Onko ihmiset nykyään rikkaampia, vai onko tavat muuttuneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tuulia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tuulia"

Vieras
En ole vielä vanha. Alle kolmekymppinen. Lukioni olen päättänyt vuonna 2006.
Silloin, kun minä olin koulussa, oli ihan yleistä, ettei moni käynyt kesälomalla yhtään missään.
Ehkä jossain päiväreissulla huvipuistossa ja seurakunnan leirillä. Luokassa oli yksi tai kaksi lasta/nuorta, joiden perhe matkusteli joka vuosi ulkomailla. Lopusta kahdestakymmenestä lapsesta/nuoresta suurin osa ei ollut ikinä käynyt missään Suomen rajojen ulkopuolella. Joskus harvoin joku saattoi päästä Kanarialle talvella.
Ennen neljättä luokkaa ei kukaan edes tiennyt mistään merkkivaatteista paljoakaan. Levikset saattoi joku tunnistaa.
Huolimatta vanhempien sosioekonomisesta asemasta, suurin osa lapsista ja nuorista käytti suht. samanlaisia vaatteita. Omana päiväkotiaikanani lähes jokaisella tytöllä oli samanlaiset haalarit tai ainakin melkein samanlaiset.
Oli ihan yleistä, että saatiin siskon/veljen vanha fillari tai sukset.

Kenenkään koti ei ollut mitenkään erityisesti sisustettu. Osalla oli siistimpää ja uudempaa, mutta varsinaisesti sisustaminen oli melko vierasta. Aika tylsän näköistä oli jokaisen kotona. Raha saattoi näkyä esimerkiksi lattiamateriaalissa ja tapeteissa, mutta huonekalut oli aika samaa massaa.

Lähinnä mietin vaan, mistä nykyajan ihmisillä on varaa elämäntyyliinsä? Kaikki ramppaa koko ajan ulkomailla. Eskari-ikäisistä tuntuu kaikki olleen jo lentokoneessa ja kiertäneen suurimman osan huvipuistoista. Nuorilla perheillä on ihan hirveästi varaa mennä: Käydään ulkomailla, mennään kylpylään, tehdään ostosreissuja eri kaupunkeihin ja yövytään hotelleissa. käydään paljon ulkona syömässä ja lapsille tilataan kaikkia hienoja vaatteita nettikaupoista yms.

Meillä tämän ikäisiksi ihan keskivertotulot. Nettotulot ovat 4200e. Siitä maksetaan asuntolaina, vakuutukset, laskut, ruuat, harrastukset (lapsella jalkapallo, toisella pianotunti, miehellä futis ja mulla käsityöt) ja mitä nyt yllätyksiä kuussa voi tulla.. pesukone hajoaa, joku tarvitsee lääkekuurin tai uudet harrastusvälineet.
Säästöön laitetaan joka kuukausi rahaa.
Meillä on uudehko asunto ja ihan kivasti ja nykyaikaisesti laitettu. Auto on vuosimallia 2003 ja uudempaan ei ole varaa. Auto on todella hyvä ja säästöjä ei ole niin paljon, että saisi yhtäkkiä uuden auton irti.

Synttärit, joulut ja kesälomat vievät rahaa. Meillä on ns. "kunnon joulu" ja joka päivä syödään monipuolista ja terveellistä ruokaa. Viimekesänä olimme kolmenpäivän kylpylälomalla Vaasassa. Yövyttiin tropiclandiassa, jossa on samassa se vesipuisto. Käytiin Wasalandiassa, perinnekylässä, parissa ilmaiskohteessa ja kesäteatterissa. Tuo reissu söi liki 700e. Ei olisi ollut varaa muuhun reissuun kesällä.
Enkä koe, että meillä olisi varaa nyt lähteä esimerkiksi ulkomaille syyslomalla.

Monien vaatteiden hinta on ihan älytön. Mun mielestä meillä ei ole rahaa ostaa mitään småfolkin tai adidaksen sisävaatteita. Kenkiin ja haalareihin kyllä panostan. Käydään paljon kirppareilla.
Tiedän, että joulu vie taas rahaa ja joulu on meille koko perheelle tärkeä asia. Syksyllä on vielä tytön synttäritkin. Meillä ei ole varaa tehdä syyslomalla mitään matkaan. Käydään uimahallissa parina päivänä ja elokuvissa ja ehkä hesessä syömässä ja nuokin tulee jo kalliiksi.

