Onko jonkun lapsi oppinut yökuivaksi, kun vaippa vaan otetaan pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yövaippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yövaippa

Vieras
Tyttö on nyt 4v 4kk. Hänellä on vielä yövaippa ja se on myös joka aamu märkä.
Ajattelin nyt kesään katsoa ja sitten kokeilla et jätetään vaan vaippa pois. Onko jollain toiminut? Päiväkuiva on ollut jo 1v ja 9kk kuivaksi oppi sillon, kun vaan otin vaipan pois. Kahdessa päivässä oppi käymään potalla ja 2:ssa viikossa oli täysvarma kauppareissuja myöten. Päivällä osaa kyllä pidättää myös nukkuessa.

2 vuotiaana otettiin vaippa päivisin pois,vahinkoja sattui alkuun mutta n.2kk se loppui.sitten uskaltauduin jättämään vaipan pois öisin kun 2kk oli mennyt päiväkuivana.pissatin lapsen juuri ennen nukkumaan menoa.Yhtään vahinkoa ei ole käynyt (kopkop puuta)
Meillä 6 lasta ja kaikkien kohdalla olen tehnyt noin.En tiedä hormooneista mutta kuitenkin toiminut ensin päivä kuivaksi opettelu lapsen omaa tahtia.koskaan päivä vahingosta ei pidetty meteliä vaan todettiin oho,otetaan uudet pikkarit ja kokeillaas uuestaan.

Minä otin kaksosilta vaipan pois vähän yli 2,5-vuotiaina. Viikon tuli aina jommalla kummalla/kummallakin pissa sänkyyn. Viikonloppuna laitoin vaipat takas, että sain huilia pyykkäyksestä vähän. Maanantaina alkoi sama uudestaan ja yllätys, parit pissat tuli sillä viikolla, seuraavalla vielä vähemmän ja ikinä en enää sen jälkeen laittanut vaippoja takas.

jos lapsi herää sängyn kastumiseen niin sitten on mahdollista oppia. Jos nukkuu niin sikeästi ettei huomaa niin sitten toki ei ole mahdollista oppia. 5- vuotiaana sitten saa sen kasteluhälyttimen joka varmistaa että lapsi herää pissan tuloon.
Ootko kokeillu kastuuko vaippa yöllä vai pissiikö lapsi sinne vasta aamulla herättyään?
Jos lapsi on halukas kokeilemaan ilman vaippaa niin ilman muuta kannattaa jonkun aikaa kokeilla, sittenhän sen näkee. Ja tyhmää ottaa kasteluhälytin kotiin jossei ole edes kokeillut olla vaipatta..

Meillä toimi yövaipan poisottaminen kolmevuotiaalle. Vaippa oli aina aamuisin märkä. Jätettiin vaippa pois. Kolmena ensimmäisenä yönä sänky kastui, mutta sen jälkeen ei tullut edes satunnaisia vahinkoja. Kannattaa siis kokeilla ainakin muutama yö ilman vaippaa.

Jos lapsi pissaa vaippaan vasta aamulla herättyään, niin silloin todennäköisesti rientääkin vessaan herättyään. Mutta todennäköisempi on tietysti vaihtoehto että pissaa yöllä unissaan, eikä silloin ainakaan heti vaipan poisottamisen jälkeen kuivaksi muutu.

Mutta eihän se nyt ihan niinkään ole, ettei yökuivaksi voisi opettaa. Hormoneista on kiinni, tarvitseeko yöllä käydä pissalla ja ne vaikuttaa myös siihen, kuinka herkästi yöllä pissahätään herää. Hälytinlaitteen käyttö kuitenkin perustuu siihen, että lapsi opetetaan sen avulla heräämään pissahätään. Näin maalaisjärjellä ajatellen luulisi, että jotkut lapset oppivat jo sillä, että kastelevat sänkynsä. Tuntuuhan se eri tavalla kuin pissan tuleminen huippuimukykyiseen vaippaan, joten jos lapsi herää pissaamiseen sen jälkeen kun vaippa otetaan pois, voihan siitäkin oppia heräämään itsekseen pissahätään.

