Onko empatia heikkous?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei vaan vahvuus. Vahva osaa näyttää kaikenlaisia tunteitaan, heikot peittävät niitä kovalla olemuksella peittääkseen sisimpänsä. Sitten on toki ihmisiä, jotka yksinkertaisesti ovat pahoja. Sen taustalla voi olla erilaisia traumaattisia kokemuksia, mutta niistäkin selviää terapialla. Terapiaa ei kannata jättää kesken tai sitä kannattaa jatkaa, jos niitä tunnelukkoja vielä paljon on. Terveisiä vaan eräälle päättäjälle.
 
Empatia on pyhä sana, jota kukaan ei uskalla kyseenalaistaa – mutta entä jos juuri se on yhteiskuntamme salakavala heikkous?


Meidän pitää tuntea empatiaa koko sivilisaatiota kohtaan, eikä tehdä sivilisaation itsemurhaa, sanoo Elon Musk ZumaWire / MVPHOTOS
– Länsimaisen sivilisaation perustavanlaatuinen heikkous on empatia.
Näin sanoi Elon Musk helmikuussa 2025 Joe Roganin podcastissa – ja sai jälleen aikaan valtaisan paheksunnan aallon.

Muskin mukaan empatia on muuttunut aseeksi, jolla hyväntahtoisia yhteiskuntia manipuloidaan tekemään itsetuhoisia päätöksiä.
– Uskon empatiaan, siis siihen, että toisia ihmisiä pitää ajatella – mutta meidän pitää tuntea empatiaa koko sivilisaatiota kohtaan, eikä tehdä sivilisaation itsemurhaa.


Myös perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra on kohauttanut kommenteillaan empatiasta. Purran mielestä empatia ei sovi politiikan ohjenuoraksi.
– Empatia on olennaista ihmisten välillä, mutta että yksittäisiä poliittisia päätöksiä tehtäisiin empatia edellä. On epärehellistä edes kuvitella niin, Purra totesi HS:n haastattelussa
Purran kommentti järkytti monia, kuten Elon Muskin puheet empatiasta.
Onhan empatialla hieno maine: se on epäitsekkyyden, inhimillisyyden ja hyvyyden symboli. Vaikka ei olisi samaa mieltä Purran ja Muskin politiikan kanssa, he ovat oikeassa yhdestä asiasta: empatia voi olla vaarallista.
Samaa mieltä myös vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula.
– Kun tehdään päätöksiä miljoonien ihmisten puolesta, empatia on kelvoton työväline. Se johtaa väistämättä harhaan, hän totesi Ylen Kulttuuriykkösessä.

Liiallinen empatia ei pelasta meitä, päinvastoin se voi pahimmillaan olla äärimmäisen tuhoisaa.

Toronton yliopiston psykologian professori Paul Bloom toteaa Against Empathy -kirjassaan ykskantaan: empatia on erittäin huono moraalinen kompassi. Se on valikoiva, puolueellinen ja altis manipuloinnille. Se kääntää katseemme sinne, missä tarina on koskettava – ei sinne, missä apua eniten kaivataan.
Empatia saa meidät tuntemaan, mutta se ei aina saa meitä toimimaan viisaasti.


Tällä viikolla uutisiin nousi järkyttävä tapaus, jossa Helsingin käräjäoikeus päätti hylätä syytteet joukkoraiskauksesta Helsingin Malmin sairaalan vieressä.
Voimakkaan humalatilan vuoksi sairaalaan tuotu 17-vuotias tyttö oli tutustunut sairaalan odotustilassa kolmeen mieheen ja lähtenyt heidän kanssaan läheiseen metsikköön. Tyttö oli ollut yhdynnässä miesten kanssa eri tavoilla. Myöhemmin hätääntynyt tyttö kertoi joutuneensa ryöstetyksi ja raiskatuksi.
Lue myös
Tyttö kertoi kolmen miehen raiskanneen hänet – Näihin seikkoihin oikeus kiinnitti huomiota hylätessään syytteet

17-vuotias kertoi kolme miehen raiskanneen hänet – Nyt tuli uusi käänne oikeudessa
Tapaus oli kuvottava, hirveä ja kaikin tavoin vastenmielinen. Yleensä yritän olla ottamatta kantaa tuomioihin pelkkien lehtijuttujen perusteella, mutta tällä kertaa en pystynyt mitenkään käsittämään käräjäoikeuden päätöstä.
Ei sitä pystynyt käsittämään moni muukaan. Miehiä vaadittiin lynkattaviksi, ja eräs bloggari jopa julkaisi miesten nimet – ainoa ongelma oli se, että nimet kuuluivat täysin toisille ihmisille.
Lapsiin kohdistuvat raiskaukset ja väkivalta nostattavat – ihan oikeutetusti – valtavia tunteita ihmisissä.
Yleisöllä on kuitenkin käytössään vain mediasta välittynyt tieto aiheesta, asiasta päättävillä koko esitutkinta-aineisto: kuulustelut, todistajat, asiantuntijalausunnot ja vaikkapa lukuisia valvontakameratallenteita.

