Onko ihmisillä oikeesti noin huono muisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis kun tuossa toisessa ketjussa joku sanoo, että jos on joskus miettinyt vauvalahjan ostamista eikä ole asiaa heti hoitanut niin se on voinut unohtua kokonaan.

Siis täh? Että eikö jälkikäteen osaa edes sanoa, että tulikohan annettua vauvalahja vai ei?

No johan on paska muisti sitten.

Voi toki olla.. siksi minullakin on tällä hetkellä eteisen naulakossa valmis pikkukassi täynnä vauvalahjoja kun vaan pääsis joskus katsomaan itse viikon vanhaa vauvaa. :)

Mutta itse asiassa tuohon muistiin.. synnytyksen jälkeen saattaa herkemmin olla kilpirauhasarvoissa häikkää ja muistihäiriöt ovat yksi vajaatoiminnan oire. ;)

Mulla ainakin on paska muisti. Mä en muista edes sitä, mitä kaikkea ostin viime vuonna siskoni lapsille joululahjaksi. Puhumattakaan, että mitä olen ostanut kavereideni lapsille vauvalahjaksi joskus 15-20 vuotta sitten. Tai että olenko ostanut yhtään mitään.

Mulla on ihan onneton muisti. Mä voin unohtaa kyllä kaiken mahdollisen. Kaikki on aina laitettava kalenteriin ylös, muuten unohtuu. Tietenki pitäs viel muistaa kattoo sitä kalenteriaki välillä.. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis kun tuossa toisessa ketjussa joku sanoo, että jos on joskus miettinyt vauvalahjan ostamista eikä ole asiaa heti hoitanut niin se on voinut unohtua kokonaan.

Siis täh? Että eikö jälkikäteen osaa edes sanoa, että tulikohan annettua vauvalahja vai ei?

No johan on paska muisti sitten.

No riippuu kuinka pitkältä ajalta pitää muistaa asioita. Mulla on yleensä monta rautaa tulessa, niin osa asioista unohtuu. En muista, mitä olen kellekin ostanut ja antanut ja minä vuonna.

Itse pidän hyvänä ratkaisuna pitää hyvää muistikirjaa/kalenteria, johon koota menojen lisäksi erilaisia listoja eri asioista, jotta ei tulisi noloja tilanteita ja asiat olisi heti tarkistettavissa.

Alkuperäinen kirjoittaja sirkku:
Itse pidän hyvänä ratkaisuna pitää hyvää muistikirjaa/kalenteria, johon koota menojen lisäksi erilaisia listoja eri asioista, jotta ei tulisi noloja tilanteita ja asiat olisi heti tarkistettavissa.

Mulla onki sellanen järjestelmäkalenteri, sellaset nahkakannet ja saan siihen vuosittain ostettua uuden kalenterin sisälle. Muistiinpanot ja kaikki yhteystiedot jne pysyy aina tallessa. Sinne mä laitan ihan kaiken mitä tarvii muistaa :) Hyvin on tälle harvapäälle toiminu :)

Olen pari kertaa katsonut elokuvaa puoli tuntia, ennen kuin olen jostain hämärästi alkanut aavistella, että olen nähnyt sen jo aiemmin. Kaikki lukemani menee täysin harakoille, vaikka olisin kiinnostunut ja keskittynytkin: vaikka ahmisin jonkun kirjan aivan innoissani, en muista edes päähenkilöiden nimiä enää viikon päästä. Opiskelu onkin aina ollut aika tahkoamista, pitää lukea moneen kertaan ja kirjoittaa asiat paperille vielä muistiinpanoina, jotta muistaa kokeeseen asti, ja sitten kun joskus myöhemmin tulee kyseisestä aiheesta keskustelua, sekoitan aivan törkeästi asioita sekaisin.

Keskustelu- ja väittelytilanteissa huono muistini on ikävintä, kun en muista varmaksi mitään ja voin puhua puuta heinää kenelle vain. Tuntuu että pidetään sen takia tyhmänä, kun selostuksistani tulee se käsitys etten ymmärrä mistään mitään. Sitten saattaa myöhemmin tulla asioita mieleen, mutta ne vain muistuvat liian hitaasti. Poikaystävän kanssa on paha riidellä, kun hän muistaa miltei sanasta sanaan mitä minä olen sanonut, ja itse saatan muistaa täysin jotain muuta, sotken vanhoja riitoja tai riitoja toisten ihmisten kanssa keskenään. Tärkeitä omakohtaisia tapahtumia ja muistojakin pitää välillä kysellä läheisiltä...

Tietokoneohjelmien kanssa on ongelmia, kun joka kerta kun on jonkun ohjelman kanssa kuukaudenkin tauko, joudun kyselemään samat perusasiat kavereilta, vaikka olen käyttänyt samaa ohjelmaa aiemmin ihan ammattilaistasolla. On siis aika noloa välillä. Pelaamme aika paljon korttipelejä poikaystäväni kanssa... hän vain saa joka kerta kertoa mulle tuttujen pelien säännöt uudelleen, kun kas, olen ne ehtinyt viimeviikkoisesta unohtaa.

Joitain asioita - sentään muistan suht hyvin, ja ne ovat poikkeuksetta asioita joita teen ja joiden tietotaidon olen oppinut konkreettisesti käsilläni. Esim. liikennesäännöt(luojalle kiitos :) ), reseptit ja ruoanlaitto, kaikenlaiset käsityöt. Ikävä vain että kaikki muut muistitavat on niin sököjä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Mulla on ihan onneton muisti. Mä voin unohtaa kyllä kaiken mahdollisen. Kaikki on aina laitettava kalenteriin ylös, muuten unohtuu. Tietenki pitäs viel muistaa kattoo sitä kalenteriaki välillä.. :laugh:

mä laitan kännykkään muistutuksen.....

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:

mulla on kaikki muistissa kahessa kalenterissa ja jääkaapin ovi kuorrutettu muistilapuilla :D ja silti saatan unohtaa :D :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mulla on tosi huono muisti.
Esim joudun usein käymään 2-3 kertaa kaupassa peräkkäin, kun aina jotain unohtuu vaikka kirjoittais kauppalistan.

Ja usein sinne jää ne kaikkein tärkeimmät joiden takia sinne kauppaan alunperin lähti esim. siteet.

Yhteistyössä