Minä olin reilusti alipainoinen, kun tulin eka kertaa raskaaksi. BMI oli silloin jotain 16. Olen vain 153 pitkä ja paino oli lähempänä 40 kuin 50, en muista enää, kun aikaa on kuitenkin jo 16 vuotta siitä. Sain kaksoset, joista tyttö kuoli vaikeaan sairauteen (kysta keuhkossa) pian syntymän jlkeen. tulin pian uudelleen raskaaksi ja silloin BMI oli 17. (lunttaan vanhasta kortista jonka löysin). Kolmatta aloin odottamaan, kun olin vähän saanut tytön aikana koloja ja BMI oli 20. Raskausaikana tuli kiloja salakavalasti ja en kuitenkaan ollut ylipainoinen, vaan BMI oli aika normaali vuosi synnytyksen jälkeen, BMI 23. Sit tulikin normaalipainoisena kaksi km peräkkäin, vajaan vuoden sisällä.
Toinen niistä oli alun km, toinen rv 15+5. Masennuin ja mulle puhkes BDE. Syömishäiriö, joka on lähellä bulimiaa, mutta en oksentanut, joten kaikki jäi kroppaan ja lihoin nopeassa tahdissa. Vajaa viisi vuotta edellisestä synnytyksestä aloin odottamaan ja BMI oli silloin komeat 35. Kaikki meni hyvin ja sain painoa raskauden jälkeen pois reippaasti, mutta en kaikkea. BMI kolmen vuoden kuluttua raskaudesta 26.
Noh, kaikkea ehti tapahtua ero ja uusi liitto. Yritimme lasta, mutta ilman hoitoja ei alkanut mitään kuulumaan. Lihoin taas ja BMI kipusi 38:aan. Eka uuden liiton raskaus päätyi alussa keskenmenoon. Kolme kuukautta sen jälkeen alkoin odottamaan ja saimme tytön. Toista yhteistä alettiin haaveilla ja lähes kahden vuoden yrityksen jälkeen onni päätyi 15+5 viikolla geneettiseen keskeytykseen (taas viikko 15+5!!) Pienellä anenkefalia, aivottomuus, eikä pää ollut kehittynyt silmien yläpuolelta ollenkaan. Syömishäiriö pukkas uusiks kuvioihin ja nyt BMI on 41 :ashamed: Nyt on edessä kova tsemppi saada syöminen hallintaan. Tuo anenkefalia ei johdu mun painosta, vaan onnettomasta sattumasta. Jospa me vielä joskus se toinen yhteinen saadaan.
Eli, ei mun käsityksen mukaan alipaino ole esteenä raskaaksi tulolle, jos kerran kroppa toimii. Mulla vasta painon noustessa tuli nämä ongelmat. Tsemppiä kaikille. Toivottavasti saatte pian vauvan kotiin asti.
Lumi-Marja viiden äiti, sekä viiden enkelin äiti