onko iso vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kattimarri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kattimarri

Jäsen
19.07.2006
82
0
6
Pori
Ystävälleni syntyi viikko sitten esikoispoika viikolla 40+5 ja kokoa oli
5125g ja 57,5cm. KAIKKI ovat kummastelleet kokoa, hän ei itse ymmärrä mitenpaljon pienempiä vastasyntyneet yleensä on.

Kaikki newborn vaatteet,lahjaksi saadut jäivät siis käyttämättä.
Siskonikin sanoi oman lapsensa olleen 3kk:n ikäisenä ton kokoinen.

Eikä tämä vauveli kyllä näyttänyt pikkuvauvalta vaan isolta jössikältä jo :)
(en tätä siis todellakaan pahalla kirjoittanut)

Juu iso poika onkin! Mutta..itellä esikoinen oli syntyessään 4800g ja 55cm ja hän tuntui minusta todella pikkuselta vauvalta..kunnes kuopus syntyi maaliskuussa tänä vuonna ja painoi 4000g ja 51cm niin siinä vasta pikkunen olikin:) Onhan ne kaikki vauvat pikkusia ja vaan hetken =) .

onhan se aika iso... meidän neiti oli 50cm ja 4040g, ja tietty mun mielestä ihan sopivan kokoinen. muiden mielestä voi olla isohko. mutta mieluummin hoidan jämäkkää nelikiloista kuin alta kolmekiloista...

On kyllä iso poika :)
Oma esikoiseni (pian jo 5v) oli syntyessään myös iso 4,6kg ja 53cm.
Ihan normaali kokoiselta se mun silmissä näytti, mut kyllä huonekaverit Jorvissa "kauhisteli" meidän pojan mittoja =)
Ja olihan se poika iso, kun muihin vauvoihin vertas!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 16:46 äitipeikko kirjoitti:
onhan se aika iso... meidän neiti oli 50cm ja 4040g, ja tietty mun mielestä ihan sopivan kokoinen. muiden mielestä voi olla isohko. mutta mieluummin hoidan jämäkkää nelikiloista kuin alta kolmekiloista...

valitettavasti sitä ei voi oikein päättää et sua en huoli kun et ole 4kg =)
sieltä tulee sen kokoinen kun tulee.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 21:03 niin kirjoitti:

niinniin, en mä sitä tarkoittanutkaan. yhtä paljon olisin rakastanut pienempää, tai isompaa :heart: terkkari vaan sitä tolkutti kun isäntä oli meillä huolissaan että vauva on "iso", että hänen mielestään nelikiloinen on helpompi hoitaa. yritti sillä siis rauhoitella tuota hermoheikkoa. pääasia on terve lapsi, ei ne grammat vaa'alla.

Onhan 5-kiloinen iso,meidän neiti oli 4030g 51,5cm ja osastolla sanoi lastenlääkäri että jäntevä tyttö ja muut 3-kiloiset vauvat olivat itkuisempia ja enemmän vastasyntyneen näköisiä...2 yötä kotona meni aamu neljään saakka itkien kun ei osattu antaa enemmän ruokaa kun osastolla oli laskettu korvike 3-kiloiselle...sitten lisättiin annosta 1dl kerta niin sen jälkeen yöt meni tyyliin 3-4 tunnin välein heräs,ähisi,söi ja nukahti.Huomasi kyllä vauvasta että tyytyväinen on...ja helppo hoitaa.Saa nähä tän toisen kans kun neuvolassa sanottiin torstaina että iso maha...tyttö syntyi rv41+6 ja olihan siinä pukkaaminen,imukuppia käytettiin...

Vastasyntyneeksi toisaalta iso, mutta kun ottaa viikot huomioon, niin ei sitten vaikutakaan niin isolta.
Onhan hänellä ollut viikkoja aikaa kasvaakin.
Oma kuopus syntyi viikoilla 36 ja painoi hilkkua vaille neljä kiloa. Jos olisi vielä neljä viikkoa kasvanut mahassa, olisi varmasti painanut lähes kuusi kiloa.

