Onko itsekästä mennä takaisin töihin äippälomalta jos jo yrittää toista lasta saada alulleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja M
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

M

Vieras
Eli äitiysloma olisi loppumassa helmikuussa ja ollaan aateltu, että joulukuussa jätän taas pillerit pois.
Onko siis työnantajaa kohtaan ilkeää mennä töihin ja sitten muutaman kk kuluttua ilmoittaa että onkin taas raskaana?
Oma työ kun on sellaista, mihin on hankala saada pätevää sijaista. Nyt siellä olisi hyvä sijainen tällä hetkellä.
Ja ottaen myös huomioon sen, että olen aina raskauden alussa ollu 1-1,5kk sairaslomalla rajun pahoinvoinnin takia. Sekä nyt viimeisimmässä jäänyt kaiken lisäksi sairaslomalle 6vk enne äippäloman alkua supistelujen vuoksi...

Ja töihin olisi pakko mennä koska olemme juuri ottaneet ISON asuntolainan joka pitäisi saada myös maksettua... muutenhan voisinkin jäädä hoitovapaalle mielelläni...

no lähinnä mietin mitä järkeä omaltakaan kannalta on parin kuukauden takia mennä töihin? laitatko lapsen sitten hoitoon pariksi kuukaudeksi vai? Jos tärppää ennen töihin paluuta niin en menis ollenkaan jos on mahdollisuus olla kotona

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no lähinnä mietin mitä järkeä omaltakaan kannalta on parin kuukauden takia mennä töihin? laitatko lapsen sitten hoitoon pariksi kuukaudeksi vai? Jos tärppää ennen töihin paluuta niin en menis ollenkaan jos on mahdollisuus olla kotona

No jos tärppää jo ennen kun pitäs mennä töihin, niin tottakai yritän sitten olla kotona vaika tiukkaa tekisikin...

Mä sovin just meneväni takaisin töihin, kun kolmonen ilmoitti seuraavana päivänä tulostaan. Oltiin sitä jo tovi muutenkin toivottu, joten en todellakaan halunnut pitää taukoa yrityksessä työpaikan takia. Toinen täytti 3v, joten töihin oli pakko mennä. Ehdin olemaan töissä 6kk ennen äippälomaa, enkä kyllä kuullut keneltäkään mitään negatiivista.

mä aikanaan hain uutta työpaikkaa kun olin jo pitkästi yli puolivälin raskaana (marraskuussa aloitin työt ja maaliskuussa vauva syntyi ;))
Työhaasattelussa pomo kyseli kautta rantain lapsotoiveista, että onko ehkäisyasiat hallussa, vastasin, että juu, kyllä on...
Vakkaripaikan sit sain ja ennen toisen odotusta kerkesin olla just sen 6kk (silloin ei ollu vielä tätä "3v:n" sääntöä olemassa), että sain paremmat äippärahat. Toisen lapsen hoitovapaalla sanoin itteni irti ja sain oman alan töitä.
Mut silloin oli pakkorako saaha rahaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä aikanaan hain uutta työpaikkaa kun olin jo pitkästi yli puolivälin raskaana (marraskuussa aloitin työt ja maaliskuussa vauva syntyi ;))
Työhaasattelussa pomo kyseli kautta rantain lapsotoiveista, että onko ehkäisyasiat hallussa, vastasin, että juu, kyllä on...
Vakkaripaikan sit sain ja ennen toisen odotusta kerkesin olla just sen 6kk (silloin ei ollu vielä tätä "3v:n" sääntöä olemassa), että sain paremmat äippärahat. Toisen lapsen hoitovapaalla sanoin itteni irti ja sain oman alan töitä.
Mut silloin oli pakkorako saaha rahaa...

JA en siis työhaasattelussa kertonut olevani raskaana...

Ei se tärppäminenkään aina ole niin varmaa, et kyl varmaan menisin. Niinkun tossa joku sanoi et onko järkeä pariksi kuukaudeksi mennä, niin onhan siinä myös se raskausaika töitä, helposti tulee vuosi jos ei heti raskaudu...

:laugh:

tee kuten haluat,mun mielestä naisia sorretaan tässä asiassa ja pahasti!!!minä menisin töihin vaikka myönnän ajatuksen siitä et ei ehkä työnantajalle niin mukavaa(muistan kuinka isäni kirosi aikoinaan omia lomalaisiaan kun on yrittäjä) mut mun mielestä naisel on täs asias huonot olot muutenki,epäreilua siis usein vähän kaikki. ääh,en näköjään osaa ees järkevää lausetta kirjottaa asiasta mut tuli varmaan pointti selväks! :kieh:

Jos löytäsin lapselle hyvän hoitopaikan niin menisin. Pakkohan se laina on saada maksettua..
Ja eipä ne työnantajatkaan paljoa työntekijöitä ajattele jos pitää miettiä firman paras vs työntekiöiden paras....
Ja kuitenkin ehtisithän sä olla aika monta kk töissä, puhumattakaan siitä että ei se laps välttämättä saa alkua samantien ku jättää ehkäsyn pois vaik eka oliskin.

