Onko auringonotosta haittaa sikiölle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glow
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Glow

Vieras
Sarjassamme ehkä vähän hölmöjä kysymyksiä :xmas:
Mikäli nyt jaksan, olettaisin että jaksan koska rakastan lämmintä (saunassa viihdyn jne) ... Niin, onkohan mitään haittaa auringonottamisesta mahalle/vauvalle mahassa?
Tämmöistä aloin aamuyön unettomina tunteina miettiä B)

Lorelai ja "onni" 22+0 :heart: (3 yötä loma-reissuun!!!)

ei ole haittaa, osta vaan jotain tosi rasvasta after sunia (tai tavallista rasvaa, ite käytän body shopin vartalovoita), aurinko kuivattaa ihoa eli iho repee helpommin. toi body shopin voi ehkäise ja hoitaa raskausarpia, tosi tehokasta!

Sinä voit kärsiä ;) mutta vauva ottaa kyllä tarvitsemansa neste.... siis muista juoda tarpeeks :)

Muista vaan että jos olet auringossa silloin kun maha on iso ja rusketut niin sit kun vauva on syntynyt ja maha kutistuu taas niin maha voi olla aika ruskea verrattuna muu ihoon B)

hmmm...olen kylla eri mielta...En todellakaan suosittele auringonottoa "vatsanseudulle" ! Asun taalla Portugalissa ja taalla se on ehdoton "ei" ! Kyllahan sina saat kauniin varin,mutta auringon ultraviolettisateilyt ym. saattavat vahingoittaa pienta asukkia vatsassasi! Eli suosittelen suojaamaan vatsanseudun suoralta auringolta, itse kaytin kesalla bikineja ja ohutta puuvillatoppia (olkaimeton) ylaosana...ja hyva ruskettus tuli ! Ota sitten "kunnolla" aurinkoa kuin asukki tassa maailmassa !

Borboleta & Mini 22+1 :heart:

Nyt täytyy sanoa, että aurinkoa palvovassa Italiassa taas ruskea vauvamasu on must! ;) Täällä siis on todella yleistä ja suositeltavaa, että odottava äiti makaa koko kesän rannalla, eipähän tule ainakaan D-vitamiinin puutosta. Mutta olen menossa huomenna gynekologille, yritän muistaa kysyä häneltä asiaa, kun itsekin olen haaveillut rantalomasta. =)

Muok* raskauskirjassani ei sanota muuta, kuin että kannattaa suojata iho hyvin, kun on kuulemma raskausaikana herkempi, mutta ei kylä sanota mitään siitä, että auringonsäteet läpäisisivät kaikki iho/rasva/kohtukerrokset ja siten vahingoittaisivat sikiötä. Mutta yritän muistaa huomenna kysyä gyneltä.

oltiin rv:lla 28 ulkomailla no ei sen kauempana kuin Teneriffalla ja siellä kyllä paljaan kuulan kanssa köllöttelin ihan reteenä aurinkotuolissa ja oli kyllä näky :D :laugh:... uima-altaassa lilluttelin niin että kuula kellui pinnalla ja siinä sitten kärähti keula ja olkapäät vaikka olin rasvannut MUTTA eipä kärähtänyt kuula :) ja vauvakin nautti kun altaassa molskin se oikein villiintyi kans polskimaan tuntui liikkeet oikein hyvin.. jännää !!

muksukin oli syntyessään oikein hyvän värinen eikä yhtään kalpea tai bleekki.. semmoi kun ois auringossa ollut koko ikänsä :D sitä nauroinkin puolisoni kanssa että ihan heti ei uskois suomalaisen muksuksi "valmiiksiruskettuneen" ihonvärin puolesta..

Tälläsen löysin amerikkalaiselta sivulta, jossa puhuttiin yleisesti säteilystä (röntgen jne.) raskausaikana:

I am pregnant and want to use a tanning bed. Any risks?
A
There is no evidence that radiation from a tanning bed would cause harm to the fetus. Lights in a tanning bed emit UVA or ultraviolet A radiation, similar to the tanning rays emitted by the sun although they are more concentrated in a tanning bed. UVA radiation is not very penetrating-clothes can stop it as you can tell by tan marks when you wear a T-shirt out on a sunny afternoon. UVA radiation is not able to penetrate through the skin and abdominal tissue to expose the fetus. There is no reason for concern.

Eli ainakin tuossa sanottiin just siitä, että ei ne säteet pääse kaikkien vatsakerrosten läpi sinne sikiöön.

Turkin auringosta! Otin kaks viikkoa tunnin pari päivässä. Ihana ruskea masu nyt. Aluksi oli hieman ihmeissään lämmöstä ja valosta kaiketi. Pidin vain huolta että uimaan mennessä menin rauhassa jotta ei järkyty lämpötilan muutoksesta.. :whistle:

En usko, että haittaa on muuta kuin omalle iholle auringon palvonnasta. :) Eihän se palvominen ole kenenkään iholle terveellistä, mutta tosiaan raskaana mahdollisimman vahvaa aurinkovoidetta, koska se masu palaa kyllä todella helposti, kun siinä pystyssä pömpöttää. ;)

Ollaan miehen kanssa vitsailtu koko raskausajan ettei kannata kuulemma mun yrittää selittää mikäli vauva on "tummempi" että johtuu siitä että lähdetään Egyptiin löhöilemään rv 31-33 että sitten on postimies ollut asialla, joten repesin ihan totaalisesti kun luin allusmmamman ja kamomillan kirjotukset. :laugh:
Mitähän mä sitten sanon mikäli näin käy että vauva on ruskettuneempi syntyessään... :laugh:

Punahattu ja Pesonen 28+3 :heart:

Kysyin eilen gyneltä, joka katsoi mua tyyliin: lopeta siellä netissä pyöriminen, kun kaikkea sitä tulee mietittyä :laugh: Eli ei kuulemma nuo auringonsäteet voi mitenkään mennä vauvaan saakka, mutta eihän se liika aurinko hyvää tee kyllä sitten kenenkään iholle, niin että palamista kannattaa aina välttää

Yhteistyössä