onko alhaisesta verenpaineesta haittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettelijäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettelijäs

Vieras
Korkeasta verenpaineesta ainakin voi olla haittaa raskauden aikana, mutta onko matalasta? Mulla on koko ajan laskusuunnassa arvot, alussa oli 120/78 ja nyt vähän puolenvälin jälkeen on 108/68. Ei siis mitenkään kovin matalat vielä, mutta laskusuunnassa koko ajan. No, ensi kerralla neuvolassahan tuo selviää, mutta ajattelin kysyä jos joku tietää.

Kiitos! :)

Mulla oli tuollaisia verenpainelukemia, ekassa raskudessa. Lukemat vaihtelivat yläpaine 114-120 ja alapaine 60-68. Loppuraskautta kohti mennessä lukemat lähtivät nousemaan, ollen esim.rv 39 130/78.
Käsittääkseni mitään erityistä haittaa ei matalasta verenpaineesta ole. Huimaus ja pyörtymismahdollisuus on tietysti. Esim. makuulta tai kyykystä noustessa pitäisi muistaa nousta varovasti, jos on ollut huimausta.
Saapahan syödä salmiakkia =)

Minulla ei alhaisesta verenpaineesta ollut haittaa raskauden aikana, mutta synnytyksessä pian epiduraalin laiton jälkeen paineet laskivat niin alas, että laitteet alkoivat piipittää . Sain maata vain toisella kyljellä, jotta paineet pysyisivät edes kohtuullisina. Ei luultavasti minun paineistani johtunut, mutta vauvan sydänäänet laskivat ja lopulta (monen tunnin seurannan jälkeen) lähdettiin sektioon.

Kiitos vastauksista! Mulla on tuota huimausta ollut aika rajuna, en kuitenkaan ole pyörtyillyt tms. Mutta olen myös sitä miettinyt, että voi tosiaan olla että lähtee vielä nousuun. Itselläni on reilusti ylipainoa, eli jo sen takia on varmaan parempi, että on paineet vähän matalammat kun suositellaan kun että olisivat korkeammat...

Mutta hyvä jos ei mitään akuutimpaa hätää ole! :) Salmiakkia en valitettavasti voi hyödyntää siltikään, kun ei ole karkkia syönyt yli 10 vuoteen. ;) Toivottavasti olisi paineet kunnossa synnytykseen mennessä! Kuulosti hurjalta tuo sama vika - nimimerkin kokemus. Ja itse kun tosiaan haluaisin kivunlievitystä.

Moi.
Voit varmasti käyttää kivunlievitystä. Itsellä on aina ollut paineet tosi alhaiset ja raskauden aikana menneet välillä niin alhaisiksi että lääkärit huolestuvat. Mutta tosiaan, lääkitykselle ei laiteta jos vaan pyörtyilystä ei tule haittaa. Minulla epiduraali ei vaikuttanut paineisiin mitenkään, synnytyksessä voi joskus vauvan paineet laskea ja joskus päädytään leikkauksiin. Näin minullakin yhdessä synnytyksessä, muut menneet kivasti. Ja kerran paineet laskivat pitkän ja rankan synnytyksen jälkeen niin alas että olin vain puoliksi tajuissani. Korjaantuivat kyllä jo seuraavan päivän kuluessa. Ja tämäkin käynyt vain kerran. Ja paineet olleet aina alhaiset. Ei kannata sressata!
Jos salmiakki ei käy niin ainakin voit syödä hyvällä omalla tunnolla poppareita runsaasti suolattuina.. ;D

Yhteistyössä