Onko ihmisillä huomenna töitä/koulua?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kaikilla? Kaupatkin on auki.
Duunissa olevat ovat ylityössä pyhäpalkalla. Ylityöt ovat aina vapaaehtoisia. Toki voi olla jotain aloja, joissa on päivystysvelvollisuus eli pyhätkin hoidetaan määräämällä, mutta lähtökohtaisesti työt järjestetään sielläkin vapaaehtoisuuden pohjalta.

Liittykää hei ammattiliittoon ja opiskelkaa se oma työehtosopimuksenne, niin ette ole ihan niin pihalla siitä miten työelämä toimii ja miten sen pitäisi toimia. :)
 
vierailija
Duunissa olevat ovat ylityössä pyhäpalkalla. Ylityöt ovat aina vapaaehtoisia. Toki voi olla jotain aloja, joissa on päivystysvelvollisuus eli pyhätkin hoidetaan määräämällä, mutta lähtökohtaisesti työt järjestetään sielläkin vapaaehtoisuuden pohjalta.
Mitään ylitöitä ole, mutta pyhäpalkka tietysti. Sairaalat, hoivakodit, palokunnat, poliisi...
 
vierailija
Mitään ylitöitä ole, mutta pyhäpalkka tietysti. Sairaalat, hoivakodit, palokunnat, poliisi...
Juurikin näin. Itsekin tästä iltavuoroon menossa, koska ihmiset ei lakkaa pyhäpäiviksi sairastamasta ja pärjää omin nokkineen. Kyllä he sen saman hoidon tarvitsee ihan pyhinäkin, mitä arkena. Se on hyvä joidenkin paperinpyörittelijöiden täällä huudella, kun ne paperit pystyy jättämään sinne toimiston pöydälle pyhiksi. T: kotihoitaja

P.S. Ihan turha tulla ulisemaan, että vaihda alaa. En ole vaihtamassa, koska pidän työstäni ja ihan vapaaehtoisesti teen lähes kaikki arki ja muutkin pyhät, koska lisät (muuten tällä palkalla ei pärjää)... Olen itsenäinen, kaiken maailman pyhiä juhlimaton ihminen ja mua ei kotona kaipaa enää kukaan, kun muksukin on jo maailmalla.
 
vierailija
Mitään ylitöitä ole, mutta pyhäpalkka tietysti. Sairaalat, hoivakodit, palokunnat, poliisi...
Onko se sitten lisätyötä virallisesti? Joka tapauksessa yleensä vapaaehtoista eli sovitaan erikseen. Ei siis normaali työvuoro. Jos ei ole työnantajan toimesta ehdotettu ja työntekijän toimesta suostuttu työvuoroon tulemaan, on kyseessä vapaapäivä.

Tavallisesti työntekijälle maksetaan arkipyhäkorvaus, jos ei mene töihin ja sitten jos menee, niin sen lisäksi pyhäpalkka tehdystä työstä. Palkan saa siis joka tapauksessa, vaikka ei töissä olisi, mikä tietenkin poikkeaa tavallisista vapaapäivistä. Sen pyhäpalkan voi siis kokonaisuudessaan katsoa ylityökorvaukseksi normaalipalkan päälle. Toki eri työehtosopimuksissa on erilaisia käytäntöjä ja varmaan juuri 24/7-aloilla on näitä huomioitu tarkemmin kuin vaikkapa kaupan alalla.
 
vierailija
Tätähän ei suomalainen pullamössö tiktok-duunari tajua, että se yrittäjä maksaa selkänahastaan toisten lepopäivät. Yrittäjänä tää päivä menee kaikkien laskelmien tekemistä varten. No itteppähän oon toki osani valinnut, mutta joskus veetuttaa duunarin (vasemmistolaisten ylipäätään) kiittämättömyys. Ite otan riskin, sitten maksan monen palkat ja veroista sitten riistetään vielä joutilaan porukan lepäily.
 
vierailija
Tätähän ei suomalainen pullamössö tiktok-duunari tajua, että se yrittäjä maksaa selkänahastaan toisten lepopäivät. Yrittäjänä tää päivä menee kaikkien laskelmien tekemistä varten. No itteppähän oon toki osani valinnut, mutta joskus veetuttaa duunarin (vasemmistolaisten ylipäätään) kiittämättömyys. Ite otan riskin, sitten maksan monen palkat ja veroista sitten riistetään vielä joutilaan porukan lepäily.
No mut kiitti sulle. Kiitti, että saan sulta rahaa mun opintoihin. Saan ilmakseksi sun rahoilla opiskella hyväpalkkaiseen duuniin.
 
vierailija
Tätähän ei suomalainen pullamössö tiktok-duunari tajua, että se yrittäjä maksaa selkänahastaan toisten lepopäivät. Yrittäjänä tää päivä menee kaikkien laskelmien tekemistä varten. No itteppähän oon toki osani valinnut, mutta joskus veetuttaa duunarin (vasemmistolaisten ylipäätään) kiittämättömyys. Ite otan riskin, sitten maksan monen palkat ja veroista sitten riistetään vielä joutilaan porukan lepäily.
Miten se arkipyhä nyt poikkeaa mitenkään mistään muusta liiketoiminnan kulusta? Ei vissiin mitenkään, mutta päätit vaan jotenkin uhriutua juuri nyt? Ei varmasti tule yritystoimintaa suunnittelevalle yllätyksenä, että liiketoiminnan pyörittämisestä seuraa tiettyjä kuluja ja niitä sitten katetaan sen liiketoiminnan tuotoilla.
 

Yhteistyössä