Onko jollekin sattunut virhe varhaisultrassa? Kokemuksia kohdunulkoisesta raskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Mulle tehtiin eilen ultra kohdunulkoisen epäilyn takia. Kohtu näytti tyhjältä. Mulla ei oo mitenkään tyypillisiä kipuja tuohon ulkoiseen... Ei kipuja juuri lainkaan, normaalia alavatsanippailua vain. Siksi epäilyt, koska mulla on ollut niukkaa ruskeaa vuotoa aamuisin. Raskausoireet pahenevat, rinnat ovat tänäaamuna olleet kipeät. Viikkoja nyt 5+3. En ole mitenkään surunmurtama vaikka olisikin kohdunulkoinen raskaus, mutta miksi nämä raskausoireet pahenevat? Ja voisiko näillä viikoilla nähdä kohdussa edes raskauden merkkejä? Voiko tapahtua niin, että olisinkin raskaana, muttei ultraava lääkäri vain huomannut sitä? Se tuntui vaan keskittyvän siihen kohdunulkoiseen ja paineli kokoajan alavatsan sivuja.. Kai ulkoisesta olisi muitakin oireita kuin vain niukka vuoto?? Huoh..

Ei noin aikasilla viikoilla mitään voi sanoa. Ulkoinen yleensä oireilee vasta myöhemmin, eikä kohdussa vielä tarvii mitään näkyä, vaikka olisikin normaali raskaus.

Mulla on ollut kohdunulkoinen eikä vielä noilla viikoilla muistaakseni ollut muita oireita siitä kun ruskea vuoto. Nyt normaaliraskaudessa noilla viikoilla ultrattiin ja ruskuaispussi näkyi selkeästi ja kohdun limakalvot näkyi paksuntuneina.

Lähinnä haluisin tietää onko joskus oikeesti jollekin käynyt niin ettei ole näkynyt kohdussa mitään mut sit onkin ollut raskaana? Eli voiko se olla mahdollista, että olisinkin raskaana..

Raskausoireet lisääntyy kun hormonitaso nousee.. olipa sitten tavallinen raskaus tai ulkoinen. Oireita ei ulkoisessa välttämättä olekkaan alussa, koska kroppa ei "tiedä" alkion olevan väärässä paikassa, vaan se saattaa kasvaa ihan normaalisti nimenomaan alkuvaiheessa. Tuhruvuoto lienee yksi ulkoisen yleisimmistä oireista, mutta voi liittyä myös normaaliraskauteen. Ainoa joka voi antaa suuntaa tuossa vaiheessa on hcg:n nousun seuranta ja kohdun koko.

Varmaan on sekin mahdollista että pussi ja sikiö löytyy oikeasta paikasta viikon kuluttua. Mutta oireet on kai mahdollisia aina mm rintojenaristus, kun raskaushan se kohdunulkoinenkin on.

[QUOTE="vieras";25842917]Mulla on ollut kohdunulkoinen eikä vielä noilla viikoilla muistaakseni ollut muita oireita siitä kun ruskea vuoto. Nyt normaaliraskaudessa noilla viikoilla ultrattiin ja ruskuaispussi näkyi selkeästi ja kohdun limakalvot näkyi paksuntuneina.[/QUOTE]

Mulla ei myöskään noilla viikoilla oireita, ei edes vuotoa (alkoi rv6+). Kohdun limakalvo oli paksuuntunut.

mulla todettiin kohdunulkoinen rv 7.Vasta viimeisellä viikolla alkoi vastakivut.Siihen asti oli ollut ruskeaa vuotoa.Ihan normi raskaudessa jatkuva vuoto ei ole normaalia.

[QUOTE="susu";25843072]mulla todettiin kohdunulkoinen rv 7.Vasta viimeisellä viikolla alkoi vastakivut.Siihen asti oli ollut ruskeaa vuotoa.Ihan normi raskaudessa jatkuva vuoto ei ole normaalia.[/QUOTE]

Miten se ulkoinen sitten todettiin? Oliko sulla vuotoa koko päivän aina vai johonkin tiettyyn aikaan vuorokaudesta? Onko raskaushormoonia saman verran kuin normaalissa raskaudessa?