Lapsilla (7v ja 3v) on rahaa omalla tilillä noin 2000e ja 1500e, jotka oleme säästäneet.
Mulla on säästössä noin 1400e ja miehellä joku 4000e ja yhteisellä tilillä ehkäpä 5000e.
Eli säästöjäkään ei ole paljon.

Miten teillä on varaa kaikkeen ? Eikö teillä sitten ole säästöjä?

Ymmärrän kyllä, että jotkut saavat isoja perintöjä yms, mutta tuskin kaikki...

Säästöt. Kahdenksankymmentäluvun lasten vanhemmilla oli vielä tapana säästää. Mä olen syntynyt vuonna 1985. Mun vanhemmat sanoivat usein jollekkin "mä haluuuun" tavaralle, ettei meillä ole siihen rahaa tai se on kallis. Oli itsestään selvää, että sain isosiskon vanhat sukset, luistimet yms.
Mun huoneessa oli kaikki tarpeellinen ja sisustaminen oli sitä, että sain itse verhot. Tukholmassa kävin alakouluikäisenä ja seuraava ulkomaanreissu oli ysiluokan luokkaretki Pariisiin.

Mun vanhemmilla onkin rutkasti säästöjä, vaikka perusduunareita ovatkin. Häälahjaksi ostivat meille 40t euron arvoisen tontin, kuten ostivat siskollenikin.

• Tykkää
Reactions: Sadana
Mä luulen, että säästäminen. Ennen oli itsestään selvää, että palkasta osa laitettiin säästöön. Jokaisella oli säästötili. Jostakin nipistettiin, että rahaa sai säästöön.
Eli ennen ihmisillä oli tilillä paljon enemmän rahaa. Nykyään ei juurikaan säästetä.

• Tykkää
Reactions: Sadana
80-luvulla ainakin kaikki kävi kesäisin joka puolella ja talvetkin matkusteltiin. Oli urheilu juttuja sun muita vaikka muille jakaa. Oli siis erittäin yleistä tuo.

Varmaan vähän paikastakin kiinni. Missä asuit tuolloin? Mä olen syntynyt vuonna
-1987 ja asuin Pohjanmaalla landella. Oli vuosi 1999, kun koulu alkoi ja rehtori sanoi lukukauden avajaisissa koko koulun edessä, että "koulussamme on yksi oppilas, joka on käynyt kesällä Kanadassa. XXX, ole hyvä ja tule tänne eteen kertomaan reissustasi" ja välitunnilla oikeasti moni tuli kysymään multa "ooksä oikeesti ollut kanadas?"

Pitkät laina-ajat tekee paljon. 80-luvulla normi asuntolainan laina-aika oli 5-10 vuotta MAX, nykyään se 25v on ihan normaali. Sama autoissa, ennen ostettiin käteisellä mikä saatiin, nyt otetaan 5v rahoituksella. Ja varmaan säästäminenkään ei ole niin huudossa kuin ennen... Näistä sitten "jää" rahaa kulutukseen. Eli isoksi osaksi lainarahalla ja venyttämällä maksuaikoja.

Lapsettomilla pareilla (ja sinkuillakin) rahaa varmaan jää ilman lainojakin matkusteluun sun muuhun. Itsekin kyllä matkustelen paljon ja sisustuksessa on kalliita designesineitä, mutta olenkin lapseton joten siitä jää se ylimääräinen raha. Asuntolainan laina-aika jää alle 10v ja auton ostin säästöillä, eli itse en samaistu noihin lainalla eläjiin. Ap kuitenkin taisi puhua lapsiperheistä joten niissä on eri juttu kun raha menee lapsiin.

On tavatkin muuttuneet Ihmiset eivät enää ole samanlaista tasaista massaa vaan joku käyttää rahaa johonkin ja joku toinen taas johonki muuhun. Me ollaan nyt käyty etelässä 2x vuoteen kun lapset ovat pieniä, jotain Ruotsinristeilyitä sitten lisäksi.

