Onko ikäänne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Memu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Memu

Vieras
Onko ikäänne kommentoitu suoraan "päin naamaa" kun olette ollut raskaana tai saanut vauvan 40+? Itselleni eräs vanhempi rouva sanoi:"Vieläpäs kehtasit ruveta vauvan tekoon tuossa iässä"! Olin silloin 40 v. Saattoi olla huumoriakin mukana tuossa lauseessa mutta ajattelin pitkään tuon lausahduksen jälkeen että näinköhän kaikki ajattelevat.. Tyhmää ehkä mutta synnytyksen jälkeen on niin herkässä tilassa että kaikki ajattelemattomat kommentit ainakin jäävät mieleen.

on kommentoitu. olin 37 kun sain kuopuksen ja eräs täti-ihminen tokaisi, että oliko vielä aivan pakko? Ja eräs itseäni vuotta vanhempi sanoi että hyi sua. Että silleen. tollaisista kommenteista ei kannata välittää, vaan parempi jättää omaan arvoonsa. itse kuitenkin tietää mitä tekee.

Minulla on ollut sikäli onnea, ettei mitään pahaa ole sanottu. Ainoa on se, että kun olin lapsosen saanut, menin yksityiselle, kokeneelle synnytyslääkärille, neuvolaninhoni vuoksi, jälkitarkastukseen, kyseinen mieslääkäri loihe kolme kertaa lausumaan: "Teille suosittelen kierukkaa." En kommentoinut ;)

Tavallaan on kommentoitu. Silloisella työpaikallani oli lapseton nainen, sinkku, jonka kanssa kerran menin vähän matkaa samalla bussilla ja hän moitti jotain tuttua tai ylipäätään naisia, jotka tekevät lapsia vielä yli 35-vuotiaana.
Tuossa vaiheessa minulla raskaustesti vasta näytti plussaa mutta kun sitten myöhemmin hänelle (ja muillekin työpaikalla) selvisi että olen raskaana, ei hän sanonut mitään, mutta eipä onnitellutkaan. Olin n. 40 kun iltatähti syntyi.

Vastikään töissä tuumasi uudelle työkaverilleni, että on vielä vauvakuumetta, hän kommentoi jotain että ei enää tuossa / tässä iässä. Hän on ikäiseni, 40+ mutta lapseton ja sinkku nainen.

Anoppi on ainoa, joka kielteisen lausunnon antoi. Ei ole erityisemmin lapsirakas tyyppi ja oli sitä mieltä, että olen jo tarpeeksi huolta ja murhetta hänen lapselleen tuottanut. Pari ystävää on myös äänestänyt totaalisella hiljaisuudella mielipiteensä, eivät ole pitäneet mitään yhteyttä, vaikka olen yrittänyt. Eivät kuulemma enää lasten parkua siedä. Muuten vastaanotto on ollut myönteistä. :)

En sitten jaksa ymmärtää mikä ihme saa toiset ihmiset päivittelemään saati paheksumaan äitiä joka saa vauvan vielä kypsemmällä iällä.Mikä ihme voisi olla lapselle parempi äiti kuin hän jolla on elämänkokemusta ja -viisautta,aikaa ja kärsivällisyyttä ym ym.Herranen aika,missä se on kirjoitettu että niit muksuja pitää kaikkien väsätä jo parikymppisenä?akkojen panettelua,sanon minä!varmasti suurin osa arvostelijoista kadehtii sitä onnea että joku tulee raskaaksi vielä neljänkympin tienoilla ja osaa vieläpä iloita siitä.Kadehtii sitä että siinä iässä vielä saa kokea pienen,ihanan nyytin sylissään,suloisen ensihymyn ja äiti-sanan,rakastaa niin että sydän pakahtuu,kun kateellisilla itsellään on naiseus vain muistona takaraivossa.Niillä ihmisillä ei ole oikeasti minkäänlaista edellytystä arvostella teitä,(meitä..),joten niiden sanoille ei kannata muutakuin nauraa makeasti ja ottaa osaa heidän tunnevammaisuudelleen.tietävät kyllä varmasti mistä itse jäävät paitsi!Vois vielä provona heittää et oikeasti mä säälin alle 3kymppisten pieniä lapsia. Pitäis olla laki ettei lapsia saa tehdä alle 30v,se olis ihan lasten edun mukaista.itse olen saanut lapseni 20v,26v ja 36v,mut jälkikäteen pohtien ei olis ikinä pitänyt alkaa äitipuuhiin ennen ikää lähemmäs 40.Vaikka tietysti olen mielestäni ollut hyvä äiti joka iässä,tässä vaiheessa ymmärtää että se hyvyys on suhteellista.OIKEASTI hyvä äiti voi olla vasta kun on tarpeeksi elämänkokemusta ja -näkemystä.Ja kaikkea muuta mitä vain ikä tuo mukanaan.

Olen kaupassa töissä ja kerran eräs puolituttu
asiakas sanoi: "pitikö se vielä tuossa iässä ruveta
mahaa kasvattamaan" :whistle:
En vastannut mitään, käännyin vain poispäin ja
jatkoin tupakkien hyllyttämistä :/
Se olikin ainoa tuon tyylinen kommentti,
muuten kyllä tuli onnitteluja kaikilta.
Ja olin vasta 36v. :kieh:
No, olen kuullut että siltä naiselta tulee
muutenki outoja kommentteja vähän joka asiaan \|O

Täytyy myöntää kun itse olin vähä yli kaks kymppinen pidin nelikymppisiä "vanhoina", kun yks sukulainen sai muksun ihmettelin, mutta itse olin 39-vuotias kun sain muksun en mielestäni ollut vanha, enkä nytkään kun olen melkein 41-vuotias ja taas odotan.Kyllä yks tuttu totes, että noin vanhana, mutta se on hänen mielipide enkä välitä.En enää muutenkaan välitä enää niin paljon mitä muut sanoo ja ajattelee.Jokaiselle mieli piteet suotakoon.

Yhteistyössä