Onko ihan normaalia!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lex

Aktiivinen jäsen
25.12.2005
6 572
2
36
Varsinkin aamupäivisin ennen lounasta mut yllättää usein todella äkillisesti ihan hirveä heikotus, pyörrytys ja paniikki. Olo tulee ihan kauhean sekavaksi ja ahdistuneeksi, jos näin käy vaikka kaupassa ollessa tulee todella kiire pois. Kädet vaan vapisee ja hortoilen kuin humalainen.

Sitten kun saa syötyä niin tulee jumalattoman kylmä. Sitten pikkuhiljaa helpottaa.
Onkohan tässä nyt laitaa, vai pitäiskö tehdä jotain?

Puhuin tästä kyllä raskausaikana neuvolassa, siellä oltiin vaan sitä mieltä että varaa välipalaa kassiin, kyllä se siitä. Mut ei se nyt mun mielestä ihan ok ole, että menee täysin pasmat sekasin jos ei ole koko ajan ruokaa käden ulottuvilla... :whistle:

Mulla on vähän samaa, veikkaisin et johtuu verensokerin heittelystä.. tai siis mulla ainakin on todettu et on liian alhainen verensokeri, joskus sit laskee varmaan ihan nollaan ku tulee tommonen olo.

Minua alkaa myös aamupäivisin heikottaa, pyörryttää ja v-tuttaa kaikki. Tuo johtuu verensokereiden hurahtamisesta liian alas. Syön tukevan aamupalan 6-7 välillä, mutta jo 9-10 välillä minun on syötävä toinen tukeva välipala ennen 11-12 lounasta.

Syön terveellisesti, täysjyvää, puuroa yms. ja olen normaalipainoinen. Suvussani on kuitenkin diabetestä, ja pahoin pelkään koska minulla puhkeaa...:(

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Paniikkihäiriötä?
Oletko mittauttanut verensokeria?

Ei paniikkihäiriötä, siitä mulla on kosolti kokemusta kyllä muuten...
Tämä liittyy ihan tuohon syömättömyyteen, mutta iskee niin nopeasti ja rajusti joskus että menee moneksi tunniksikin ihan pökerryksiin jos ei heti saa jotakin suuhunsa.
Sitten enää iltapäivällä ei tule ihan niin rajuna, mutta olen hyvin hermostunut ja kiukkuinen aina nälkäisenä... :|
Tuntuu ettei sille edes voi mitään vaikka kuinka yrittää pinnistellä.

Verensokerista varmaan johtuu, mutta mitähän sille voisi tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Varsinkin aamupäivisin ennen lounasta mut yllättää usein todella äkillisesti ihan hirveä heikotus, pyörrytys ja paniikki. Olo tulee ihan kauhean sekavaksi ja ahdistuneeksi, jos näin käy vaikka kaupassa ollessa tulee todella kiire pois. Kädet vaan vapisee ja hortoilen kuin humalainen.

Sitten kun saa syötyä niin tulee jumalattoman kylmä. Sitten pikkuhiljaa helpottaa.
Onkohan tässä nyt laitaa, vai pitäiskö tehdä jotain?

Puhuin tästä kyllä raskausaikana neuvolassa, siellä oltiin vaan sitä mieltä että varaa välipalaa kassiin, kyllä se siitä. Mut ei se nyt mun mielestä ihan ok ole, että menee täysin pasmat sekasin jos ei ole koko ajan ruokaa käden ulottuvilla... :whistle:

Matala verensokeri. Mulle tulee hypoissa ihan samaa

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Paniikkihäiriötä?
Oletko mittauttanut verensokeria?

Ei paniikkihäiriötä, siitä mulla on kosolti kokemusta kyllä muuten...
Tämä liittyy ihan tuohon syömättömyyteen, mutta iskee niin nopeasti ja rajusti joskus että menee moneksi tunniksikin ihan pökerryksiin jos ei heti saa jotakin suuhunsa.
Sitten enää iltapäivällä ei tule ihan niin rajuna, mutta olen hyvin hermostunut ja kiukkuinen aina nälkäisenä... :|
Tuntuu ettei sille edes voi mitään vaikka kuinka yrittää pinnistellä.

Verensokerista varmaan johtuu, mutta mitähän sille voisi tehdä?

Yritä syödä tasaisin väliajoin, pitkiä hiilihydraatteja (ruisleipä, täysjyvätuotteet yms.) ja välttää nopeita hiilihydraatteja (paljon sokeria sisältävät tuotteet, karkit, vaalea leipä...).

Juu, käsveskat vaan pullolleen "ensiapuruokaa", myslipatukoita tms. Syöt jotain kolmen tunnin välein. Meillä kulkee suvussa kaikilla naisilla tää, siitä jopa vitsaillaan että tulee akat hulluiks jos niitä ei ruoki oikein.

Mullakin on samaa vaivaa, että aamupäivisin ennen lounasta laskee sokerit, vaikka ne muuten onkin jopa koholla. Sama voi sattua myös ennen päivällistä, jos pitkä väli. Silti aamuisin paastosokeri koholla j(5-5,5) a tunti aterian jälkeen koholla (6,5-9) ja sainkin siksi seurantavälineet kotiin. Nyt mittasin kuitenkin juuri ennen syömistäkin, kun heikotus iski ja tulos oli 4,0 ja tosiaan kylmä hiki nousi ja kädet tärisi ja heikotti. Kai se enimmäkseen johtuu siis sokerien heittelystä.

Toinen mikä minulle tekee heikotusta on pitkään seisominen. Nyt kun mahaa on, se ilmeisesti painaa jotain isoja suonia eikä veri kierrä, jos seison pitkään. Sama jos istuu samassa asennossa kauan. Myös helteillä verenpaineen lasku tekee huimausta, tai jos hikoilen muuten jostain syystä ja verisuonet laajenee ja verenpaine laskee entisestään.

Yhteistyössä