Mutta ei osteta mitään juuri muuta kallista, telkku on vanha samoin sisustus.

Ulkopuolisesta se voi näyttää siltä että kaikilla muilla on varaa kaikkeen, vaikka se ehkä meneekin niin että yksi ostaa elektroniikkaa, toinen sisustaa ja kolmas matkustaa. Joitakin on joilla on rahaa tähän kaikkeen, mutta suinkaan kaikki ei minusta tee kaikkea.

Ja pankistakin saa sitä lainaa jos tarttee. Meillä on asuntolaina maksettu eikä ihan helpolla oteta lisää.

Me ollaan sitä kauheaa pohjasakkaa, joiden pitäisi kaivaa itsensä maahan: Meillä ei ole rampattu Kanarialla ja Pariisissa, eikä meillä ole kaapissa yhtäkään Ticketiä tai Poppia! Autokin on hirveä 2000-luvun romu. Mutta ny on talo maksettu ja meillä ei ole penniäkään lainaa.
Lapset vasta 9v ja 13v, joten kyllä ne ehtii vielä kokea ja nauttia. Syyslomalla lähdetään juhlimaan lainattomuutta viikoksi Lontooseen :).
Olkkariinkin on nyt tilattu uusi sisusustus ekan kerran ja ihan säästörahoilla. Kannatti odottaa!
Mutta kukin tyylillään tottakai.

Meillä on vastaavat tulot kuin teillä. Asutaan omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja on kaksi autoa. En koe, etteikö meillä olisi varaa lomiin tai matkusteluun. Mielestäni tällä rahalla pärjää oikein mukavasti 4-henkinen perhe. Miehellä on kalliita harrastuksia. Muilla ihan normiharrastukset.

Rahaa meillä jää säästöön vuodessa n. 20 000 euroa. Tähän asti ollaan remontoitu taloa. Seuraavaksi ostetaan uudemmat autot. Tulevaisuudessa, kun lemmikeistämme aika jättää ja lapset ovat vähän isompia, aiomme aloittaa matkailut koko perheen kesken. Nyt me vanhemmat olemme käyneet omilla reissuillamme.

Teillä ei ehkä rahankäyttö ole aivan hallussa, jos tuntuu, että tiukkaa tekee.

Meillä ei ole ikinä otettu lainaa huonekaluihin, remppaan tms. Asuntolainaa toki löytyy. Joskus todella mietin, miksi nuorien ihmisten kodit pitää olla viimeisen päälle kuin jostain sisustuslehdestä. Eikö se ole normaalia, että nuorena huonekalut ovat "perittyjä" tai kirpparilta. Samoin lasten vaatteet, meillä mennään puhtailla vanhoilla. En edes avaa täällä noita ihme lastenvaatemerkkiketjuja, en ymmärrä niistä mitään. Onko ihmiset ihan oikeesti noin rikkaita? Meillä mies on hyvätuloinen ja rahaa säästössä kivasti, mutta siltikään ei höselletä jonkin sävy-sävyyn sisustuksen perässä, tai autot ole uusia.

Tähän kuvioon kuuluu vielä se että jos naapurilla on hieno auto niin ajatellaan ja päivitellään että se on varmasti velaksi ostettu ja ei sillä siihen kuitenkaan ole varaa. Vaikka ei ole mitään tietoa mikä on asian todellinen laita.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä minäkin olen ihmetellyt;27170412:
Onko ihmiset ihan oikeesti noin rikkaita? Meillä mies on hyvätuloinen ja rahaa säästössä kivasti, mutta siltikään ei höselletä jonkin sävy-sävyyn sisustuksen perässä, tai autot ole uusia.

Miksi kritisoidaan sitä jos ihmisellä on hieno sisustus ja upouudet autot ikäänkuin se oma säästäväinen elämäntapa olisi se oikea. Tietysti olettaen että velkarahaa ei ole käytetty.

