Onko kaikkien hääkutsujen pakko olla avec?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?Morsian 2015?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?Morsian 2015?

Vieras
Siis mä oon niin kiukkuinen. Häät on kesäkuussa, eikä päästä millään yhteisymmärrykseen häävieraista. Oltiin alunperin ajateltu noin 50 ihmistä, mut kun ruvettiin ihan tosissamme miettimään, niin eihän toi riitä mihinkään. Mennään pienellä budjetilla ja lainatuilla rahoilla, eli ei voida kutsua ihan ketä vaan.

Tällä hetkellä kutsuttuina mun perheenjäseniä ja sukulaisia 18 + kaaso + 6 morsiusneitoa + 4 kaveria + miehen perheenjäseniä 15 + bestman + 5 kaveria vieraina = 50 henkilöä. Näistä ainakin 20 on sellaisia, joiden kumppaneita ei ole erikseen kutsuttu ja joille pitäis sit ilmeisesti antaa avecit, mutta sitten vierasmäärä kohois jo ihan liian korkeelle!!

Ehdotin miehelle, että annettaisiin avec-kutsut vaan osalle (kaaso ja morsiusneidot haluaa ehdottomasti ja kuvista tulee kivempiä jos heillä on avecit), tai sitten jätettäisiin pari hänen kaveria kutsumatta (eivät kuulu varsinaisesti hääseurueeseen eikä luultavasti anna kovin arvokkaita lahjoja mutta ylimääräisinä vieraina maksaa meille silti rahaa), mutta se ei kuulemma sovi.

Koko häät on menneet tän vierashässäkän myötä vaan stressaaviksi. En halua pakottaa kavereita tulemaan ilman deittejä, mutta miehen mielestä kaikille pitää antaa lupa seuralaiseen jos osalle antaa. Mutta harmittaa se että täytyisi maksaa ruoat, juomiset, ym. ihmisille jotka tulee paikalle vaan deitteinä eikä edes tuo luultavasti lahjaa!

Toinen ongelma on bestmanin avec. Mies haluaisi väkisin, että bestmanin avokki kutsuttais, mutta se akka vasta vaikeuttaiskin järjestelyitä?? Meillä tehdään niin, että hääseurue (aviopari, bestman, kaaso, morsiusneidot) istuu erillisessä pöydässä, eikä bestmanin avec mielestäni kuuluisi kyseiseen pöytään, sillä ei kuulu hääseurueeseen. Ja tuskin hänestäkään olisi kiva olla yksin häissä, joissa ei tunne ketään. Bestman kuitenkin on seremonian ajan edessä ja ruokailee erillisessä pöydässä, mitä sen avec meidän häissä muka yksin tekisi?

Mitenköhän tän sais järjesteltyä parhaiten? Kaikille ei mitenkään voida luvata aveceja, ihan maksimissaan voidaan ottaa ehkä 60 vierasta..

Ai lahjojen takia ne vieraat kutsutaan :laugh: Avecithan ei erillistä lahjaa anna, vaan tuleva pari antaa yhteisen lahjan, eikä edes välttämättä kalliimpaa kuin jos toinen tulisi yksin.

Muutat menuun halvemmaksi, tarjota vähemmän viinaa ja karsit morsiusneitojen määrää - mihin niitä 6 tarvitsee. Karsi yhtälailla omia kavereitasi kuin miehen kavereita. Jätät ne kaikki avecit kutsumatta, niin muutama vetää herneet nenuun ja päättää jättää kokonaan tulematta, niin taas säästät lisää ja lista lyhenee itsekseen. Onhan ne kivat kuvatkin syy kutsua niitä aveceja :laugh: :laugh: :laugh:

Minä kun olen kuvitellut, että häihin kutsutaan ne, joiden kanssa haluaa viettää aikaa ja jakaa tilaisuuden.

hmm, sinulla on häästressiä

Minusta molempien perheenjäsenet tulisi kutsua.
näiden lisäksi nuo 5+4 kaverianne

sitten teille on tulossa bestman, kaaso + 6 morsiusneitoa.
kirjoitit, että olet kutsumassa näiden morsiusneitojen ja kaason puolisot, mutta et antaisi miehen kutsua bestmanin puolisoa
kirjoitit, että bestman ruokailee teidän pöydässä ja on siellä tilaisuudessa esille, mietit missä tämä puoliso olisi
no sama juttu kaasolla ja morsiusneidoilla.
he ruokailevat pöydässänne ja heillä tehtävä häissä, joten mitä ne puolisot siellä tekee ?

eli jos vieraita liikaa. katotte, että on perheenjäsenet kutsuttu kokonaisuudessaan. ja otatte häihin bestmanin, kaason ja morsiusneidot ilman puolisoita.

jos olet hirviö, niin kutsut morsiusneitojen puolisot, vaikka mies ei saa kutsua yhtä bestmanin puolisoa.