Itselläni ultrattiin aikanaa samoilla viikoilla,ensin ei näkynyt mitään ja rupesi jo puhumaan et lääkärille aikaa jne.. sit haki vielä toisen ultraajan joka saikin ruskuaispussin näkyviin ja näkyihän siellä sit jo pieni sykekin.Näytti viellä et se on pienestä kiinni saako sen näkmään vai ei,vähän jos kättä liikauttaa eriasentoon,niin hävisi näkymästä.
Itselläni myös oli ruskeaa vuotoa tuolloin,ja siksi ultrattiin.

Olen usein ajatellut,että mitäs jos ei olisi pyytänyt tuota toista vielä tulemaan ultraamaan,et mitä sit olisi tapahtunut.Olisivatko sit vaan tehneet tyhjennyksen..

[QUOTE="aapee";25843091]Miten se ulkoinen sitten todettiin? Oliko sulla vuotoa koko päivän aina vai johonkin tiettyyn aikaan vuorokaudesta? Onko raskaushormoonia saman verran kuin normaalissa raskaudessa?[/QUOTE]

Niin ja liittyikö vuotoon kipuja?

ystävälläni oli mahakipuja, raskaustestin oli tehnyt hiukan aikaisemmin. sairaalassa sanoivat kohdun ulkopuoliseksi ja olisivat heti keskeyttäneet, mutta viikonloppuna olevien juhlien takia pyysi että odottaisivat maanantaihin. no, maanantaina kun meni sairaalaan ultrasivat vielä ja nyt sieltä löytyikin terve sikiö oikealta paikaltaan :O en tod. tajua, miten tuollaista voi tapahtua!!!

[QUOTE="susu";25843072]mulla todettiin kohdunulkoinen rv 7.Vasta viimeisellä viikolla alkoi vastakivut.Siihen asti oli ollut ruskeaa vuotoa.Ihan normi raskaudessa jatkuva vuoto ei ole normaalia.[/QUOTE]

Höpö höpö.Ihan normaalisakin raskaudessa on ihan normaalia et vuotoa tulee,jotkut jopa vuotavat jopa yli puolenväliin raskautta.
Itse vuosin viimeisessä raskaudessa rv 16 asti,välillä kirkasta vuotoa välillä ruskeaa.Muuten oli ihan normaali raskaus,joka piti vielä jopa käynnistää kun meni yliaikaiseksi.

[QUOTE="aapee";25843091]Miten se ulkoinen sitten todettiin? Oliko sulla vuotoa koko päivän aina vai johonkin tiettyyn aikaan vuorokaudesta? Onko raskaushormoonia saman verran kuin normaalissa raskaudessa?[/QUOTE]

kuten sanoin kivut alkoivat vasta rv6 ->.Ulkoinen todettiin kun mulla kivut muuttuivat niin voimakkaiksi,että meidän piti mennä ensiapuun.Vuotoa välillä oli välillä ei,jossain vaiheessa loppuivatkin välillä.Verinäytteen mukaan raskaushormonia oli saman verran kuin tavallisessa raskaudessa.Ultraus paljasti,että verta vuotaa vatsaonteloon ja mut leikattiin heti.

Mulla valui pari viikkoa (luulin, että on menkat, oli eka kierto imetyksen jälkeen). Ennen valumisen alkamista raskaustesti nega, parin viikon jälkeen plussa. Ei näkynyt kohdussa mitään, eikä muuallakaaan. Kolme viikkoa vuodon alettua menin päivystykseen kun alkoi sattua mahaan -> leikattiin pikana, valui verta vatsaonteloon. Leikkauksen jälkeen se alkoi vielä kasvaa uudestaan ja laitettiin sitten vielä metotreksaattipistos hanuriin.

[QUOTE="Tiitu";25843100]ystävälläni oli mahakipuja, raskaustestin oli tehnyt hiukan aikaisemmin. sairaalassa sanoivat kohdun ulkopuoliseksi ja olisivat heti keskeyttäneet, mutta viikonloppuna olevien juhlien takia pyysi että odottaisivat maanantaihin. no, maanantaina kun meni sairaalaan ultrasivat vielä ja nyt sieltä löytyikin terve sikiö oikealta paikaltaan :O en tod. tajua, miten tuollaista voi tapahtua!!![/QUOTE]

Tätä juuri pelkään.. Mulla on maanantaina uus verikoe ja sen jälkeen menen lääkärille ja tuloksia arvioidaan. Lääkäri sanoi eilen, että sitten maanantaina aletaan valmistelemaan leikkausta mikäli raskaushormoni on kasvanut. Siis mitä?! Ensinnäkin miksi leikkaus jo tässä vaiheessa? Eikö olisi tarkoitus ensin yrittää jos se saataisiin ilman leikkausta, jos se nyt ylipäätään on ulkoinen. Blaah, kai tässä pitää mennä pian jonnekin yksityiselle..

