Onko itsekästä laittaa kuopus hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi kotiäiti vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi kotiäiti vaan

Vieras
Esikoisemme on syksyllä 5,5-vuotias ja kuopus täyttää syyskuussa kaksi.

Olen ollut kotona pian kuusi vuotta ja olen nyt suoraan sanottuna aika väsynyt tähän, kaipaan jo jotain muuta.

Hain kouluun syksyksi ja uskon pääseväni sinne, lapsemme aloittaisivat siis päiväkodissa ja kuopus olisi vasta 1v. 11kk. Miehen puolesta voin hyvin lähteä kouluun tai jäädä vielä vuodeksi kotiin.

Kadunko tätä myöhemmin, esikoinen kaipaa kamalasti viihdyttämistä ja kavereita, joten hänelle päivähoito olisi varmasti jo tosi hyvä juttu...mutta sitten tämä pienempi? Kukaanhan ei minua siis pakota kouluun, mutta toisaalta seuraava vuosi kuopuksen kanssa tulisi olemaan haastavampi, kun hänkin sitten kaipaa varmaan jo enemmän virikkeitä kotona jne. Esikoinen käy kerhossa pari kertaa viikossa.

No mitä ihmeellistä tuossa nyt on?
Oma kuopukseni aloitti päivähoidon täytettyään 1-v ja hyvin on sujunut alusta asti.
Veikkaisin että teilläkin isompi pommi hoidon alku on sille esikoiselle.

voi kun kukaan ei kyselisi tällasia vaan tekisi just niiku itselle tilanteeseen parhaiten sopii ja unohtaisi ihan oikeesti, että on turha tuntea syyllisyyttä vain koska joku muu saattaisi niin kokea samassa tilanteessa.

voi kun kukaan ei kyselisi tällasia vaan tekisi just niiku itselle tilanteeseen parhaiten sopii ja unohtaisi ihan oikeesti, että on turha tuntea syyllisyyttä vain koska joku muu saattaisi niin kokea samassa tilanteessa.

Tämä oli kyllä tosi hyvin sanottu. Nykyään ei uskalleta toimia heti niinkuin itselle parhaaksi olisi,vaan liikaa verrataan omaa tilannetta muiden tilanteisiin. Minusta on tosi tärkeää myös äidin jaksaminen. Jos sinusta tuntuu,että haluat kouluun mennä niin ilman muuta siitä vaan.

[QUOTE="vieras";23731824]Teet niin kuin teidän elämäänne sopii. Ja tosiaan voi olla esikoisella enemmän sopeutumista vaativaa hoidossa oleminen kuin pienemmällä...[/QUOTE]

Mä luulen kans, että esikoisella hoidon aloittaminen on hankalampaa kun pienemmällä...varmaan hänelle tekis hyvää ennen eskarivuotta olla pk:ssa

Kouluun vaan, täytyyhän sun ajatella omaa tulevaisuuttakin.
Ja isohan tuo jo on parivuotias. Monet menee hoitoon jo alle vuoden ikäisenä ja heistäkin ihan täyspäisiä tulee :)

Ei mielestäni nykypäivänä voi enää ajatella että naisen paikka on kotona lieden lämmössä ja mies maksaa viulut, kyllä nainenkin saa yhtä hyvin toteuttaa itseään, opiskella ja käydä työssä. Ei siitä pitäisi kenenkään tuntea syyllisyyttä. Ei miehetkään tunne syyllisyyttä siitä että käyvät töissä.

Ei lapset mene piloille hoidossa, ei se ole mikään rangaistuslaitos... Mutta kodista voi tulla sulle rangaistuslaitos, jos et pysty olemaan mitään muuta kuin ÄITI. Opiskelut on harvemmin päivittäin 8-16, joten aikaa jää perheelle ja lasten hoitoajat ovat lyhyempiä kuin ihan tavallisten työssäkäyvien perheiden lapsilla.

[QUOTE="vieras";23731983]Kouluun vaan, täytyyhän sun ajatella omaa tulevaisuuttakin.
Ja isohan tuo jo on parivuotias. Monet menee hoitoon jo alle vuoden ikäisenä ja heistäkin ihan täyspäisiä tulee :)

Ei mielestäni nykypäivänä voi enää ajatella että naisen paikka on kotona lieden lämmössä ja mies maksaa viulut, kyllä nainenkin saa yhtä hyvin toteuttaa itseään, opiskella ja käydä työssä. Ei siitä pitäisi kenenkään tuntea syyllisyyttä. Ei miehetkään tunne syyllisyyttä siitä että käyvät töissä.[/QUOTE]

Tämä oli myös tosi hyvin sanottu.Olisipa kaikki näin avarakatseisia :) Ja todellakin myös äidillä on oikeus toteuttaa itseään. Omalta kohdaltani voin sanoa sen,että nautin niin kovasti työstäni,että en halua olla useaa vuotta poissa työelämästä.

Yhteistyössä