Onko Joanna Värekin näitä naisia, jotka eivät edes halua imettää?!? *pettynyt*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nykymaailma: HUHHUH!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tytteli:
Minäkin oon sitä mieltä että liian helposti monet antavat korviketta, siis äidit, jotka haluaisivat imettää. Kun korviketta antaa niin imetyshän siinä häiriintyy ja sitten ollaankin äkkiä lopettamassa imetystä kun maitoa ei enää tule. Pitäisi olla enemmän tukea äideille, että luottaisivat vauvan saavan tarpeeksi maitoa, vaikka välillä ovatkin tissillä koko ajan. Jos ei halua imettää niin ei sit, mut jos haluaa niin olisi hienoa että se onnistuu.

Ai jos se vauva on vaikka 3-4 tuntia koko ajan itkuisena tissillä vartin välein, ja raukka itkee nälkäänsä aina vain? Sori vaan, mutta mulla ei ole sydäntä toista sillälailla itkettää... :/

Ja minäkin olen ostanut kaappiin korviketta molempia vauvojani varten varuiksi. Esikoiselle sitä tarjosinkin jossain vaiheessa kun tuntui, ettei maito välttämättä riitä (ei kelvannut esikoiselle eli masu taisi olla täynnä ja täysimetyksellä mentiin ekat 4 kuukautta). Nyt kakkosta oon imettänyt kuukauden ja vielä ei oo mennyt korviketta ollenkaan ees sairaalassa alussa.

No vaikka vauva ois tissillä 3-4 tuntia vartin välein itkuisena, niin se ei tosiaankaan meinaa sitä, että sillä välttämättä olisi nälkä vaan kyse voi olla esim. vatsavaivoista. Jos paino nousee ihan ok ja vauva pissaa normaalisti ja on ainakin välillä pitempiä aikoja tyytyväinen ja nukkuu niin luultavastikin saa ihan tarpeeksi maitoa!

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
musta korviketta ei pitäisi myydä kaupassa vaan vaikka apteekissa, että ihmiset edes yrittäisivät imettää eivätkä luovuttaisi heti

:flower: Todella valopäinen ajatus!

Tehdään hankalaksi ja pannaan kärsimään nekin äidit (ja hyvällä tuurilla vielä vauvatkin) jotka eivät syystä tai toisesta voi imettää, ihan vaan koska on minimaalinen prosentti niitä, joita ei huvita edes yrittää.

Esim. eilen mun vauva oli koko päivän tissillä suunnilleen tolleen vartin välein ja oli tyytymätön jne. Mun mielestä toi oli vatsavaivoja tai sitten sitä tiheää imemistä, jolla nosti maitomäärää. Tänään on sitten ollut tosi tyytyväinen vauveli, imenyt parin tunnin välein ja nukkunut paljon. Korviketta en antanut.

No vaikka vauva ois tissillä 3-4 tuntia vartin välein itkuisena, niin se ei tosiaankaan meinaa sitä, että sillä välttämättä olisi nälkä vaan kyse voi olla esim. vatsavaivoista. Jos paino nousee ihan ok ja vauva pissaa normaalisti ja on ainakin välillä pitempiä aikoja tyytyväinen ja nukkuu niin luultavastikin saa ihan tarpeeksi maitoa!

Ja mistäs sä sen sit tiiät jos kyseessä on ensimmäinen lapsesi ja olet juuri kotiutunut sairaalasta?

Hyvää päivää sentään, jo mennään hakoteille jos se on kamalaa että kotona on korvikepurkki kaiken varalta odottamassa. :headwall:

Ja korviketta pitää saada ruokakaupasta helposti ja hyviä lapsia sillä kasvaa, mutta mun mielestä voisi tukea tosiaan äitejä, jotta jaksavat täysimettää vauvoja eivätkä tosiaan turhaan tuputa korviketta, joka auttamatta vaikeuttaa imetystä ja yleensä lopettaa sen sitten ennen aikojaan.

Niin sitä mä nimenomaan tarkoitin, että tuetaan niitä ensisynnyttäjiä, sanotaan, että vaikka vauva itkee niin se ei tarkoita, että se on aina nälkäinen, vauvathan itkevät aina joskus vaikka mitä tekisi! Ja tosiaan myös minulla on ne korvikkeet varalla tuolla kaapissa koko ajan. Harmittaa vaan se, että jos äiti on epävarma ja menee antamaan korviketta herkästi, niin silloin vauva imee rintaa vähemmän, jolloin rinnasta alkaa sitten tulla vähemmän maitoa, jolloin korviketta sitten oikeasti tarvitsee jne.

Ja korviketta pitää saada ruokakaupasta helposti ja hyviä lapsia sillä kasvaa, mutta mun mielestä voisi tukea tosiaan äitejä, jotta jaksavat täysimettää vauvoja eivätkä tosiaan turhaan tuputa korviketta, joka auttamatta vaikeuttaa imetystä ja yleensä lopettaa sen sitten ennen aikojaan.

Mä en tosiaan tiedä kuinka moni turhaan tuputtaa korviketta, eiköhän siihen ole jokaisella omat syynsä. Sen sanon silti että mun mielestä on aika sairasta että äidille sanotaan että on ihan normaalia ja ok että lapsi on tissillä 20h/vrk. Imetä vaan imetä imetä imetä vaikka henki menisi... Tukeminen ja fanaattisuus ei ole ihan sama asia, ja noi jutut ei varmasti mitään imetysmyönteisyyttä edistä!

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

Ja mistäs sä sen sit tiiät jos kyseessä on ensimmäinen lapsesi ja olet juuri kotiutunut sairaalasta?

