Onko hassua, jos laitan lapselleni ex-miehen sukunimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katinka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katinka

Vieras
Olen omaa sukuani Mäkinen, ollut naimisissa Virtasen kanssa. Sittemin eronnut. Tästä liitosta ei lapsia. Sukunimeni muuttui Virtaseksi kun meni naimisiin, enkä ottanut tyttönimeäni takaisin kun erosin. Nyt odotan lasta, olen yksinodottaja. Haluan lapselleni oman sukunimen, eli hänestä tulee myös Virtanen. Muuttaisitteko sukunimenne takaisin tyttönimeksi ennen kuin lapsi syntyy? Nythän siis lapselle tulee minun ex-mieheni sukunimi, eli hän ei oikeastaan ole mitenkään Virtasten sukuun kuuluva.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
tuon estää nimilaki

Jos äidin nimi on nyt virtanen niin lapsesta tulee myös. Oman tyttönimen voi ottaa jos haluaa ja lapsesta tulee myös sitten saman niminen.

jos sukunimi on tullut naimisiin mennessä entiseltä mieheltä ja lapsi ei ole hänen, lapselle ei voi antaa tämän miehen sukunimeä. jos nainen menee naimisiin uuden miehen kans ja vaihtaa sukunimensä (hänellä on toinen lapsi edellisestä liitosta) hän ei voi vaihtaa lapsenkin sukunimeksi tätä samaa sukunimeä ilmeisesti ilman adoptiota tai lapsen isän virallista suostumusta.

tuon estää nimilaki

Jos äidin nimi on nyt virtanen niin lapsesta tulee myös. Oman tyttönimen voi ottaa jos haluaa ja lapsesta tulee myös sitten saman niminen.

jos sukunimi on tullut naimisiin mennessä entiseltä mieheltä ja lapsi ei ole hänen, lapselle ei voi antaa tämän miehen sukunimeä. jos nainen menee naimisiin uuden miehen kans ja vaihtaa sukunimensä (hänellä on toinen lapsi edellisestä liitosta) hän ei voi vaihtaa lapsenkin sukunimeksi tätä samaa sukunimeä ilmeisesti ilman adoptiota tai lapsen isän virallista suostumusta.

Siis ap on yksinodottaja = lapsi saa hänen tämänhetkisen sukunimensa joka on ex:n nimi (oli mies isä tai ei). Vaihtaisin itse samassa tilanteessa takaisin tyttönimelle

tuon estää nimilaki

Siis minun sukunimi on tällä hetkellä Virtanen, niin tottakai lapselleni tulee myös sukunimi Virtanen! Kysymys oli että vaihtaisitteko tässä tilanteessa oman tyttönimenne takaisin eli Mäkinen, jolloin lapsestakin tulisi tietysti Mäkinen!

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
tuon estää nimilaki

Eipä estä. Lapsi kun syntyy, hän saa äitinsä sukunimen, joka on äidin ex-miehen eli Virtasen.

Näin on. Siksi ihmisillä on usein harhaluulo, että sukunimet on jotenkin "suojattu". Se suojaus loppuu juuri tuohon. Eli tuossa tapauksessa tämä lapsi tulee jatkamaan Virtasten sukua, vaikka ei varsinaista sukua olekaan. Ja ihan laillisesti. Näin vain on.

Alkuperäinen kirjoittaja Katinka:
tuon estää nimilaki

Siis minun sukunimi on tällä hetkellä Virtanen, niin tottakai lapselleni tulee myös sukunimi Virtanen! Kysymys oli että vaihtaisitteko tässä tilanteessa oman tyttönimenne takaisin eli Mäkinen, jolloin lapsestakin tulisi tietysti Mäkinen!

Kyllä onnistuu. Mulla on ollut kolme sukunimeä (ja nyt neljäs, avionimi) - mutsin miesten mukaan ja sitten kun mutsi vaihto tyttönimensä takas, haettiin samalla myös meille lapsille ko nimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
Kyllä minä ottaisin takaisin oman nimeni. Hiukan outoa olis exän nimellä olla minun sekä lapsen.