mun poika syntyi viikoilla 39+4,käynnistettiin kun oli tulossa lääkärien mikaan pullukkavauva(kyllä vähän loukkaannuin kun noin sanoivat).Syntymämitat oli 3780g ja 50cm,iso vauva kulemma.Ei tosin minusta.Nyt herralla on ikää 1vko :)Lisämaitoa joudun antamaan kun itsellä ei maito riitä :( Poika kun tahtoisi syödä melkein tunnin välein...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 21:12 äitipeikko kirjoitti:
\

niinniin, en mä sitä tarkoittanutkaan. yhtä paljon olisin rakastanut pienempää, tai isompaa :heart: terkkari vaan sitä tolkutti kun isäntä oli meillä huolissaan että vauva on "iso", että hänen mielestään nelikiloinen on helpompi hoitaa. yritti sillä siis rauhoitella tuota hermoheikkoa. pääasia on terve lapsi, ei ne grammat vaa'alla.

sori nyt vaan,mutta kyllä vauvan painoon voi itse vaikuttaa...
syö kevyesti :D itse olin laihiksella kaikissa kolmessa raskaudessa ja vauvelit kaikki n. 3,5...siis en syönyt mitään pullaa,karkkia enkä mitään
muutakaan makeeta tai suolaista...ihan vaan kevytruokavalio ja avot itsekin kivasti siinä laihduin ja paino nyt oysynyt hallinnassa...

joo ei tästä kannata vetää siellä mitään herneitä nenukkiin :D ihan vaan asiallinen tämä mun viestini pitäis olla

Iloista uutta vuotta kaikille vauvoille ja heidän äideilleen...painosta huolimatta :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2007 klo 11:39 laihismuija kirjoitti:
\
\

syö kevyesti :D itse olin laihiksella kaikissa kolmessa raskaudessa ja vauvelit kaikki n. 3,5...siis en syönyt mitään pullaa,karkkia enkä mitään
muutakaan makeeta tai suolaista...ihan vaan kevytruokavalio ja avot itsekin kivasti siinä laihduin ja paino nyt oysynyt hallinnassa...

joo ei tästä kannata vetää siellä mitään herneitä nenukkiin :D ihan vaan asiallinen tämä mun viestini pitäis olla

Iloista uutta vuotta kaikille vauvoille ja heidän äideilleen...painosta huolimatta :laugh:

Itse asiassa, ei se ihan noin mene :) Jos todetaan raskausajan diabetes, sillä on vaikutusta vauvan kokoon, eli ruokavaliota ehdottomasti tarkkailtava. Muuten omilla syömisillään ei kyllä lihota kuin itseään ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2007 klo 11:39 laihismuija kirjoitti:
\
\

voi kuule.Ei se nyt ihan noin mene.onneksi :D
ekasa raskaudessa söin söin ja söin..lapsi painoi vähän päälle kolme kiloo.

tokassa oksensin ekat 5kk...ruokaa meni tod. vähän koko raskauden ajan.
vauva painoi 4,5kiloa.et silleen.

Meille syntyi v.2005 tyttö 4860 g ja 54 cm. Kävin pari päivää ennenmmin ultrassa ja kerrottiin että on n. 3700 g... Hiukan yllätti kun kätilö kertoi minkä kokoinen meidän prinsessa onkaan puntarissa. Hyvin kuitenkin synnytys meni. Ponnistusvaihe tosin 1h15min, mut ei jäänyt mitään traumoja. Tosin istukka ei irronut itsellään, kuulemma vauvan koko vaikutti siihen...mene ja tiedä. :)

...niin sitten asiaan johon mun piti äsken vastata ... Kyllä mun mielestä yli viisikiloiset vauvat on isoja vauvoja. Ei silti yhtään huonompia kuin muutkaan...eikä äidistä välttämättä kuitenkaan tunnu että vauva olisi iso. Jokaisen oma vauva on ns. pieni vauva. :)

Kyllä mun mielestä tälläisessa keskustelussa pitää ottaa huomioon myös se, et minkä kokoisia lapsen vanhemmat on. Meillä esikoinen oli syntyessään 4665g ja 55cm ja kieltämättä oli isompi kuin muut saman osaston vastasyntyneet, mut aikalailla saman kokoinen kuin minä ja isänsäkkin on ollut syntyessään. Isänsä on nyt n.185cm ja minä 175cm, joten tuskin lapsistakaan kovin pieniä tulee... Ja mitä synnytykseen tulee, se tapahtui käynnistettynä rv 42+1, ja kesti yhteensä 11h ja 23min, josta ponnistusvaihe 12min.. :)

Yhteistyössä