Mutta kansan oikeustaju ei välttämättä ole paras ohjenuora oikeudenmukaisiin tuomioihin.

– Jos ihmisten oikeudentunto saisi purkautua vapaasti, kukaan ei näkisi illalla kulkea Esplanadilla. Kaikki lyhtypylväät olisivat täynnä lynkattuja vastaantulijoita, totesi aikoinaan professori Jukka Kemppinen.

Jos kansa saisi huutoäänestyksellä päättää rangaistuksista, mikään määrä hirttoköyttä ei riittäisi esimerkiksi pedofiilien rankaisemiseksi.
Tämä on juuri sitä empatiaa, josta Paul Bloom kirjoittaa: tunneperäinen empatia tekee meistä sokeita. Se ruokkii lynkkausmentaliteettia, jossa yksilön oikeusturva menettää merkityksenä, ja oikeuden sijaan haetaan kostoa. Bloom on tutkinut oikeudentajun ja empatian välistä suhdetta ja todennut, että empaattiset ihmiset vaativat kovempia rangaistuksia kuin muut.
Katselin viime viikolla Facebook-keskusteluja kaveristani, josta oli tehty laaja henkilöjuttu suureen päivälehteen. Kaverini on hyvin polarisoiva ja mielipiteitä herättävä toimittaja, jota moni rakastaa ja moni vihaa palavasti.

Empatia on olennaista ihmisten välillä, mutta että yksittäisiä poliittisia päätöksiä tehtäisiin empatia edellä, sanoo Riikka Purra. Henri Kärkkäinen
Kymmenet samanmieliset ihmiset kerääntyivät taputtelemaan toisiaan selkään ja haukkumaan kaveriani päiväkausiksi pitkin Facebook-sivuja massiivisissa lynkkausorgioissaan. Hänestä tehtiin keskusteluissa karikatyyrimäinen hahmo, irvikuva, ja häneltä riistettiin kaikki inhimillisyys.
Yksi toisensa perään kerääntyi vuorotellen sylkäisemään digitaalisesti kaverini päälle. Ja monet näistä ihmisistä edustivat niin sanotusti “hyviä ihmisiä”, tiedostavia piirejä. Heille kaverini edusti erilaista poliittista suuntausta – eli kaikkea mahdollista pahaa, mikä oikeutti hänen sakinhivutuksensa.
Silti nämä ryhmässä kiusaajat todennäköisesti pitävät itseään hyvinkin empaattisina ihmisinä vaikka samalla oikeuttivat itselleen yhden, nimeltä mainitun ihmisen maineen lokaamisen ja digitaalisen teurastuksen. Mutta tutkitusti empatia suuntautuu usein omaan ryhmään. Koska kaverini ei kuulunut tähän ryhmään, he kokivat, että heillä on kaikki oikeus repiä hänet kappaleiksi samalla, kun komppasivat toisiaan samanmielisessä kuorossa.


Empatia kohdistuu usein fyysisesti ja henkisesti samankaltaisiin yksilöihin ja voi sen takia johtaa pahimmillaan jopa rasismiin, sanoo myös Paul Bloom.
Tämä on empatian pimeä puoli. Se ei ole rauhan, vaan tarvittaessa koston instrumentti – silloin kun se pääsee hallitsemaan päätöksiä ilman järkeä, moraalia ja laajempaa kokonaisuuden ymmärrystä.
Useat tutkimukset osoittavat, että ihmiset suuntaavat hyväntekeväisyyslahjoituksensa usein yksittäisiin, emotionaalisesti vetoaviin kohteisiin, mutta vähemmän näkyvät ja ehkä suuremmat tarpeet jäävät huomiotta.
Tutkimukset ovat niin ikään havainneet, että ihmiset lahjoittavat herkemmin yksittäisille, tunnistettaville uhreille kuin suurille, tilastollisille ryhmille. Tämä ilmiö tunnetaan nimellä “identioitavan uhrin harha”.

