Onko jotain tukea tarjolla lapsiperheelle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
meill siis taapero talossa ja pienmpi tulossa. Taloudellisesti ollaan tosi tiukoilla. Ja nyt se mikä mua todella huolettaa on tukiverkosto. Mun äiti on oikeastaan ainut joka milläänt asolla on auttanut tässä elämän vaiheessa ja joskus katsonut lasta, että on saanut hommia mm. remonttia tehtyy tai joskus toooosi harvoin oon ihan vaan ollu. No siis asiaan, nyt äidilläni aläoitettiin syöpähoito rakimman kaavan mukaan mistä tietenkin olen huolissani myö ja haluan auttaa. Pelottaa vaan nää omien voimavarojen vähyys, joksus tuntuu etten kykene hoitamaan ees perus huushollausta taaperon kanssa (tosin viimeaikoina se helpottanut) ja mua on muutenki ihan luonnollisesti jännittänyt miten pärjeen sitten kahden lapsen kanssa. Tukiverkostoa meillä ei juurikaan ole. Nyt sitten mietin miten pääsen auttamaan äitiäni (pikkusiskoni on 7v) 100km päähän tällä paletilla kun nytkin olen aikalailla jumissa täällä meidän talossa koska rahaa ei oo bensaan. aika sekavaa varmaan mut onkohan tämmöses tilantees jotain tukee/apua saatavilla.

ehkä perhetyöntekijä opastamaan että lapsen ei tarviste eikä saa olla koko ajan keskipiste. yhden lapsen kanssa pystyy tehdä kotityöt japaljon enemmänkin. autella sitä äitiä eikä hän teitä.

no siis voi jee miten mä taas oon itteni ilmassu kun tulee tämmösiä kysymyksiä. Kyllä mieheni myös hoitaa lapsia kun ei ole töissä. Vois kyllä enemmänkin osallistua tietty mut jonkun on saatava nekin hommat tehtyä mitä ei voi lapsen kanssa tai raskaana täällä tehä. Lapsia tietysti kasvattaa kukin omilla periaatteillaan. Ja juurikin se mulla tässä vähän pointtina et tarvitsen jotakin tuke, että mun on mahdllista tuke äitiäni.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ja köyhät eivät tee remontteja. mitäs mies tekee? eikö hoida lapsiaan?

pliis älä kommentoi asioihin mistä et tiedä. Jos sulla on tietoa minkälaista tukea ja mistä voi saada tällaisessa tilanteessa niin kerrotko siitä sitten.

ehkä perhetyöntekijä opastamaan että lapsen ei tarviste eikä saa olla koko ajan keskipiste. yhden lapsen kanssa pystyy tehdä kotityöt japaljon enemmänkin. autella sitä äitiä eikä hän teitä.

Ja ehkä sä tarttisit perhetyöntekijää opastamaan, että lapset on yksilöitä. Mun kuopus on takuuvarman tulevaisuuden kirjainyhdistelmä-lapsi. Kera kaikkien mahdollisten kirjainyhdistelmien. Luojalle kiitos, että vanhemmat lapset ovat jo kouluikäisiä. Minä 3 lapsen äiti en nimittäin nyt saa tehtyä yhtään mitään ton taaperon kanssa.

En tiedä muuta sanoa kuin että jos kysyisit sosiaalitoimistosta jos saisit edes tilapäistä apua, kerrot saman kuin tännekkin. Voisivat järjestää hoitopaikan isommalle lapselle

Kuulostaa karulta, mutta lapsen kanssa pitää opetella elämään sitä arkea. Nykyään on käsitys, että aina kun on jotain muuta hommaa (menoa, isompaa tekemistä jne), lapsi pitää saada hoitoon. Lapsi koetaan tavallaan esteenä, sen kanssa ei osata elää arkea. Samoin monilla parisuhteen kanssa, sitä pitää päästä hoitamaan usein muualle kahden kesken, unohdetaan sen hoitaminen siinä arjen keskellä sanoin ja pienin teoin.

Ymmärrän, että kaipaa omaa aikaa, aikaa vain itselle, ja sitä on hyvä saadakin, jotta jaksaa. Mutta se ei tarkoita sitä, että arjen puuhastelussa tarvitaan valtava tukiverkko, joka auttaa lastenhoidossa jatkuvalla syötöllä. Pitää osata ottaa se lapsi mukaan arjen askareisiin, iloihin ja suruihin. Se on osa elämää, ei este elämälle. Näin musta tuntuu, kun oon monia perheitä seurannut.

Hetkellistä apuahan on mahdollisuus saada MLL:n lastenhoitajista, tai jopa ehkä perhetyöntekijästä, mutta itseä helpottaa valtavasti, jos opettelee ottamaan rennommin huoltenkin keskellä, ja tekemään asioita sen perheen kanssa yhdessä. Ja kaikenkaikkiaan, yhden lapsen kanssa asioiden organisointi käy vielä suht koht helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:
meill siis taapero talossa ja pienmpi tulossa. Taloudellisesti ollaan tosi tiukoilla. Ja nyt se mikä mua todella huolettaa on tukiverkosto. Mun äiti on oikeastaan ainut joka milläänt asolla on auttanut tässä elämän vaiheessa ja joskus katsonut lasta, että on saanut hommia mm. remonttia tehtyy tai joskus toooosi harvoin oon ihan vaan ollu. No siis asiaan, nyt äidilläni aläoitettiin syöpähoito rakimman kaavan mukaan mistä tietenkin olen huolissani myö ja haluan auttaa. Pelottaa vaan nää omien voimavarojen vähyys, joksus tuntuu etten kykene hoitamaan ees perus huushollausta taaperon kanssa (tosin viimeaikoina se helpottanut) ja mua on muutenki ihan luonnollisesti jännittänyt miten pärjeen sitten kahden lapsen kanssa. Tukiverkostoa meillä ei juurikaan ole. Nyt sitten mietin miten pääsen auttamaan äitiäni (pikkusiskoni on 7v) 100km päähän tällä paletilla kun nytkin olen aikalailla jumissa täällä meidän talossa koska rahaa ei oo bensaan. aika sekavaa varmaan mut onkohan tämmöses tilantees jotain tukee/apua saatavilla.

perhetyöntekijä on ainakin hyvä apu :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja köyhät eivät tee remontteja. mitäs mies tekee? eikö hoida lapsiaan?

pliis älä kommentoi asioihin mistä et tiedä. Jos sulla on tietoa minkälaista tukea ja mistä voi saada tällaisessa tilanteessa niin kerrotko siitä sitten.

Kyllä minusta tällaiset tukijutut pitäisi säästää nille, joilla on vaikka monta lasta ja lapsi sairas, sairaalassaj jne. eikä yhden lapsen ädiille, joka ei voi siivota tai tehdä remonttia kun on yksi lapsi. jos teitä on kaksi vanhempaa niin kyllä pitäisi onnistua lapsen kanssa tekeminen, ei hänen tarvitse olla keskipiste koko ajan.

Yhteistyössä