• Tykkää
Reactions: Milla-Mari
Me ei kutsuttu kavereista kuin bestmaniksi miehen paras kaveri. Ja pieni joukko "pakollisia" sukulaisia. Pitäkää kavereille erikseen myöhemmin kahvitukset jos noin köyhää on. Monissa häissä olen ollut, missä hääkutsun mukana on illalliskorttihinta ja tilinumero eli vieraat maksavat itse omat ruokansa ja tuleminen on jo se häälahja. Hiukan puutteellista suunnittelua teillä!

Meidän häät maksoivat n. 400 euroa. Vieraita sellaiset 25.

Haluaisitko itse mennä jonkun kaverisi häihin ilman miestäsi?
En ole koskaan kuullut häistä johon kutsuttaisiin vain pariskunnasta toinen. Enkä kyllä menisi yksinäni jos kutsuttaisiin. Toisaalta tuolla tavalla ehkä vierasmäärä kutistuu kun ihmiset ei tule.

Ja kyllä, tapana on bestman ja kaasot puolisoineen istuttaa hääparin pöytään.

Kuvien takia pirusti neitoja, joiden sulhot mukaan, että näyttää paremmalta! Ja liian halvat lahjat! Mikä onni, etten ole kutsuttujen listalla. Käy maistraatissa niin ei stressaa, sinua eikä vieraita.

Hei, kuulostat aika hävyttömän paljon morsiamelta, jonka häihin mieheni on menossa bestmaniksi. Oletko kenties pääkaupunkiseutulainen, parikymppinen bridezilla, painostitko vastahakoisen poikaystävän kanssasi naimisiin koska haluat olla nuori ja kaunis morsian ja kohta on muka liian myöhäistä? :D Mikäli tunnistat itsesi, älä jooko kutsu sitä bestmanin avovaimoa.

No ei vieraita lahjojen vuoksi kutsuta. Jos ei ole varaa kaikkia ruokkia jotka haluaa kutsua, niin sitten lykkäätte vähän häitä ja säästätte rahaa lisää.

Mitä noin muuten tulee aveceihin, niin mielestäni avecittomat kutsut voi jakaa selville porukoille jos niin tahtoo. Siis esim. työkaverit kutsutaan porukkana ilman avecceja. Heillä on seuraa kuitenkin toisistaan. Mutta kun puhutaan niin läheisistä ihmisistä kuten esim. miehen bestman, niin tottakai hänelle pitää laittaa avec kutsu. Etenkin jos myös kaaso ja morsiusneidot sellaiset kutsut saa. Jos halutaan pitää häät tosi pienellä porukalla, niin sitten ne avec kutsut jätetään pois myös kaasolta ja morsiusneidoilta ja sen voi perustella kaikille ihan niillä "pienillä intiimeillä häillä".

Kuulostaa kuitenkin vähän siltä että näistä on tulossa SINUN häät, ei sinun ja miehen yhteiset. SINULLA on liuta ystäviä morsiusneitoina ja ties minä jotka saa tulla samaan pöytään, mutta sitten miehen kavereilla jne ei ole niin väliksi. Ei kauhean reilua saatikka mukava lähtökohta avioliitolle...

Voiko toi olla edes totta?

Jos ei ole rahaa, niin miksi järjestää häitä yleensäkään?

On todella törkeää sallia joillekin avec ja joillekin ei. Toki saatte sillä varmasti vierasmäärän kätevästi pienemmäksi, kun kutsututkin vieraat jättävät ilmottautumatta. Millä periaatteella ajattelit jaotella, että kenelle avec on sallittu ja kenelle ei? Toisen puoliso on ruma, toisen ärsyttävä, joku on kaunis ja jollain on hyvä työpaikka... Minun mielestäni häihin pitäisi olla avec sallittu kaikille eikä ole hääparin tehtävä luokitella muiden parisuhteita enemmän tai vähemmän vakavammaksi.

Voiko toi olla edes totta?

Jos ei ole rahaa, niin miksi järjestää häitä yleensäkään?

On todella törkeää sallia joillekin avec ja joillekin ei. Toki saatte sillä varmasti vierasmäärän kätevästi pienemmäksi, kun kutsututkin vieraat jättävät ilmottautumatta. Millä periaatteella ajattelit jaotella, että kenelle avec on sallittu ja kenelle ei? Toisen puoliso on ruma, toisen ärsyttävä, joku on kaunis ja jollain on hyvä työpaikka... Minun mielestäni häihin pitäisi olla avec sallittu kaikille eikä ole hääparin tehtävä luokitella muiden parisuhteita enemmän tai vähemmän vakavammaksi.

