On se aina niin absoluuttinen tuo oma mielipide! Toisille matto sopii ja toisille ainoa oikea lenkii suoritetaan ulkoilmassa.
Ulkolenkkeily virkistää kivasti ja raikas kirpeä sää vain antaa lisäpotkua lenkille. Mut mut, mattoakin testanneena voi kokemuksesta sanoa et, matto hyvä jos taipumusta nivelien kipeytymiselle ja jos olet aloittelemassa kuntoilua matto käy todella hyvin koska voit milloin tahansa lopettaa lenkin jos rasitus tuntuu liikaa. Ulkona lenkkeillessä yleensä täytyy jaksaa takaisinkin
jos vahingossa on tullut ravattua liian pitkälle voi olla tuskaa hoippua kotio.
Itse teloin nilkkani ja treeniin tuli parin kk:n tauko ja aloittelin uudelleen lenkkeilyn juoksumatolla. Kipu nilkassa tuntui vielä normaalisti kävellessä, mutta matolla kipua ei tuntunut johtuen maton joustavuudesta. Jos ielä kehittyneempi versio matosta jossa ohjelmia/ohjelmoitava saat aina saman intensiteetin tarvittaessa tai rasitusta on helppo lisätä/vähentää ja siten seurata kunnon kehittymistä. Ulkolenkillä intensiteetti joka kerta fiiliksen mukaan.
Ehdoton plussapointti matolle on mielestäni jos ei hirveä fiilis ole lenkille, voi laittaa maton käyntiin ja kävellä/juosta sen minkä huvittaa. Ei tarvitse miettiä mihin asti juoksen että jaksan hyvin vielä takaisin. Samoin ohjelmien monipuolisuus, on intervalli-, pyramidi-, vauhtileikittely- ym. ohjelmia.
Jos joku väittää että matolla rasitus ei ole riittävää, luulen minä että se henkilö ei ole mattoa kunnolla edes testannut. Joskus itselle jopa käynyt niin että upp hill-ohjelman joutunut keskeyttämään liian rasituksen takia (ohjelman edetessä kaltevuuskulma nousee asteittain). Tosin en maratoonari olekkaan
.
Suosittelen kuitenkin kaikkia kokeilemaan mattoa! Tee se kuinka tahansa, kuntoile kuitenkin!