Minuta ihmiset elää jotain harhaluuloa, että "kaikilla muillakin on " merkkivaatteet, kaukoidänmatkat, uudet autot jne. Suurin osa perheistä ja lapsista elää ihan tavallisesti, ilman materialla brassailua. Harhakuvaan on luomassa mm. media ja internet, jossa kermaperseet esittelevät muka-hohdokasta elämäänsä. Tavallista kanssa se kiinnostaa ja ollaan valmiita haluamaan itsellekin pala kakusta, joka taas ruokkii harhakuvitelmaa kalliista elämäntavasta.

[QUOTE="vieras";27170227]Tämänpäivän nuorten aikuisten "varallisuutteen" on olemassa vain yksi syy, velkaraha. Velkaa kun saa helposti ja paljon.[/QUOTE]

Tämähän se syy on!

Osa ostaa vaatteetkin velaksi. On kaiken maailman kortteja, joilla saa maksuaikaa ja ostellaan osamaksulle tai tilille. Itku tulee siinä vaiheessa, kun ne kuukausimaksut ylittävät maksukyvyn ja se velka vain kasvaa, kunnes ollaan konkassa.

Mutta onhan sitä sitten viimosen päälle romua, vaatetta ja matkusteltu.

Ikävä vain, että niitä joutuu sitten vuositolkulla makselemaan takaisin.

"They are not long, the days of wine and roses."

[QUOTE="vieras";27170466]Miksi kritisoidaan sitä jos ihmisellä on hieno sisustus ja upouudet autot ikäänkuin se oma säästäväinen elämäntapa olisi se oikea. Tietysti olettaen että velkarahaa ei ole käytetty.[/QUOTE]

Siksi kritisoidaan, kun nykyisin 8/10 käyttää siihen sisutukseen ja autoihin vain ja ainoastaan velkarahaa.

[QUOTE="Elisa";27170398]Meillä on vastaavat tulot kuin teillä. Asutaan omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja on kaksi autoa. En koe, etteikö meillä olisi varaa lomiin tai matkusteluun. Mielestäni tällä rahalla pärjää oikein mukavasti 4-henkinen perhe. Miehellä on kalliita harrastuksia. Muilla ihan normiharrastukset.

Rahaa meillä jää säästöön vuodessa n. 20 000 euroa. Tähän asti ollaan remontoitu taloa. Seuraavaksi ostetaan uudemmat autot. Tulevaisuudessa, kun lemmikeistämme aika jättää ja lapset ovat vähän isompia, aiomme aloittaa matkailut koko perheen kesken. Nyt me vanhemmat olemme käyneet omilla reissuillamme.

Teillä ei ehkä rahankäyttö ole aivan hallussa, jos tuntuu, että tiukkaa tekee.[/QUOTE]
Mitenhän tuo on mahdollista?
PK-seudulla omakotitalo maksaa varovaisesti arvioiden 300 tonnia. Tästä tulee kuukausittaiseksi lainanhoitokuluksi noin 1300e (25v laina, 2% nykykorko). Muut asumiskulut tehnee omakotitalossa ainakin 200e/kk. Yhteensä 1500e.

Säästöön laitatte lisäksi noin 1650e/kk.

Asumismenot + säästöt yhteensä 3150e/kk. Kaikkeen muuhun elämiseen jää 4200e nettopalkasta 1000e/kk. Tästä sitten maksatte sähköt, vakuutukset, auton kulut, vaatteet, kalliit harrastukset, ruoat ja mahdolliset hoitomaksut. Lisäksi samalla tonnilla olette remontoineet taloa ja matkustelleet.

Jotenkin ei nyt täsmää. Tai sitten "unohdat" vaikka perinnön jolla talo on maksettu eikä asuntolainaa ole, mutta sitten tilanteenne onkin ihan eri kuin ap:lla jolloin on turha alkaa verrata.

löytyy näitä yhteiskunnan kusettajia, käydään pimeässä työssä ja tehdään kaikki mahdolliset kusetukset niin asumistuessa kuin sossussakin, koko aika valitetaan ja silti ajellaan taksilla kännissä kapakkaan joka viikko

