Onko joku opiskellut kymmensormijärjestelmän?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Olen harjoitellut kirjoittamista kymmenellä sormella ja se sinänsä sujuukin ihan hyvin. Mutta samalla on teksteihini ilmaantunut omituisia säännöllisiä virheitä, joita ei vanhalla 2-3 sormen tekniikalla tullut. Kaksi oudointa ja samalla tyypillisintä esimerkkiä ovat ylimääräiset kirjaimet ja pois jäävät sanat.

Ylimääräinen kirjain siis tarkoittaa sitä, että vaikkapa sanan loppuun tulee lyötyä kirjain, joka ei sinne kuulu. Ei ole tarkoitus sitä lyödä, mutta sinne se vaan ilmaantuu. Olen tullut siihen ajatukseen, että kyseessä on pakkoliike. Hermot jotenkin ylikuormittuvat, jos liian monta sormea liikkuu samaan aikaan ja sitten nimetön koukistuu huomaamatta etusormen mukana (yleensä ylimääräinen lyönti tulee nimettömältä tai pikkusormelta).

Vielä oudompi virhe on sanojen jättäminen pois. Tämän täytyy johtua siitä kun kirjoitusnopeus kasvaa ja aivot juoksevat sen takia vähän liian innokkaasti. Kirjoittaa tavallaan vähän ajatusta jäljessä ja sitten välillä skippaa sanan niin kuin olisi jo kirjoittanut sen. Sillä tavalla pääsee taas samaan rytmiin ajatuksen kanssa, mutta teksti ei olekaan sitä mitä pitää. Omituista.

Oikolukemalla nämä virheet on helppo huomata ja korjata, mutta esim. tällä palstalla kun ei kovin syvällisiä tule kirjoitettua, niin jää se oikoluku tekemättä. Sitten kun lukee myöhemmin kommentin huomaa näitä omituisuuksia.
 
vierailija
Olen ja palannut itseopittuun n. 6-sormijärjestelmään. Vaikea oppia uusiksi sellaista mitä on käyttänyt melkein 30 vuotta. Varmaan se kymppi olisi parempi, mutta ei vaan jaksa vääntää väkisin niin kauan että se iskostuisi selkäytimeen. Sormetkin siinä meni vaan kipeeksi, mitä ei tässä omassa systeemissä tapahdu.
 
vierailija
Olen aikoinaan opetellut yläasteella valinnaisaineena ja täytyy sanoa, ettei ole tullut kaduttua. Kyllä se alkuun sormille kävi, kun mekaanisella kirjoituskoneella hakkasi menemään. Sähkökirjoituskoneita oli vain muutama käytässä. Eniten käytetty taito koko kouluajalta.Yhdelle tutulle oli koulussa joku opettaja sanonut, ettei konekirjoitustaidolla tee tulevaisuudessa mitään, kun tietokoneet tulevat :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Kaikennäköisiä asiakirjojakin tuli siinä sivussa opittua tekemään, kun päästiin asdf jklö-harjoitusten ohi.
 
vierailija
Olen. Tosin en Suomessa, joten sitten oli taas uudelleen opeteltava meidän kirjaimien paikka. En käytä nytkään kymmentä sormea, vaikka nopeasti kirjoitankin, kun työkseni koko ajan kirjoitan.
 
Juu, opettelin jo nuorena.
Tulin todella nopeaksi oikeinkirjoittajaksi näppiksellä sellaisella ohjelmalla jossa oli aika ja ruutuun tuli sanoja mitä piti kirjoittaa tietyn ajan puitteissa.
Otettiin sitten kisoja kavereiden kanssa ja tietty piti olla nopein.:sneaky:
 
  • Tykkää
Reactions: Echo

Yhteistyössä