Mä en esimerkiksi halunnut häihini ihmisiä joita en tuntenut joten tyttikset ja poikkikset joita emme oleet edes tavannut jäivät juhlista pois. Kukaan ei vetänyt hernettä nenukkaan tästä asiasta.

Mun mielestä tähän on aika selvä ratkaisu. Sun pitää keskustella miehen kanssa ja löytää teidän YHTEINEN mielipide aiheesta ja yhdessä päättää ketä kutsutaan ja ketä ei. Ei kenelläkään muulla kuin teillä ole sanomista siihen millaisen kutsun he saavat. Ne tulee olemaan teidän häät ja te saatte päättää millaiset. Et kuitenkaan voi jyrätä miehesi mielipiteitä suoraan.

Minä haluan minä tahdon minusta ukon kaverit ei oo niin tärkeitä eikä bestman ja avec kunhan minä saan 6 morsineitoa aveceineen ja kaason seuralaisen kanssa...karsealta kuulostaa toi morsiamen asenne. Bestman ei ole ap yhtään vähempi arvoisempi eikä seuralainen kuulumattomampi hääseurueeseen kun sunkaan kaasosi ja morsiusneitosi.
Kuulostaa sille että ukon on taivuttava että saat omaa väkeäsi mahdollisimman paljon kutsuttua. Ei ois onnistunu meidän häissä.

Siis mä oon niin kiukkuinen. Häät on kesäkuussa, eikä päästä millään yhteisymmärrykseen häävieraista. Oltiin alunperin ajateltu noin 50 ihmistä, mut kun ruvettiin ihan tosissamme miettimään, niin eihän toi riitä mihinkään. Mennään pienellä budjetilla ja lainatuilla rahoilla, eli ei voida kutsua ihan ketä vaan.

Tällä hetkellä kutsuttuina mun perheenjäseniä ja sukulaisia 18 + kaaso + 6 morsiusneitoa + 4 kaveria + miehen perheenjäseniä 15 + bestman + 5 kaveria vieraina = 50 henkilöä. Näistä ainakin 20 on sellaisia, joiden kumppaneita ei ole erikseen kutsuttu ja joille pitäis sit ilmeisesti antaa avecit, mutta sitten vierasmäärä kohois jo ihan liian korkeelle!!

Ehdotin miehelle, että annettaisiin avec-kutsut vaan osalle (kaaso ja morsiusneidot haluaa ehdottomasti ja kuvista tulee kivempiä jos heillä on avecit), tai sitten jätettäisiin pari hänen kaveria kutsumatta (eivät kuulu varsinaisesti hääseurueeseen eikä luultavasti anna kovin arvokkaita lahjoja mutta ylimääräisinä vieraina maksaa meille silti rahaa), mutta se ei kuulemma sovi.

Koko häät on menneet tän vierashässäkän myötä vaan stressaaviksi. En halua pakottaa kavereita tulemaan ilman deittejä, mutta miehen mielestä kaikille pitää antaa lupa seuralaiseen jos osalle antaa. Mutta harmittaa se että täytyisi maksaa ruoat, juomiset, ym. ihmisille jotka tulee paikalle vaan deitteinä eikä edes tuo luultavasti lahjaa!

Toinen ongelma on bestmanin avec. Mies haluaisi väkisin, että bestmanin avokki kutsuttais, mutta se akka vasta vaikeuttaiskin järjestelyitä?? Meillä tehdään niin, että hääseurue (aviopari, bestman, kaaso, morsiusneidot) istuu erillisessä pöydässä, eikä bestmanin avec mielestäni kuuluisi kyseiseen pöytään, sillä ei kuulu hääseurueeseen. Ja tuskin hänestäkään olisi kiva olla yksin häissä, joissa ei tunne ketään. Bestman kuitenkin on seremonian ajan edessä ja ruokailee erillisessä pöydässä, mitä sen avec meidän häissä muka yksin tekisi?

Mitenköhän tän sais järjesteltyä parhaiten? Kaikille ei mitenkään voida luvata aveceja, ihan maksimissaan voidaan ottaa ehkä 60 vierasta..

Sulla kyllä nyt ontuu. Meinaat että kaason +neitojen puolisoit voivat olla omana sakkinaan kun toiset puolet istuvat seuruepöydässä, mutta bestmanin avec ei oo samanarvoinen? Eikai ne kaikkien muiden avecit siihe seuruepöytään tule kanssa?