Tärppäämiseen voi mennä pitempään kuin ajattelee, ja mun mielestä perheenlisäystä ei kannata ainakaan työasioiden takia lykätä. Turha olla liian sitoutunut työnantajaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mä en osaisi olla noin ilkeä vaan ajattelisin sitä työnantajaa.

No näin mäkin ajattelin, mutta kun on tuo laina maksettavana ja voihan siihen tärppiin tosiaan mennä aikaa.. Eka tuli heti ekasta kierrosta pillereitten jälkeen ja tää toka kesti 7kk...
Vaikee paikka...

ei ole kyse ilkeydestä, vaan oman itsensä ajattelemisesta.

mä olin viimeksi raskaana kun hain vakipaikkaa, ja olin ainoa hakija. Pomo ilmoitti että mua ei valita koska olen kohta jäämässä äitiyslomalle, eli raskauden takia ei valittu. Sanoi vielä että paikkaa ei täytetä ollenkaan. Silti se oli kahden viikon päästä uudelleen haussa. Hain uudestaan ja tällä kertaa oli toinenkin hakija (jonka pomo ylipuhui hakemaan). Tämä henkilö valittiin muttei ottanut virkaa vastaan. Säännöistä huolimatta sitä ei silti tarjottu minulle.

Tällaisen kohtelun jälkeen, ajattelisitko sinä itseäsi vai työnantajaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

mä olin viimeksi raskaana kun hain vakipaikkaa, ja olin ainoa hakija. Pomo ilmoitti että mua ei valita koska olen kohta jäämässä äitiyslomalle, eli raskauden takia ei valittu. Sanoi vielä että paikkaa ei täytetä ollenkaan. Silti se oli kahden viikon päästä uudelleen haussa. Hain uudestaan ja tällä kertaa oli toinenkin hakija (jonka pomo ylipuhui hakemaan). Tämä henkilö valittiin muttei ottanut virkaa vastaan. Säännöistä huolimatta sitä ei silti tarjottu minulle.

Tuohan on laitonta? Jos on vielä myönnetty, ettet sen takia saa työtä, että jäät äippälomalle. Onko se pomo tyhmä tms.?

Tuo ei ole ilkeyttä..eipä sitä kenellekkään kruunua tuoda siitä että tollein työnantajaa ajattelis? Minä ajattelisin itseäni, varsinkin jos on vasta YRITTÄMÄSSÄ.
Raskaanaki tosin ajattelisin.. nyt meillä pieni josta jään hoitovapaalle omasta tahdostani, mutta jos tilanne olisi sellainen et mun olis mentävä töihin ja tärppi olis jo vaik käynykki, en mä sen takia hoitovapaalle jäisi. tekisin niinku itsestä tuntus hyvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Tuohan on laitonta? Jos on vielä myönnetty, ettet sen takia saa työtä, että jäät äippälomalle. Onko se pomo tyhmä tms.?

no oli. tyhmä siis. ja laitontahan se on.

mutta eihän se pomo tietenkään jälkikäteen myöntänyt että sanoi niin kuin sanoi. Vaikka työkaveri kuuli sen. Valitin työsuojeluvaltuutetulle mutta kappas, olivatkin tuttuja keskenään... lopputulos oli se että minä olin muka ymmärtänyt väärin, hormoonihuuruissani ja suomalaisena jolle aina väärinymmärtäminen on mahdollista :headwall: olen siis Norjassa töissä... ja työsuojeluvaltuutettu veti asian pois ja ilmotti että olen tyytyväinen asian ratkaisuun :o

ja tämän episodin jälkeen ei herunut enää työvuoroja kun työsopimus päättyi, olin sitten 3kk työttömänä ennen äitiyslomalle jäämistä.

Emme kuitenkaan vieneet asiaa pidemmälle, oltiin kuultu jutuista miten kaikki työmahdollisuudet meni kun joku valitti korkeammalle taholle. Halusin kuitenkin säilyttää mahdollisuuden päästä vielä Norjaan töihin. Ja olinkin tervetullut taas töihin äitiysloman jälkeen...

Yhteistyössä