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;25843109:
Höpö höpö.Ihan normaalisakin raskaudessa on ihan normaalia et vuotoa tulee,jotkut jopa vuotavat jopa yli puolenväliin raskautta.
Itse vuosin viimeisessä raskaudessa rv 16 asti,välillä kirkasta vuotoa välillä ruskeaa.Muuten oli ihan normaali raskaus,joka piti vielä jopa käynnistää kun meni yliaikaiseksi.

no ei mun mielestä ole normaalia,että raskauaikana vuotaa verta!Pikemminkin poikkeuksellista.Mulla on kolme lasta eikä tavallisissa raskauksissa tuollaista ole ollut.

[QUOTE="aapee";25843144]Tätä juuri pelkään.. Mulla on maanantaina uus verikoe ja sen jälkeen menen lääkärille ja tuloksia arvioidaan. Lääkäri sanoi eilen, että sitten maanantaina aletaan valmistelemaan leikkausta mikäli raskaushormoni on kasvanut. Siis mitä?! Ensinnäkin miksi leikkaus jo tässä vaiheessa? Eikö olisi tarkoitus ensin yrittää jos se saataisiin ilman leikkausta, jos se nyt ylipäätään on ulkoinen. Blaah, kai tässä pitää mennä pian jonnekin yksityiselle..[/QUOTE]

jos se munatorvi repeää itsestään niin voi olla hengenlähtö lähellä!

tuttavallani leikattiin viime vuonna"kohdunulkonen raskaus".Vatsakipuja,vuotoa ja raskaushormonit verikokeessa.Leikkasivat,munatorvesta löytyi kysta joka oli aiheuttanut kivun ja vuodon.Raskaushormonit taas johtuivat nyt 1v tyttösestä :)

Itselläni ultrattiin aikanaa samoilla viikoilla,ensin ei näkynyt mitään ja rupesi jo puhumaan et lääkärille aikaa jne.. sit haki vielä toisen ultraajan joka saikin ruskuaispussin näkyviin ja näkyihän siellä sit jo pieni sykekin.Näytti viellä et se on pienestä kiinni saako sen näkmään vai ei,vähän jos kättä liikauttaa eriasentoon,niin hävisi näkymästä.
Itselläni myös oli ruskeaa vuotoa tuolloin,ja siksi ultrattiin.

Olen usein ajatellut,että mitäs jos ei olisi pyytänyt tuota toista vielä tulemaan ultraamaan,et mitä sit olisi tapahtunut.Olisivatko sit vaan tehneet tyhjennyksen..

No ei tietenkään lähdetä tekemään tyhjennystä minkään rv 5+ tuloksen perusteella. Kyllä siinä on vielä ainakin parin viikon ajan kontrolliultria ennenkuin lähdetään tyhjennykseen.

[QUOTE="aapee";25843144]Tätä juuri pelkään.. Mulla on maanantaina uus verikoe ja sen jälkeen menen lääkärille ja tuloksia arvioidaan. Lääkäri sanoi eilen, että sitten maanantaina aletaan valmistelemaan leikkausta mikäli raskaushormoni on kasvanut. Siis mitä?! Ensinnäkin miksi leikkaus jo tässä vaiheessa? Eikö olisi tarkoitus ensin yrittää jos se saataisiin ilman leikkausta, jos se nyt ylipäätään on ulkoinen. Blaah, kai tässä pitää mennä pian jonnekin yksityiselle..[/QUOTE]

Jos lääkäri nyt ei jostain kumman syystä ensi viikolla ultraisi niin vaadit sitä tietenkin. Kyllä silloin pitäisi jo hiukan näkyä muutosta tästä viikosta jos kohdussa jotain tapahtuu. Eikä sinun tarvitse suostua suorilta käsin keskeytykseen vaan voit vaatia vielä viikon-kahden seurantaa. EIhän nyt rv 5+ vielä normaaliraskauksissakaan mitään ihmeellistä kohdussa näy. Mulla näkyi syke hyvin rv 5+6.

Yhteistyössä