Onko hautajaisiin sopivaa "tälläytyä" vai miten pitäisi pukeutua/ehostautua??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hautajaisiin menossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hautajaisiin menossa

Vieras
Hautajaiset ensi viikolla. Näin raskausaikana ei ole paljon vaihtoehtoja pukeutumisessa: vain yksi musta mekko mahtuu päälle. Mutta miten muu ehostautuminen? Onko hautajaisiin tapana laittaa koruja tai muuten tehdä asusta juhlavan näköistä? Entäs meikkaus, onko suotavaa? Kyse on miehen puolen sukulaisesta ja pelottaa, että minut ymmärretään väärin tai katsotaan pahasti, jos menen tälläytyneenä hautajaisiin. Jos olisi oma sukulainen kyseessä, niin en varmaan pohtisi tällaista...

Mä laitan yleensä yksinkertaiset, huomiota herättämättömät korut ja hyvin hillityn meikin. Mekkona mulla on yleensä ollut musta kotelomekko ja jakku, tai muuten vaan joku hillitty musta mekko, ei liian avonainen kaula-aukko eikä tietenkään mikään minimittainen mekko.

Etiketissä kai ohjeistetaan, että korujen käyttö ei olis iperiaatteessa sopivaa, sormukset saa olla. Jotkut puritaanit sanovat, että ehostautuminenkin olisi kielletty, mutta mielestäni se on kyllä ihan sallittua ehostautua, mutta tietty tilaisuuteen nähden sopivan hillitysti.

Ei mun mielestä isoja koruja hautajaisiin, ehkä joku hillitty kaulaketju (risti?) käy ja pienet nappikorvakorut, jos "pakko" jotain laittaa. Meikata voi, mutta sitäkin hillitysti, esim. vahvat rajaukset ja luomivärit/huulipunat jättäisin pois.

Raskaana ollessani haudattiin mieheni mummo. Sekä niihin että aikanaan oman mummoni hautajaisiin olen pukeutunut ajatellen että olen siisti ja huoliteltu, jollain tapaa juhlava, kunnioituksesta vainajaa kohtaan. Hiukset olen huolitellut, ehostanut hieman. Koruina ainoastaan pienet korvikset. Etenkin oman mummoni hautajaisiin meikissä otin huomioon sen, että itken varmasti, niin kun ei ollut paljon meikkiä ja ripsivärikin itkun kestävä, niin en näyttänyt pesukarhulta... Mielestäni asiallinen tälläytyminen on siis kunnioitus vainajaa kohtaan. Jos normaalisti tapana hieman tälläytyä, niin mielestäni olisi epäkunnioittavaa mennä aivan meikittömänä kuten kotioloissa saattaisi joskus olla... Ainakin itse näytän kotioloissa "nuhjuisemmalta" kuin jonnekin lähtiessäni.

Yhteistyössä