Esimerkiksi psykologian professorin Paul Slovicin tutkimuksessa hmiset lahjoittivat enemmän rahaa yksittäiselle, nälkää näkevälle lapselle kuin suurelle joukolle nälkää näkeviä lapsia.
Miksi me suojelemme pandoja, vaikka laji on sisäsiittoinen ja elinkelvoton – mutta emme suojele esimerkiksi rottia, vaikka ne ovat älykkäitä, sopeutuvia ja ekologisesti tärkeämpiä? Koska pandat ovat söpöjä ja herättävät meissä empatiaa.
Miksi on valtava uutinen, jos nuori, kaunis tyttö katoaa, mutta ei minkäänlainen uutinen, jos syrjäytynyt alkoholisti löytyy puskasta kuolleena?

Madeleine McCannista kirjoitetaan vielä tänäkin päivänä, vaikka hänen katoamisestaan on kohta 20 vuotta.

Empatia saa meidät tuntemaan nopeasti ja voimakkaasti, mutta se saa meidät myös unohtamaan mittasuhteet, oikeuden ja kokonaisuuden. Se ohjaa huomion siihen, mikä on helppo nähdä ja kokea – ja sulkee pois kaiken, mikä ei satu vetoamaan sydämeemme juuri oikealla tavalla.
Siksi meidän ei pitäisi rakentaa politiikkaa, oikeutta tai yhteiskuntaa pelkän empatian varaan – vaan pikemminkin oikeudentunnon.
Empatia on kaunis tunne, mutta huono hallitsija.
Ja jos annamme sen johdattaa meitä sokeasti, saatamme tuhota juuri sen, mitä yritämme suojella.
 
Solidaarisuus ja empatiakyky olivat kylmässä pohjolassa vahvuus ja keino säilyä kylmässä talvessa hengissä. Luonnevikaiset itsekkäät narsistit kuolivat kylmään ja nälkään, koska heillä ei ollut yhteistyökykyä. Siksi solidaarinen ja empatiakykyinen aines sai luotua Pohjoismaiset hyvinvointivaltiot. Ikävää että hyvinvointivaltio pitää hengessä myös luonnevikaisen empatiakyvyttömän aineksen, ja jopa rikastaa heitä poliittisen vallan ja elinkeinoelämän huipulle, koska itsekkäästi kyynärpäätaktiikalla moraalista häpeää tuntematta kipuaminen vallan portaita on toki helpompaa. Päästyään päättäviin asemiin, nämä luonnevikanarsistit alkavat hajottaa koko yhteiskunnan rakenteita itsensä tapaisten kilpailukentäksi, jossa narsistinen itsekkyys, ahneus ja riisto sekä suoranainen psykopatia ovat hyveitä. Tuloksena vahvoista välittävä Suomi, jossa heikoille ei jätetä.
 
Solidaarisuus ja empatiakyky olivat kylmässä pohjolassa vahvuus ja keino säilyä kylmässä talvessa hengissä. Luonnevikaiset itsekkäät narsistit kuolivat kylmään ja nälkään, koska heillä ei ollut yhteistyökykyä. Siksi solidaarinen ja empatiakykyinen aines sai luotua Pohjoismaiset hyvinvointivaltiot. Ikävää että hyvinvointivaltio pitää hengessä myös luonnevikaisen empatiakyvyttömän aineksen, ja jopa rikastaa heitä poliittisen vallan ja elinkeinoelämän huipulle, koska itsekkäästi kyynärpäätaktiikalla moraalista häpeää tuntematta kipuaminen vallan portaita on toki helpompaa. Päästyään päättäviin asemiin, nämä luonnevikanarsistit alkavat hajottaa koko yhteiskunnan rakenteita itsensä tapaisten kilpailukentäksi, jossa narsistinen itsekkyys, ahneus ja riisto sekä suoranainen psykopatia ovat hyveitä. Tuloksena vahvoista välittävä Suomi, jossa heikoille ei jätetä.
Lämpimässä ilmanalassa pysyy luonnevikaiset itsekkäät narsistitkin hengissä, sen kun varastavat muilta ruuan ym. hyödykkeet. Joten tuonti etelästä lisää myös väkeä, jotka tuhoavat pohjolan solidaarisuus- ja empatiakykyperimää. Kylmä kun ei enää puhdista geeniperimää häpeämättömiltä.
 
