onko kaksi kielisiä perheitä?

B) heips,minä olen syntynyt kaksi kieliseen perheeseen ja nyt tilanne on saman kaltainen meijän perheessä.Nyt jo puhun pojallemme espanjaa päivittäin,illalla kun iskä tulee niin vaihdamme suomen kieleen kun mies niin toivoopi.Pitäisikö puhua lapselle ympärivuorokautisesti espanjaa että ei sekoittaisi :x vai??
 
BIM
Hei,

Meidän perheessämme on myös kaksi kieltä. Minä puhun lapsillemme ruotsia ja mieheni suomea. Mieheni kanssa puhun aina suomea. Tämä toimii ainakin meillä hyvin.
Lapseni ovat tottuneet siihen että minä puhun heille aina ruotsia. En koskaan puhu niille suomeksi. Yksi ihminen ja yksi kieli!

Kirjoittele minulle lisää ajatuksiasi. Minkä ikäinen lapsesi on? Puhuuko paljon? Kumpaa kieltää hän puhuu/ ymmärtää paremmin?

terv. Bodil
 
Chiara
Tervehdys! Meillä puhutaan sekä italiaa, että suomea lapsillemme ja olen samaa mieltä kuin em.henkilö, että yksi aikuinen ja yksi kieli. Onko teillä muilla ollut kulttuurieroja? Meillä ei pahemmin, jotain pieniä vain. Niistä selviää keskustemalla. Ajatelkaa mikä rikkaus on syntyä kaksikieliseen perheeseen. Aiomme vilä opettaa englannin ja ruotsinkin kunhan vierii n.10vuotta. Ciao e Baci.
 
Heissuli
Olemme myös kaksikielinen perhe, suomi-ruotsi. Minä puhun tyttärellemme ruotsia ja mieheni suomea, periaatteessa.
Me toimimme kuitenkin niin että mikäli tyttäremme ( nyt 4v.) kysyy / puhuu niin vastaan sillä kielellä mitä hän käyttää.
Muuten puhun tyttärelleni ruotsia.Tyttäremme ei myöskään sekoita puheessaan suomea ja ruotsia, vaan puhuu puhtaasti jompaa kumpaa.
Olen itse kaksikielisestä perheestä eikä meillä ole koskaan ollut mitään "sääntöjä" mitä kenellekin saa/tulee puhua. Hyvin olen pärjännyt, kouluni olen käynyt ruotsiksi.

Olen kuitenkin sitä mieltä että koska espanja on suomessa hyvin harvinainen kieli eikä sitä juuri kadulla kuule, kannattaisi sitä puhua lapselle 24h jotta siitä kehittyisi hänelle vahva kieli (äidinkieli?).
Kielien osaaminen on kuitenkin rikkaus, ja kun ne on mahdollista saada kotoa niin mikä sen parempi.
Terkkuja kaikille
 

Yhteistyössä