Onko eläkerahastosäästäminen kusetusta?

  • Viestiketjun aloittaja pension
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mikset mieluummin itse sijoittaisi osakkeisiin ja indekseihin, ilman levottomia kustannuksia, jotka syövät veroedut kokonaan? Lisäksi varat ovat aina realisoitavissa elämän yllätysten varalta.
 
"Joo"
Mulla on, sai hlö.kohtainen pankkineuvoja ylipuhuttua. Nyt haluaisin siitä eroon ja saman summan säästää pahanpvän varalle saaästötilille, mistä tarvittaessa voisi nostaa suurempaan hätään. Liekö voida lopettaa?
 
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
[QUOTE="Joo";22243074]Mulla on, sai hlö.kohtainen pankkineuvoja ylipuhuttua. Nyt haluaisin siitä eroon ja saman summan säästää pahanpvän varalle saaästötilille, mistä tarvittaessa voisi nostaa suurempaan hätään. Liekö voida lopettaa?[/QUOTE]

No mun mies hairahtui myös Nordean eläkevakuutukseen. Niitä rahoja ei saa takaisin paitsi jos jää työttömäksi. Olen kotona lasten kanssa, sai sovittua nollatilaan ne maksut nyt. Mutta ei siitä ikinä eroon pääse :kieh:
 
"vieras"
ON, jos haluat maksaa niin maksa esim 50e 4 kertaa vuodessa. Ajattele sitä hätävararahana.
Jos aviopuoliso kuolee tai tulee ero niin voit nostaa kivan pienen hätäapurahasi.
ne on syyt jolla saa rahat etukäteen pois.
 
Hmh
Mä otin 19-vuotiaana eläkevakuutuksen kun olin työttömänä ja iski paniikki tulevasta eläkkeestä, siis sen pienuudesta. En tiedä oliko viisasta vai ei, ei siitä varmaan paljo käteen jää kun se aika koittaa...
 
"juu"
[QUOTE="vieras";22243169]ON, jos haluat maksaa niin maksa esim 50e 4 kertaa vuodessa. Ajattele sitä hätävararahana.
Jos aviopuoliso kuolee tai tulee ero niin voit nostaa kivan pienen hätäapurahasi.
ne on syyt jolla saa rahat etukäteen pois.[/QUOTE]

Voiko sen sopia noin? Ettei joka kk menisi?
 
hjk
[QUOTE="juu";22243434]Voiko sen sopia noin? Ettei joka kk menisi?[/QUOTE]

Voi. Mä en ole maksanut sinne aikoihin mitään (sen saa itse nettipankissa lopetettua sen maksun). Toki siellä sisällä on ne aikanaan maksamani, ja niitä ei pois saa.
 
just joo
[QUOTE="vieras";22243065]Paremman tuoton saa säästötilillä. Puhumattakaan jos osaa sijoittaa tai vaikka vain valtioin oblikaatioihin.[/QUOTE]

On ilman muuta huijausta. Just eilen laskin, että mulle säästöä kertyisi 18300. Se on aika iso summa, jos ajatellaan, et eläisin vaikka 72 vuotiaaksi. Tuskin ehtisin edes nauttia noista rahoista. Mieluummin säästän itse. Niin ja kun olin säästänyt tässä muutaman vuoden ja menin katsomaa "säästöjäni", olin huimaa vauhtia häviämässä koko summan. Menin pankkiin ja lopetin koko naurettavan touhun. Tässä sit muutaman vuoden jo ventannut, että saisin säästöni edes sille tasolle, jonka olen maksanut. Ei täyttä pluffia!
 
just joo, huhuu
On ilman muuta huijausta. Just eilen laskin, että mulle säästöä kertyisi 18300. Se on aika iso summa, jos ajatellaan, et eläisin vaikka 72 vuotiaaksi. Tuskin ehtisin edes nauttia noista rahoista. Mieluummin säästän itse. Niin ja kun olin säästänyt tässä muutaman vuoden ja menin katsomaa "säästöjäni", olin huimaa vauhtia häviämässä koko summan. Menin pankkiin ja lopetin koko naurettavan touhun. Tässä sit muutaman vuoden jo ventannut, että saisin säästöni edes sille tasolle, jonka olen maksanut. Ei täyttä pluffia!
Miten sen sait lopetettua kun porukka meinaa ettei saa??
 
"vieras"
On siinä hyvätkin puolensa. Mä säästän 50-50 eli saman verran kuussa laitan varsinaiseen eläkesäästöön ja sitten omaehtoiseen rahastoon. Ja itse asiassa tuo rahasto on ihan sama kuin mihin eläkesäästönkin rahat menevät. Mut sai aikoinaan aloittamaan eläkesäästön se, että ainakaan vielä eivät ole pystyneet vaikuttamaan ulkopuolelta siihen, milloin sen säästön nostamisen voi aloittaa. Eli kun mun sopimuksessa lukee, että voin alkaa nostaa sitä kun täytän 62, niin mä voin todellakin halutessani jäädä silloin eläkkeelle enkä esim. 68-vuotiaana, jos olisivat siihen mennessä nostaneet eläkeiän sinne. Voivat todennäköisesti tehdä sen mulle kalliiksi, mutta ainakaan vielä eivät ole voineet tehdä sitä mahdottomaksi.
 

Yhteistyössä