Joka tapauksessa itse tuonikäisen kanssa keskustelisin, haluaako hän kokeilla olla yöllä ilman vaippaa. Samalla kertoisin, että todennäköisesti pissa voi yöllä tulla kuitenkin, eikä se ole mitenkään lapsen syy eikä siitä tarvitse olla nolona, herättää sitten vaan jomman kumman vanhemmista ja vaihdetaan lakanat. Samalla kiinnittäisin huomiota juomisen määrään illalla. Kokeiltaisiin siis vaipattomuutta yöllä jos lapsi haluaa, mutta jos useamman viikon ajan sänky kastuu kuitenkin joka yö, otettaisiin vaippa uudelleen käyttöön ja palattaisiin asiaan esim. 5-vuotisneuvolassa. Mutta kun vaipat jätetään pois, vanhempien pitää olla varautuneita yökasteluun ja suhtautua siihen ymmärtäväisesti. Sillä mielellä ei kannata edes kokeilla, että odottaa ja toivoo lapsen olevan sitten heti yökuiva.

Ap, ei voi opettaa. Omanikaan ei pysyny kuivana vaikka itse kieltäytyi vaipasta jossain kohtaa. Yökuivuus riippuu sen hormonin erittymisestä tai puutteesta eikä vaipasta.
Myöskään vessassa käyttö ei auttanu eikä juoman rajotus. Lapsi oppi kun elimistö oli valmis.

...meillä lapsi kerran - pari yössä parahtaa itkemään, tai vaikeroi unissaan. Ei kuitenkaan herää. Kannan unisen lapsen sillon pissalle, hän pissaa suunnillee silmät kiinni, ja juoksee takas sänkyyn. Ja nukkuu sängyssään jo ennen kuin olen potan huuhtelun jälkeen ehtinyt perässä peittelee.
Eli lapsi itkee vatsakipua minkä täys rakko aiheuttaa..mutta nukkuu jotenkin liian sikeästi että edes huutais pissahätää

Otin vaipan pois, kun aamulla alkoi olla kuiva. En jaksanut mitään pissaralleja, niin opetin niin päin päivätkin, että lapsi sai namin tai pastillin joka kerta kun meni vessaan eikä vaippa kastunut.

Eikö neuvolassa kerrota ihmisille, että yökuivaksi ei opetella vaan "kypsytään" hormoonin avustamana. Meillä lapsi alkoi yökuivaksi 2,5 vuotiaana, siskoni lapsi vasta 6 vuotiaana pissahälyttimen ja lääkkeen voimin...

Sitten kun lapsi on valmis, ei ole mitään hyötyä herätellä pissalle tai muuta, lapsen uni vain häiriintyy ja pissa on alla jos on ollakseen. Meillä esikoinen oppi vasta yli 4 vuotiaana ja toinen kiskoi vaipat pois sillon 2 vuotiaana kun oppi päiväkuivaksi, eikä ole vahinkoja tullut.

Kyllä mä ainakin kokeilisin jättää vaipan yöksi pois. Laitat sellasen muovilakanan aluslakanan alle niin ei patjaa ainakaan tarvi pyykätä sitten jos ja kun vahinkoja sattuu.

Meillä vajaa 3-v oli pari kuukautta ollut päiväkuiva, päiväunetkin menneet ilman vaippaa. Yövaippa oli kuitenkin märkä aamuisin, päätin silti kokeilla. Yhden käden sormilla laskettavissa vahingot.. herää yöllä käymään itsekseen potalla.

Suosittelen kokeilemaan. Lapsesta kiinni sitten onnistuuko. :)

Mun täytyy sanoa, että suhtaudun vähän skeptisesti tuohon väitteeseen, että lapsen kuivaksi oppiminen on hormonaalista. Luulenpa, että tutkimukset, joissa näin todetaan, ovat vaippafirmojen rahoittamia! Olen nimittäin tässä viime aikoina jutellut monet hieman vanhemman ihmisen kanssa kuivaksi oppimisesta, ja he ovat kertoneet, miten ennen oli aika tavallista, että alle 2-vuotiaat lapset olivat kuivia. Ihmisen hormonitoiminta ei ole voinut muuttua parissa kymmenessä vuodessa, mutta sen sijaan vaipat ovat muuttuneet - siksi syyn täytyy olla niissä.

Oon alkanut ajatella tätä asiaa, kun luin jostain blogista (Kaitaliina tmv.) kiinalaisesta kuivaksiopettelusta. Käsittääkseni tuo perhe oli asunut Kiinassa ja he olivat sitten siellä tehneet paikallisen tavan mukaan lastenhoitajan opastuksella. Kiinalainen kuivaksiopettelu on siis yksinkertaisuudessaan se, että vaippa vain otetaan pois. Lapsi oppii, kun vahinkoja tulee.

