiskahveja ja teetäkin, joita joskus juon itsekin. Kapselikahvi ei kyllä makunsa puolesta pärjää tavallisella keittimellä tehdylle kahville.[/QUOTE]

Ok.
Eikö siis kahvi olekkaan mahtavan upeaa ja suunnilleen tajunnan räjäyttävän hyvää kuten lupaillaan?
Kuvittelin että olisi parempaa kuin normikeittimestä.. En halua huonoa kahvia tarjota vieraillekkaan.

"Anne"
Ei ne tajuntaa räjäytä mutta maistuu. Ainakin dolce gusto. Pauligin kahvit on kitkeriä enkä pidä vaaleapaahtoisesta kahvista edes oikeasta keittimestä, alkaa närästääkin.. Ostan lattea, suklaakahvia yms. Tavallinen kahvi menee joskus mutta pitää tehdä vajaa kuppi ettei tule laimeaa. Hyvä laite kun yksinäisen kahvihammasta kolottaa.

"äide"
[QUOTE="Anne";29355286]Ei ne tajuntaa räjäytä mutta maistuu. Ainakin dolce gusto. Pauligin kahvit on kitkeriä enkä pidä vaaleapaahtoisesta kahvista edes oikeasta keittimestä, alkaa närästääkin.. Ostan lattea, suklaakahvia yms. Tavallinen kahvi menee joskus mutta pitää tehdä vajaa kuppi ettei tule laimeaa. Hyvä laite kun yksinäisen kahvihammasta kolottaa.[/QUOTE]

Onko mielestäsi parempaa/huonompaa/samaa tasoa kuin keittimessä keitetty lemppimerkkisi kahvi?

"Anne"
[QUOTE="äide";29355295]Onko mielestäsi parempaa/huonompaa/samaa tasoa kuin keittimessä keitetty lemppimerkkisi kahvi?[/QUOTE]

Ei ihan yhtä hyvää kuin keittimellä keitetty tumma juhlamokka mutta heittämällä parempaa kuin keittimellä keitetty rainbowkahvi.

"vieras."
Meillä on DOlceGusto ja meidän taloudessa se on ollut tosi hyvä eikä mikään turhake. Useammin mä sillä kahvit itselleni keitän, kuin tavallisella keittimellä. Tykkään tosi paljon niistä erikoiskahveista, mutta keitän sillä myös ihan tavallista kahvia, esim Americanoa tms. Lapset tekee keittimellä usein kaakaota ja jääteetä/tavallista teeetä. Itsekin tykkään tuosta tavallisesta teestä, sitä usein iltaisin itselleni laitan kupillisen.
Kyllä mä varmaan vieraidenkin tullessa voisin kysyä, että haluatteko tavallista kahvia vai jotain erikoisempaa kapselikeittimellä.

Meille hyvä ostos, niille varmasti turha joiden mielestä kapselit ovat liian kalliita ja jotka eivät juo mitään muuta kuin Kultakatriinaa.

"nuuh"
No ei se niin hyvää ole että Clooneyn George tulis päiväkahville. Jotain mokkaista ja latteista on kiva silloin tällöin surautella mutta moccamaster&juhlamokka on parempaa.

"nainen"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29355194:
Sellaista "muovimukikahvia" sillä tulee. Kuten kaikilla automaateilla.
Juuri näin. Ihmetyttää kun kapselikeittimiä sit markkinonidaan tv:stä jotenkin huippuluksuksena, jota Keorge Klooniekin vetää innoissaan.

Satunnaisten kahvinjuojien ei kannata unohtaa pressopannua.
Jos haluan vain kupillisen hyvää kahvia niin teen sen Moccamasterin sijasta pressolla. Koska valmistusprosessiin (veden lämpö ja uuttamisaika) voi itse vaikuttaa niin kahvin maku hakkaa Moccamasterinkin. Varsinkin tummat kahvit ja lattesumpit teen aina pressolla.
Siten jos haluan kaloripitoista muovimukikahvia niin surautan sen Dolce Custolla.
Aamukahvit yleensä mokkiksella.