Minä olen kantanut exäni sukunimeä eron jälkeen jo 5 vuotta, eikä ole aiemmin käynyt mielessäkään vaihtaa sukunimeä takaisin ennen tätä tilannetta.

tuon estää nimilaki

Ja pakostihan sille tulee ex- mieheni sukunimi, ellen minä ota takaisin tyttönimeäni!!

Näin.
Mutta kysyitkin siis mielipidettä, eikö?
Minusta sinun kannattaa miettiä sitä, mikä tunnet itse olevasi. Jos tunnet olevasi Virtanen (ts "sinut" nimen kanssa) niin eikai sitä silloin kannata vaihtaa. Eli jos tyttönimesi on todellakin sinulle jo totaalista historiaa niin silloin on varmasti järkevää jatkaa elämää Virtasena - lapsen kanssa.

kävin tuolla plaaramassa sukunimi lain läpi ja täytyy olla näin :o en usko että tuommoinen porsaanreikä on laissa että plussalaisetkin on sen hoksanneet :whistle: :kieh:

Minkä nimen sitten ajattelit että lapsi saisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
tuon estää nimilaki

Ja pakostihan sille tulee ex- mieheni sukunimi, ellen minä ota takaisin tyttönimeäni!!

Näin.
Mutta kysyitkin siis mielipidettä, eikö?
Minusta sinun kannattaa miettiä sitä, mikä tunnet itse olevasi. Jos tunnet olevasi Virtanen (ts "sinut" nimen kanssa) niin eikai sitä silloin kannata vaihtaa. Eli jos tyttönimesi on todellakin sinulle jo totaalista historiaa niin silloin on varmasti järkevää jatkaa elämää Virtasena - lapsen kanssa.

Juu, mielipidettä tässä kyselinkin, koska tähän asiaanhan ei tosiaan mitkään lakipykälät vaikuta.
Taidan olla vaihtamatta tyttönimeäni takaisin, me olemme sitten molemmat Virtasia tulevaisuudessa, vaikka emme oikeasti siihen sukuun kuulu!

Alkuperäinen kirjoittaja vastaafjonga:
kävin tuolla plaaramassa sukunimi lain läpi ja täytyy olla näin :o en usko että tuommoinen porsaanreikä on laissa että plussalaisetkin on sen hoksanneet :whistle: :kieh:

mä ajattelin et sen äidin tyttönimen :D siis sikäli mikäli lapsen isä ei tunnusta isyyttä kun eihän se nyt pyhästä hengestä oo tullu (paitsi keinohedelmöityksenä)

mä ajattelin et sen äidin tyttönimen :D siis sikäli mikäli lapsen isä ei tunnusta isyyttä kun eihän se nyt pyhästä hengestä oo tullu (paitsi keinohedelmöityksenä)

mutta äidillä ja lapsella ois sitten eri sukunimet vaikka ovat kaksin. hassua

mutta äidillä ja lapsella ois sitten eri sukunimet vaikka ovat kaksin. hassua

niin onhan se hassua. itse jos tuo tosiaan on mahdollista (ku en usko vieläkään) valitsisin sen sukunimen joka tuntuu kotoisammalta. omassa tilanteessa jättäisin siis exän nimen koska os on melko karu, oiski joku mäkinen niin vaihtaisin takas :whistle: ;)

En kai minä nyt sille voi Mäkistä laittaa jos itse olen Virtanen! Kyllä tulee mies tunnustamaan isyyden, mutta kun nimenomaan haluan saman sukunimen lapselle mikä minulla itsellänikin on, en siis miehen sukunimeä! Syystä että, lapsen isä ei ole minun mies, eikä myöskään tule olemaan!

Alkuperäinen kirjoittaja zannu:
Minä en edes pitäis ex-miehen sukunimee... enkä kyllä antais lapsillekaan =)

Nämä nimet Virtanen ja Mäkinen ovat keksittyjä sukunimiä. Siksi olen pitänyt eron jälkeen itse ex-mieheni sukunimen, koska pidän siitä paljon enemmän. Sopii minun nimeeni myöskin paljon paremmin mitä tyttönimeni.

Yhteistyössä