”ottamatta kantaa tuomioihin pelkkien lehtijuttujen perusteella, mutta tällä kertaa en pystynyt mitenkään käsittämään käräjäoikeuden päätöstä.
Ei sitä pystynyt käsittämään moni muukaan. Miehiä vaadittiin lynkattaviksi, ja eräs bloggari jopa julkaisi miesten nimet – ainoa ongelma oli se, että nimet kuuluivat täysin toisille ihmisille.”

Tein tämän palstan valvojalle ilmiannon viestistä, jossa lueteltiin (raiskaajien) nimet.
Ilman empatiaa yksikään ihminen ja elollinen olento ei selviä hengissä.
Purran ja persujen kohdalla ei pidä puhua ja kirjoittaa empatiasta vaan persoonallisuushäiriöstä.
 
Solidaarisuus ja empatiakyky olivat kylmässä pohjolassa vahvuus ja keino säilyä kylmässä talvessa hengissä. Luonnevikaiset itsekkäät narsistit kuolivat kylmään ja nälkään, koska heillä ei ollut yhteistyökykyä. Siksi solidaarinen ja empatiakykyinen aines sai luotua Pohjoismaiset hyvinvointivaltiot. Ikävää että hyvinvointivaltio pitää hengessä myös luonnevikaisen empatiakyvyttömän aineksen, ja jopa rikastaa heitä poliittisen vallan ja elinkeinoelämän huipulle, koska itsekkäästi kyynärpäätaktiikalla moraalista häpeää tuntematta kipuaminen vallan portaita on toki helpompaa. Päästyään päättäviin asemiin, nämä luonnevikanarsistit alkavat hajottaa koko yhteiskunnan rakenteita itsensä tapaisten kilpailukentäksi, jossa narsistinen itsekkyys, ahneus ja riisto sekä suoranainen psykopatia ovat hyveitä. Tuloksena vahvoista välittävä Suomi, jossa heikoille ei jätetä.

👍
 
Solidaarisuus ja empatiakyky olivat kylmässä pohjolassa vahvuus ja keino säilyä kylmässä talvessa hengissä. Luonnevikaiset itsekkäät narsistit kuolivat kylmään ja nälkään, koska heillä ei ollut yhteistyökykyä. Siksi solidaarinen ja empatiakykyinen aines sai luotua Pohjoismaiset hyvinvointivaltiot. Ikävää että hyvinvointivaltio pitää hengessä myös luonnevikaisen empatiakyvyttömän aineksen, ja jopa rikastaa heitä poliittisen vallan ja elinkeinoelämän huipulle, koska itsekkäästi kyynärpäätaktiikalla moraalista häpeää tuntematta kipuaminen vallan portaita on toki helpompaa. Päästyään päättäviin asemiin, nämä luonnevikanarsistit alkavat hajottaa koko yhteiskunnan rakenteita itsensä tapaisten kilpailukentäksi, jossa narsistinen itsekkyys, ahneus ja riisto sekä suoranainen psykopatia ovat hyveitä. Tuloksena vahvoista välittävä Suomi, jossa heikoille ei jätetä.
Hyvä kirjoitus ja aiheessa olisi ihmisille paljonkin pohdittavaa. Yksi nykyisen demokratian heikkous on siinä, että hyvät empatiakykyiset ihmiset keskittyvät huolehtimaan läheisisistään ja muista lähellä olevista, kun ahneet ja häikäilemättömät rikolliset hakeutuvat korkeimpaan valtaan loisimaan muita ja varastamaan. Kun vielä on BlackRockin kaltaisia äärimmäisen julmia ja häikäilemättömiä sijoitusyhtiöitä, jotka ovat valmiita maksamaan isoja palkkioita miljardien varastamisesta kansalta niille, saa mätä poliittinen valta ahneuttaan aina vain enemmän tyydytettyä.
 
Olen viime kuukausina kirjoittanut blogia lapsen oikeudesta kasvaa perheessä ja äidin sylissä – aiheesta, joka usein hukkuu muiden keskustelujen alle.
Blogissa pohdin mm.:
• miksi talouden kasvu on asetettu lapsen turvallisuuden edelle
• miten äidin läsnäolo on korvattu järjestelmillä ja normeilla
• mitä tapahtuu yhteiskunnalle, jos empatia katoaa
Kirjoitan nimimerkillä Rouva XX enkä edusta mitään järjestöä tai puoluetta. Haluan vain herättää keskustelua aiheesta, joka koskee meitä kaikkia.
Jos aihe kiinnostaa, blogi löytyy täältä:
[ Rouvaxx.blogspot.com ]
Olisi hienoa kuulla muidenkin näkemyksiä.
 

Yhteistyössä