Eipä kai 100-200e maksavan kapselikeittimen kahvia ole tarkoituksenmukaista verratakaan huomattavasti kalliimpien jauhavien kahvikoneiden kahveihin?
Meillä myös kahvia kuluu aika vähän ja kapselikoneelle on käyttöä, itse esim. en juo ikinä sitä tavallista moccamaster-kahvia mutta erikoiskahvi- ja kaakaokapselit ovat makuuni.

vähän kahvitteleva
Meille Pauligin kapselikeitin on ollut nappiostos, kun on vain yksi kahvinjuoja taloudessa, joka juo vain kupillisen päivässä. Sillä tehty kupillinen maistuu paremmalta kuin pitkään auki olleen paketin normikeittimellä keitetty kahvi. Chai latte on myös hyvää sillä, mutta minä en olekaan juonut "oikeaa versiota" kuin pari kertaa kahvilassa, joten vertailukohtaa ei ole. Vieraille täytyy silti keittää normikeittimellä, koska kapselikeitin on hiiidas.

"Tiu"
Mun mielestä koko ajatus, että jokaikisestä kahvikupillisesta tulee alumiinijätettä, on nykyaikana jotenkin ihan absurdi. Lisäksi olisin sidottu johonkin kapselinvalmistajaan ikuisesti. Eikä kapselikahvi tietenkään ole sama asia kuin tuore kahvi, vaan ennemmin automaattikahvi. Silti hinnat ovat niin korkeita etten tajua miten tuo (mun mielestä) huijaus on saatu menestymään. Itse tykkään ostaa ja kokeilla erilaisia kahveja, ja ostaa mahdollisuuksien mukaan vastapaahdettuna. Jos olisin ennustajaeukko niin sanoisin, että parin vuoden päästä ihmettelemme tätä kapselikahvibuumia :)

"Tiu"
Piti vielä lisäämäni, että ymmärrän kyllä aloittajaa siinä mielessä, että jos kahvia ei itse juo tai sitä kuluu vain harvoin, voi tulla mieleen että kapselikahvilla voisi tarjota vieraille " tuoreempaa" kahvia. Mutta (mun mielestä) kapselikahvi ei ole sama kuin tuore kahvi, vaan sehän on enempi jotain säilykekahvia. Toki säilykkeissäkin on se idea just että ne säilyy hyvänä ja joskus säilykkeet on ihan hyvä juttu, ei siinä mitään. Mutta tuore kahvi ja kapseleihin säilötty kapselikahvi ei ole sama asia.

Mitä niissä kapseleissa on muuten muuta kuin kahvia? Olen juonut kapselikahveja töissä joskus mutta en tajunnut lukea tuoteselostetta, ja nyt jäin pohtimaan että millä ne eri makuvivahteet tehdään? Maitojauhettako? Tai jotain aromeja?

"nainen"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29355407:
Satunnaisten kahvinjuojien ei kannata unohtaa pressopannua.
Jos haluan vain kupillisen hyvää kahvia niin teen sen Moccamasterin sijasta pressolla. Koska valmistusprosessiin (veden lämpö ja uuttamisaika) voi itse vaikuttaa niin kahvin maku hakkaa Moccamasterinkin. Varsinkin tummat kahvit ja lattesumpit teen aina pressolla.
Siten jos haluan kaloripitoista muovimukikahvia niin surautan sen Dolce Custolla.
Aamukahvit yleensä mokkiksella.
Ihan jees vinkki käyttää pressoa tai mutteripannua, mutta ei sillä kyllä lattea saa, koska ei pysty tekee espressoa.

[QUOTE="nainen";29355704]Ihan jees vinkki käyttää pressoa tai mutteripannua, mutta ei sillä kyllä lattea saa, koska ei pysty tekee espressoa.[/QUOTE]
No joo, enemmän se on sellaista ranskalaistyyppistä lattea eli "Café au lait"-kotiviritystä. Tummaa kahvia (esim Paulig Parisien) ja päälle kuumaa maitoa. Italialainen latte tehdään espressosta.

"nainen"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29355736:
No joo, enemmän se on sellaista ranskalaistyyppistä lattea eli "Café au lait"-kotiviritystä. Tummaa kahvia (esim Paulig Parisien) ja päälle kuumaa maitoa. Italialainen latte tehdään espressosta.
Jeps, cafe au lait on oikea muoto. Lattea se koskaan ei ole. Ei ole olemassa mitään italialaista lattea, vaan vain yksi cafe latten määritelmä.

nespresso
Mä ostin Nespresson keittimen ja olen ollut tosi tyytyväinen. Juon kahvia (eli teen jonkun latte-tyyppisen juoman) vain viikonloppuaamuisin. Käytän vain niitä ihan tujuimpia espressokapseleita ja tykkään! Noista muista merkeistä en osaa sanoa mitään. Tuntuisi vähän oudolta tehdä kapselikoneella vaikka jotain juhlamokkaa...

Yhteistyössä