Onko kaikki einekset "pahoja"? Mihin perustuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

m

Vieras
Meillä syödään silloin tällöin eineksiä. Ei kovin usein, mutta kuitenkin.
Olen jonkun kerran antanut eineksiä myös 1,5-vuotiaalle, vaikka niitä ei suositella annettavan. Olen nyt varmaan missannut jotakin, kun en ihan tiedä, miksi niitä pitäisi välttää. Siis ihan perunalaatikkoja ja kiusauksia jne., joissa kaikki ainekset on periaatteessa ok. Suolaa niissä on noin 0,8 %, mikä ei mielestäni ole kovin paljon. Onko tämä kuitenkin syy, miksi niitä ei pitäisi syöttää alle 3-vuotiaille?

Lisäineet , rasva mitä eineksissä käytetään on kovaa ( maun vuoksi). Sen lisäksi pitää muistaa että vihanneksia pitäisi ruoassa olla enemmän kuin jauhoja, lihaa jne. Perunaa ei tietääkseni lasketa ravintoarvollisesti niin kattavaksi että se korvaisi muut vihannekset. Suolaa toi 0.8 on aika sikapaljon pikkulapselle, ainakin mitä on suosituksia uskominen. Mutta en itse käytä noin suolaisia ruokia ja makuaistit ovat tottuneet vähempään.

Muistaa van että vihanneksia pitää olla se iso määrä. Ja sen että lisäaineista on todettu kaikenlaista vaivaa.. Mikäs se uusin tutkimus oli.. joki E900 jotakin.. en muista. Muitaakohan joku? Lisää ruokahalua ja parantaa ruoan makua ja sen takia aiheuttaa ylensyömistä. Se myös aiheutti jotain muutakin elimistössä.. jollakin muulla on nyt varmana parempaa tietoa tai linkkiä?

Minä en ole mistään taholta kuullut ettei einesruokia saisi syöttää alle 3-vuotiaalle. En usko, että niistä mitään haittaa on. Ja eihän niitä joka päivä tai joka aterialla syötetä.

Yhteistyössä