Ennen aikaan ei myöskään ollut näin halpaa, kuin nykyään. Vaatteiden hinnat on alempana. Kivan näkösiä vaatteita saa jo edullisesti. Ennen aikaan joko oli rahaa ostaa hyvää, tai sit kuljit retkuissa. nykypäivänä voi olla tyylikäs jo pikku rahalla. Sisutaminen on jo valikoimankin puolesta mahdollisempaa, matkustaminen on tehty helpommaksi ja halvemmaksi, kuin ennen. Media antaa vaikutteita elämään. Tarjonta kaikilla alueilla on niin paljon laajempaa, kuin ennen. Ja sitten tuo jo mainuttu velkaraha;)

Varmaan vähän paikastakin kiinni. Missä asuit tuolloin? Mä olen syntynyt vuonna
-1987 ja asuin Pohjanmaalla landella. Oli vuosi 1999, kun koulu alkoi ja rehtori sanoi lukukauden avajaisissa koko koulun edessä, että "koulussamme on yksi oppilas, joka on käynyt kesällä Kanadassa. XXX, ole hyvä ja tule tänne eteen kertomaan reissustasi" ja välitunnilla oikeasti moni tuli kysymään multa "ooksä oikeesti ollut kanadas?"

Turussa asuin Runosmäessä. Ja tosiaan meillä ei juuri koulussa ollut sellaisia oppilaita jotka eivät jossakin päin maailmaa olisi käyneet. Tosin silloin meillä myös tehtiin valtavasti retkiä koulun puolestakin. Esimerkiksi Ruotsissa ja Saksassa käytiin ja ympäri Suomea. Eli silloin pääsi mukaan nekin joilla ei varaa ollut matkustaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tonnilla elätte?;27170522:
Mitenhän tuo on mahdollista?
PK-seudulla omakotitalo maksaa varovaisesti arvioiden 300 tonnia. Tästä tulee kuukausittaiseksi lainanhoitokuluksi noin 1300e (25v laina, 2% nykykorko). Muut asumiskulut tehnee omakotitalossa ainakin 200e/kk. Yhteensä 1500e.

Säästöön laitatte lisäksi noin 1650e/kk.

Asumismenot + säästöt yhteensä 3150e/kk. Kaikkeen muuhun elämiseen jää 4200e nettopalkasta 1000e/kk. Tästä sitten maksatte sähköt, vakuutukset, auton kulut, vaatteet, kalliit harrastukset, ruoat ja mahdolliset hoitomaksut. Lisäksi samalla tonnilla olette remontoineet taloa ja matkustelleet.

Jotenkin ei nyt täsmää. Tai sitten "unohdat" vaikka perinnön jolla talo on maksettu eikä asuntolainaa ole, mutta sitten tilanteenne onkin ihan eri kuin ap:lla jolloin on turha alkaa verrata.

Asumiseen menee 1350 e/kk. Summa sisältää lainat, sähköt, jätehuollon, kiinteistöveron, lämmityksen, veden, nuohouksen, vakuutukset yms. kaikki mahdolliset asumiseen liittyvät menot.

Se 20 000 euroa, joka säästyy vuosittain, käytetään siis remontteihin, autoihin tms. isompiin hankintoihin. Reilu tonni jää kuukaudessa muihin kuluihin ja se on riittänyt meille mainiosti. Jos ei riittäisi, niin sitten säästöön jättäisiin vähemmän ja siirrettäisiin remontteja myöhemmäksi. Onneksi näin ei vielä ole tarvinnut tehdä ja talo on kohta kokonaan remontoitu.

Perintöjä ei olla saatu ja asuntolainaa on jäljellä rutkasti. Lapsilisät unohdin tuloistamme eli reilu 200 euroa voi vielä lisätä nettotuloihin.

Vinkiksi voin sanoa, että "ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot". Ruokaa ja vaatteita voi ostaa tarjouksista ja alennusmyynneistä, jolloin rahaa säästyy huimasti. Normiharrastukset eivät ketään vie vararikkoon. Meillä rahareikänä on oikeastaan vain miehen kalliit harrastukset.

Minä ainakin olen malttamattomampi kuin esim äitini. Jos minulla olisi tilillä samanverran kuin ap:lla, varaisin samantien jouluksi kanarian matkan. Tiedän, kädestä suuhun eläminen ei ole viisasta.

Yhteistyössä