Onko farmaseutilla tai apteekin henkilökunnalla vaitiolovelvollisuus?

  • Viestiketjun aloittaja onko
  • Ensimmäinen viesti
onko
Saako apteekin hlökunta esim kertoa naapurilleni että ostin raskaustestin? Siis tarkoitan, että kun ovat tuttavia, niin saattaisi mainitakin, kun käyvät kyläilemässä toinen toisillaan. Ja onko mulla mitään valitusoikeutta tai jotain, jos hän näin tekee?
 
vieras
Mielestäni on. Itse samaisesta aiheesta mietin aikoinani kun työkaverini äiti sattui kassalle. Hän ei ollut asiasta puhunut mitään työkaverilleni ja kun sitten hänelle kerroin raskaudestani ja että äitinsä myi raskaustestin, että eikö puhunut mitään, niin kaverini sanoi että eivät saa puhua.
 
mie
Kyllä on. Ihmisen terveystiedot ovat salassapidettäviä tietoja, joten niitä ei saa kertoa. Itseasiassa tuo ei ole vaitiolovelvollisuutta, vaan perustuu lakiin asiakirjojen salassapidosta.
 
On tietysti vaitiolovelvollisuus. Jos juttua alkaa liikkua niin valitusta vaan hänen esimiehelleen tai myös Terveydenhuollon Oikeusturvakeskuksesta voi kysyä. Vaitiolovelvollisuus on vakava asia, siinä saattaa menettää työnsä jos puhuu noita juttuja eteenpäin. Farmaseutti oli ihan oikeassa, edes sun käynnistä siellä ei saa mainita.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Farmaseutti:
Ei saa kertoa edes kuka on käynyt apteekissa, saati että rupeaisi ostoksista lavertelemaan!
ilmeisesti ko hlö on sit tehnyt väärin, kun on ennekin sanonut naapurilleni, ja naapurini sit mulle, että Farmaseutti-Veera oli nähnyt sua apteekilla jne, mutta koskaan ei oo vielä sanonut ennen, että mitä oon ostanut. Mutta mistäs senkään voi olla varma. Kiva jos tää raskaustestin ostoasia leviää ympäri kylää. Täällä ku on vaan tää yks apteekkikin.
 
jouko
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
vaitiolovelvollisuus on ihan kaikilla jotka töitä tekevät.
Ai esim lintsin lipunmyyjä ei saa kertoa kuka kävi lintsillä?
Onko ihan näin...eiköhän vaitiolovelvollisuus koske vain tiettyjä ammatteja.
 
voihan se olla niin että apteekkari on vaan sanonut että näin sitä yks päivä apteekilla mutta ei sen kummempaa aiheesta....jos on ollut sinusta jotain puhetta. Kai kaikki tietää että jokainen kuitenkin joskus käy apteekilla. tietysti ostoksista ei kukaan saa mennä lavertelemaan!!
 
vaikka jos on joku asia mikä apteekkarin pitää sulle saada kertoa. niin on sanonut sitten tuttavallesi että joo sanoin hälle jo kun näin hänet apteekilla...onko siinä jotain pahaa??
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
vaikka jos on joku asia mikä apteekkarin pitää sulle saada kertoa. niin on sanonut sitten tuttavallesi että joo sanoin hälle jo kun näin hänet apteekilla...onko siinä jotain pahaa??
On, koska niin ei saa tehdä. Hän olisi kyllä voinut sanoa vaikka että "juu, mä näinkin Maijaa jo tossa yhtenä päivänä ja kerroin sen asian". Ei ole mitään syytä, miksi pitäisi kertoa, että Maija on nähty juuri Apteekissa
 

Yhteistyössä