[QUOTE="AV-mamma";30623776]Mun täytyy sanoa, että suhtaudun vähän skeptisesti tuohon väitteeseen, että lapsen kuivaksi oppiminen on hormonaalista. Luulenpa, että tutkimukset, joissa näin todetaan, ovat vaippafirmojen rahoittamia! Olen nimittäin tässä viime aikoina jutellut monet hieman vanhemman ihmisen kanssa kuivaksi oppimisesta, ja he ovat kertoneet, miten ennen oli aika tavallista, että alle 2-vuotiaat lapset olivat kuivia. Ihmisen hormonitoiminta ei ole voinut muuttua parissa kymmenessä vuodessa, mutta sen sijaan vaipat ovat muuttuneet - siksi syyn täytyy olla niissä.
Oon alkanut ajatella tätä asiaa, kun luin jostain blogista (Kaitaliina tmv.) kiinalaisesta kuivaksiopettelusta. Käsittääkseni tuo perhe oli asunut Kiinassa ja he olivat sitten siellä tehneet paikallisen tavan mukaan lastenhoitajan opastuksella. Kiinalainen kuivaksiopettelu on siis yksinkertaisuudessaan se, että vaippa vain otetaan pois. Lapsi oppii, kun vahinkoja tulee.
Mulla on kaksi lasta, joista toinen vauva. Sanoin just vähän aikaa sitten naapurin tädille, että aion kokeilla tämän kuopukseni kanssa tuota metodia ensi kesänä (jolloin vauva on vuoden), meni syteen tai saveen. Hän sanoi, että joo, juuri niin heillä on tehty lasten kanssa ja kaikki ovat olleet kuivia alle kahden vuoden iässä. Saman suuntaisia juttuja olen kuullut muilta suunnilleen omien vanhempieni ikäpolven ja vanhemmilta ihmisiltä. Meidänkin perheessä muuten minä ja isoveljeni olemme olleet kuivia 2-vuotiaana (minä jo pienempänä), mutta pikkuveljeni, joka on elänyt hyvien kertisvaippojen aikakautena, on yökastellut pitkään. No, voihan se olla sattumaakin, onhan vuoteenkastelu nyt aina ollut tunnettu ilmiö!
Kun nyt kirjoitin tätä viestiä, päätin, että meidän kolmevuotiaalta otetaan yövaippa pois, kun tämä pakkaus on käytetty. Meni syteen tai saveen! Mä lakkaan nyt nielemästä tämän väittämän hormoneista ja kokeilen.[/QUOTE]
Tässä saattaa kyllä olla jotain perää. Samoihin ajatuksiinhan nojaa sekin väite, että kestovaippojen käyttäjä saattaa oppia aiemmin kuivaksi kuin superkuivien kertisten käyttäjä nimenomaan siksi, että lapsi tuntee eri tavalla sen märän vaipan. Tosin siinä tarkoitettaneen päiväkuivaksi opettelua. No, minulla on nyt kuopuksella kestot, katsotaan vaikuttaako mihinkään

Esikoiset, kaksoset, oli kaatisvaipoissa ja oppivat päiväkuivaksi 2,5v. Yksilöllisyyskin toisaalta näkyy noiden kohdalla tässä yökuivaksi oppimisessa, toinen kaksosista oppi yökuivaksi samoin tein päiväkuivuuden jälkeen 2,5v, toinen nyt vasta viime viikkoina, 4v 2kk iässä.
Minä ja kaksi siskoani olemme 80-luvun lapsia, ja äitini kertoman mukaan olimme kaikki päiväkuivia reilun vuoden iässä ja yökuiviakin 2-vuotissynttäreihin mennessä. Joko äitini oli melko velho kuivaksi opettamisessa tai hänellä kävi hyvä flaksi. Vai olisiko syy vaipoissa, kuten AV-mammakin tuossa pohti...?