Mulla on kaksi lasta, joista toinen vauva. Sanoin just vähän aikaa sitten naapurin tädille, että aion kokeilla tämän kuopukseni kanssa tuota metodia ensi kesänä (jolloin vauva on vuoden), meni syteen tai saveen. Hän sanoi, että joo, juuri niin heillä on tehty lasten kanssa ja kaikki ovat olleet kuivia alle kahden vuoden iässä. Saman suuntaisia juttuja olen kuullut muilta suunnilleen omien vanhempieni ikäpolven ja vanhemmilta ihmisiltä. Meidänkin perheessä muuten minä ja isoveljeni olemme olleet kuivia 2-vuotiaana (minä jo pienempänä), mutta pikkuveljeni, joka on elänyt hyvien kertisvaippojen aikakautena, on yökastellut pitkään. No, voihan se olla sattumaakin, onhan vuoteenkastelu nyt aina ollut tunnettu ilmiö!

Kun nyt kirjoitin tätä viestiä, päätin, että meidän kolmevuotiaalta otetaan yövaippa pois, kun tämä pakkaus on käytetty. Meni syteen tai saveen! Mä lakkaan nyt nielemästä tämän väittämän hormoneista ja kokeilen.

Kummasti mun kuopus alkoi pysyä yöt kuivana, kun vaippa vain jätettiin pois 2 v 4 kk;n iässä, tai oikeastaan se yhden kerran vain unohtui laittaa ja vaippa olikin aamulla kuiva. Sitä ennen vaippa oli aamuisin aivan märkä, mutta yhtäkään vahinkoa ei tullut sen jälkeen, kun vaippa jätettiin laittamatta. Päiväkuiva hän oli tasan 2-vuotiaana.

[QUOTE="AV-mamma";30623776]Mun täytyy sanoa, että suhtaudun vähän skeptisesti tuohon väitteeseen, että lapsen kuivaksi oppiminen on hormonaalista. Luulenpa, että tutkimukset, joissa näin todetaan, ovat vaippafirmojen rahoittamia! Olen nimittäin tässä viime aikoina jutellut monet hieman vanhemman ihmisen kanssa kuivaksi oppimisesta, ja he ovat kertoneet, miten ennen oli aika tavallista, että alle 2-vuotiaat lapset olivat kuivia. Ihmisen hormonitoiminta ei ole voinut muuttua parissa kymmenessä vuodessa, mutta sen sijaan vaipat ovat muuttuneet - siksi syyn täytyy olla niissä.

Oon alkanut ajatella tätä asiaa, kun luin jostain blogista (Kaitaliina tmv.) kiinalaisesta kuivaksiopettelusta. Käsittääkseni tuo perhe oli asunut Kiinassa ja he olivat sitten siellä tehneet paikallisen tavan mukaan lastenhoitajan opastuksella. Kiinalainen kuivaksiopettelu on siis yksinkertaisuudessaan se, että vaippa vain otetaan pois. Lapsi oppii, kun vahinkoja tulee.

Mulla on kaksi lasta, joista toinen vauva. Sanoin just vähän aikaa sitten naapurin tädille, että aion kokeilla tämän kuopukseni kanssa tuota metodia ensi kesänä (jolloin vauva on vuoden), meni syteen tai saveen. Hän sanoi, että joo, juuri niin heillä on tehty lasten kanssa ja kaikki ovat olleet kuivia alle kahden vuoden iässä. Saman suuntaisia juttuja olen kuullut muilta suunnilleen omien vanhempieni ikäpolven ja vanhemmilta ihmisiltä. Meidänkin perheessä muuten minä ja isoveljeni olemme olleet kuivia 2-vuotiaana (minä jo pienempänä), mutta pikkuveljeni, joka on elänyt hyvien kertisvaippojen aikakautena, on yökastellut pitkään. No, voihan se olla sattumaakin, onhan vuoteenkastelu nyt aina ollut tunnettu ilmiö!

