E
erityislapsen äiti
Vieras
Kehitysvammaisiakin tulee kutsua nykyään mieluiten sanalla erityislapsi. Minulla meni nyt puurot ja vellit sekaisin. Onko erityislapsi ja kehitysvammainen käytännössä sama asia? Tuota mieltä on eräs tuttu, jolla on alan koulutustaustaa. Autismi on hänen mukaansa kehitysvammaksi lueteltavissa oleva sairaus. Kehitysvammoja on eri tasoisia ja kehitysvammainen sanana luo yleensä vain tietynlaisia mielikuvia.
Vähän järkytyin kun lastani sanottiin ensimmäistä kertaa suoraan kehitysvammaiseksi. Ihan vain sillä, koska minun pitäisi kuulemma hakea omaishoidon tukea lapseni vuoksi, jolla on kehitysviivästymää ja sitä ei saa kuin kehitysvammaisnimikkeellä. Pitäisikö tuon takia alkaa ajattelemaan lapsesta eri tavalla, kehitysvammaisena? Tässä on sulateltavaa.
Vähän järkytyin kun lastani sanottiin ensimmäistä kertaa suoraan kehitysvammaiseksi. Ihan vain sillä, koska minun pitäisi kuulemma hakea omaishoidon tukea lapseni vuoksi, jolla on kehitysviivästymää ja sitä ei saa kuin kehitysvammaisnimikkeellä. Pitäisikö tuon takia alkaa ajattelemaan lapsesta eri tavalla, kehitysvammaisena? Tässä on sulateltavaa.