Miksi ette odottelisi paria vuotta ja säästäisi niitä rahoja häihin joihin teillä on varaa? En tiedä teistä, mutta meistä olisi ollut aika tylsää vietellä ensin häitä joita olisi kituuteltu ihmisten suuttumiseen asti (tämä puolisoiden kutsumattomuus) ja sitten vielä pitäisi jäädä makselemaan jälkikäteen niitä.

Keskustelkaa, pohtikaa ja neuvotelkaa REILUSTI molempia kohtaan. Kumpaakaan ei saa jyrätä suuren juhlan suhteen. Kummankin tulee tulla vastaan asioissa ja joustaa.
Meillä asia ratkottiin niin että alunperin kutsuttiin ne läheisimmät perheiden jäsenet ja tärkeimmät kaverit. Mahtui sekaan sitten nekin avecit ja meitä oli yhteensä 48 henkeä.

Olen ihan oikeasti kerran saanut hääkutsun ilman avecia. Kun ilmoitin kutsujalle että kiitos, tulemme puolisoni kanssa mielellämme, kutsuja käkisteli että kutsu koskeekin vain minua. En ottanut osaa sitten niihin häihin :) Eihän tuo elämäni kannalta kovin mullistava juttu ollut, mutta jäi mieleen aika 'erikoisena'.

Siispä en suosittele tuota ratkaisua, vähentää mieluummin sitten kokonaiskutsujen määrää finanssipolitiikan niin sanellessa. Esimerkiksi duunikaverit, muutaman vuoden ystävyydet ja sellaiset pois. Kahdeksan vuotta sitten pidetyistä häistäni varmaankin puolet on tällä hetkellä sellaista populaa joihin ei niin tule pidettyä yhteyttä - työt vaihtuu, elämäntilanteet muuttuvat jne. Ei niin että katuisin kutsumista (kuin yhden kohdalla sillä tavoin että olisin jättänyt kutsumatta jos olisin tiennyt sen minkä nyt), hyvät oli bileet ja kerran kai noita olisi ensisijaisesti tarkoitus juhlia. :)

Bestman on yleensä miehen melko läheinen ystävä ja ystävyyssuhde yleensä jatkuu myös häiden jälkeen. Tai sitten voi olla kutsumatta bestmanin tyttöystävän ja polttaa sillat loppuelämäksi. Itse en ainakaan halua tutustua yhteen tulevaan morsiameen. En nyt enkä tulevaisuudessa.

Toisaalta ymmärrän kyllä ap:ta, kun haluaa pienet häät ja sit pitäis olla kaikkee yht'äkii muuttamassa isommaks kun tulee avecit ja sit suunnitella kaikki valmiiks suunniteltu uusiks, niin menee aikaa kaikkeen tollaseen ja olis paljon muutakin suunniteltavaa, että saa kaiken ajoissa valmiiks.

Me mennään miehen kans naimisiin elokuun 1 päivä ja meille tulee todella pienet häät. Mun vanhemmat kumppaniensa kanssa, mun sisko (kaaso), veljeni, ukki ja mummi ja toinen mummini n. 500 kilsan päästä, miehen äiti ja pikku veli, miehen iso veli ja hänen tyttärensä ja mieheni paras ystävä (bestman) ja hänen kumppaninsa. Yhtään enempää ei haluta ihmisiä paikalle, koska molemmat inhotaan keskipisteenä olemista ja halutaan päästä ilman stressiä ja panikointia, en tosiaan jaksa järjestää mitään suuren mittakaavan häitä.

Minusta teidän pitäisi nyt rajata selkeästi se, keitä kutsutte ja keitä ette kutsu. Vieraillekin on sitten helpompi vastailla, mikäli kysymyksiä kutsumistaktiikasta tulee. Ja näin saatte pidettyä vierasmääränkin kurissa.

Me halusimme häihimme ihmisiä, jotka tunnemme - ja joiden kanssa olemme aktiivisesti tekemissä. Päätimme myös että kutsumme ne meille tuntemattomat/hieman vieraammat avecit, jotka tosiaan ovat pitkällisesti sukulaisen/ystävän kanssa seurustelleet tms.

Kyllä minä ymmärrän ap:n ajatuksen siitä ettei bestmanin avec tavallaan kuulu pääpöytään, mutta kieta ajatella myös vieraiden viihtyvyyttä. Hääjuhla on aika lyhyt aika, joten ei voi olettaa että vieraat tutustuisivat toisiinsa varsinkaan jos kyse ei ole suupalteista. Kai kuitenkn haluat vieraiden viihtyvän :)