Kun nyt kirjoitin tätä viestiä, päätin, että meidän kolmevuotiaalta otetaan yövaippa pois, kun tämä pakkaus on käytetty. Meni syteen tai saveen! Mä lakkaan nyt nielemästä tämän väittämän hormoneista ja kokeilen.[/QUOTE]

Tässä saattaa kyllä olla jotain perää. Samoihin ajatuksiinhan nojaa sekin väite, että kestovaippojen käyttäjä saattaa oppia aiemmin kuivaksi kuin superkuivien kertisten käyttäjä nimenomaan siksi, että lapsi tuntee eri tavalla sen märän vaipan. Tosin siinä tarkoitettaneen päiväkuivaksi opettelua. No, minulla on nyt kuopuksella kestot, katsotaan vaikuttaako mihinkään :) Esikoiset, kaksoset, oli kaatisvaipoissa ja oppivat päiväkuivaksi 2,5v. Yksilöllisyyskin toisaalta näkyy noiden kohdalla tässä yökuivaksi oppimisessa, toinen kaksosista oppi yökuivaksi samoin tein päiväkuivuuden jälkeen 2,5v, toinen nyt vasta viime viikkoina, 4v 2kk iässä.

Minä ja kaksi siskoani olemme 80-luvun lapsia, ja äitini kertoman mukaan olimme kaikki päiväkuivia reilun vuoden iässä ja yökuiviakin 2-vuotissynttäreihin mennessä. Joko äitini oli melko velho kuivaksi opettamisessa tai hänellä kävi hyvä flaksi. Vai olisiko syy vaipoissa, kuten AV-mammakin tuossa pohti...?

[QUOTE="AV-mamma";30623776]Mun täytyy sanoa, että suhtaudun vähän skeptisesti tuohon väitteeseen, että lapsen kuivaksi oppiminen on hormonaalista. Luulenpa, että tutkimukset, joissa näin todetaan, ovat vaippafirmojen rahoittamia! Olen nimittäin tässä viime aikoina jutellut monet hieman vanhemman ihmisen kanssa kuivaksi oppimisesta, ja he ovat kertoneet, miten ennen oli aika tavallista, että alle 2-vuotiaat lapset olivat kuivia. Ihmisen hormonitoiminta ei ole voinut muuttua parissa kymmenessä vuodessa, mutta sen sijaan vaipat ovat muuttuneet - siksi syyn täytyy olla niissä.

Kun nyt kirjoitin tätä viestiä, päätin, että meidän kolmevuotiaalta otetaan yövaippa pois, kun tämä pakkaus on käytetty. Meni syteen tai saveen! Mä lakkaan nyt nielemästä tämän väittämän hormoneista ja kokeilen.[/QUOTE]

Miten selität sen että 2v päiväkuivaksi oppinut edelleen 6v kastelee öisin vaipatta? Se yökuivuushormoni on olemassa oleva asia. Ja arvaa mitä? on niitä plastikeja yms ennenkin ollu lasten sängyissä ja vaihdelly oppimistahti.

Miten selität sen että 2v päiväkuivaksi oppinut edelleen 6v kastelee öisin vaipatta? Se yökuivuushormoni on olemassa oleva asia. Ja arvaa mitä? on niitä plastikeja yms ennenkin ollu lasten sängyissä ja vaihdelly oppimistahti.

Miten niin "miten selitän"? En mä viestissäni sanonut, että kaikki toimii just samalla tavalla ja että kaikki ovat yökuivia samaan aikaan.

Minä olen hyvin paljon AV-mamman linjoilla. Kokeilkaa nyt hyvät ihmiset jättää se vaippa pois, älkääkö odottako että se on aamulla kuiva. Varmasti jollakin lapsella on vaikeuksia tämän asian kanssa, mutta kyllä valtaosa oppii asian vahinkojen kautta.

Jos lapsi pissaa hereillä ollessaan (esim. aamulla ennen pissalle menoa tai yöllä herätessään) onnistuu, mutta jos pissaa unissaan, ei onnistu ellei sitten opi heräämään siihen pissahätään, kun lirahtaa housuihin.

Jos nyt vielä pitää selitellä, niin kun sanon "vähän skeptisesti", en tarkoita sillä, että pidän täysin epätotena - nämä ovat kaksi eri asiaa. Suhtaudun vain skeptisesti. Aiemmin lapset eivät ole olleet vaipoissa näin pitkään. Ja hei, en itse ole sen parempi, meillä jätettiin päivävaipat kokonaan pois vasta 2,5-vuotiaana ja yövaippa on 3-vuotiaalla edelleen. Nyt olen kuitenkin kysellyt ihmisiltä tätä asiaa ja tullut tähän lopputulokseen. Sanotaanhan sitä niinkin, että vauva ei muka hallitse rakkoaan lainkaan, mutta jokainen vauvaansa säännöllisesti pissattanut ja/tai kakattanut tietää toisin.

Yhteistyössä