Hyvää päivää sentään, jo mennään hakoteille jos se on kamalaa että kotona on korvikepurkki kaiken varalta odottamassa. :headwall:

...ja sitten sen tuntikausien nälkäitkun jälkeen annan vauvalle pulloa, ja kas -> kuukauden ikäinen tempaisee 1,5 desiä, röyhtäisee ja nukahtaa onnellisena.
Mutta tottahan te sen täällä palstalla paremmin tiedätte kuin oma äiti kotopuolessa.
Ps. toinen lapsi on, ja imetän mielelläni sen minkä irtoaa. Nälässä vaan en ala pitämään.

Ja minäkin olen ostanut kaappiin korviketta molempia vauvojani varten varuiksi. Esikoiselle sitä tarjosinkin jossain vaiheessa kun tuntui, ettei maito välttämättä riitä (ei kelvannut esikoiselle eli masu taisi olla täynnä ja täysimetyksellä mentiin ekat 4 kuukautta). Nyt kakkosta oon imettänyt kuukauden ja vielä ei oo mennyt korviketta ollenkaan ees sairaalassa alussa.

Miksi ihmeessä sitä edes lapsellesi tarjoat?!? Välillä tuntuu että jotkut ihan tahalleen haluavat pilata imetyksensä, jotta sitten voivat pokkana väittää "no kun ei sitä maitoa vain tullut, niin en sitten viittinyt huudattaa lasta!"... No ei kai sitä maitoa nyt tulekaan, ellei lapsen anneta sitä tilata.

Alkuperäinen kirjoittaja Sori vaan.:

Miksi ihmeessä sitä edes lapsellesi tarjoat?!? Välillä tuntuu että jotkut ihan tahalleen haluavat pilata imetyksensä, jotta sitten voivat pokkana väittää "no kun ei sitä maitoa vain tullut, niin en sitten viittinyt huudattaa lasta!"... No ei kai sitä maitoa nyt tulekaan, ellei lapsen anneta sitä tilata.

Meillä ei maitoa tullut vaikka kuinka "tilattiin" paino ei noussut ja piti antaa tuttelia. Sitä oli myös valmiina kotona vaikka olin päättänyt, että imetän. Pahinta oli kun "epäonnistuin" suunnitelmassani ja kaikki fanaatikot tuli selittämään miten en yrittänyt ja pilasin imetyksen tuttelilla.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
musta korviketta ei pitäisi myydä kaupassa vaan vaikka apteekissa, että ihmiset edes yrittäisivät imettää eivätkä luovuttaisi heti

Just joo. Sitten äiti joutuu, vaikka kohtutulehduksen takia sairaalaan, eikä voi hetkellisesti imettää. Lapsi ei saa ruokaa mistään, kun apteekki on kiinni sunnuntaisin ja iltaisin. Todellista järjen riemuvoittoa taas kerran!!!

Jos äiti joutuu kohtutulehduksen takia sairaalaan, niin vauva menee äidin mukana sairaalaan ja äiti voi imettää siellä, jos haluaa. Toki lisämaitoakin sieltä saa. Kohtutulehdukset hoidetaan synnyttäneiden osastolla.

Ai no ei mun tapauksessa. Koska aluksi piti varmistaa mistä on kyse, makasin päivystyksessä yön. Oli niin kovat kivut etten voinut lähteä kotiinkaan. Tutkittiin ja tutkittiin, ja magneettikuvaus vasta paljasti että kohtutulehdus. Ei kuulemma voitu viedä synnyttäneiden osastolle ennenkun diagnoosi saatu. En edes halunnut vauvaa sinne päivystykseen ja niin imetykseen tuli pieni tauko. Mutta pumppasin ja kaikki meni hyvin. Karsea kokemus oli maata siellä ja itkeä kun vauva kotona.

Ärsyttävää tuollainen imetysfanaattisuus.

Ap:n kirjoituksesta haiskahtaa kateus kaunista äitiä kohtaan, Joannaa ja muitakin. Ihan hirveä kauhistus on varmaan sitten sekin, kun Joanna joskus esiintyy lehtien palstoilla synnytyksen jälkeen entisissä mitoissaan.

Kateuden ja toisten haukkumisen ja valintojen moralisoimisen vois jättää vähemmälle.

Mä ostin vauvalle pari purkkia Tuttelia. Pois heitettiin lopulta avaamattomana, kun ei tarvittu. Ei kaikkea tarvitse käyttää, vaikka varmuuden vuoksi ostaakin. Ostin myös Nenä-Friidan joka on myös yhä avaamattomana paketissaan. Ihovoidettakin oli, mutta senkin käytin itselleni, kun vauvan iho ei kaivannutkaan. Samoin ostin särkylääkettä rokotusreaktioiden varalta, mutta en minä sitä väkisin antanut, kun ei tarvinnut.

Meillä on kotona myös sammutuspeite ja palovaroitin, mutta en ole silti yrittänyt aiheuttaa tulipaloja. Myös sidetarpeita ja laastaria löytyy, vaikken aiokaan leikata puukolla käteeni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä ostin vauvalle pari purkkia Tuttelia. Pois heitettiin lopulta avaamattomana, kun ei tarvittu. Ei kaikkea tarvitse käyttää, vaikka varmuuden vuoksi ostaakin. Ostin myös Nenä-Friidan joka on myös yhä avaamattomana paketissaan. Ihovoidettakin oli, mutta senkin käytin itselleni, kun vauvan iho ei kaivannutkaan. Samoin ostin särkylääkettä rokotusreaktioiden varalta, mutta en minä sitä väkisin antanut, kun ei tarvinnut.

Meillä on kotona myös sammutuspeite ja palovaroitin, mutta en ole silti yrittänyt aiheuttaa tulipaloja. Myös sidetarpeita ja laastaria löytyy, vaikken aiokaan leikata puukolla käteeni.

:D
Hyvä pointti!!

Yhteistyössä