Onko äitiysrahan määrässä eroa, onko vakiduunia tai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Aina kun puhutaan siitä, että äitiyslomat menee äidin työnantajan piikkiin. En nyt äkkiseltään löytänyt netistä muuta äitiysrahan määriytymistä kun tuo kelan raha. Olen ainakin ollut jossain kuvitelmassa, että äidin työnantaja maksaisi jotain x-prosenttia palkasta äitiysloman ajan.

Mutta onko sillä vaikutusta siihen rahamäärään, mitä äiti saa äitiyslomalla, onko vaikkapa tienannut sen 6 kk ennen äitiysloman alkamista 3000 euroa kuussa, kun että tienaa tuon verran vakihommasta.

Valistakaa mua, ei ole tarvinnut aiemmin tätäkään asiaa pohtia.

Saman verran saa äitoyspäivärahaa. Useissa työehtosopimuksessa tosin äiti saa
Palkkaa äitiysloman ekat n 2kk jolloin kela maksaa äitiyspäivärahan (n 80% palakatsa kun se ln aluksi korotetty)työnantajalle. Mutta siis siis sijainenkin saa
Sen palkan jos vaan työsopimus jatkuu sen 2kk äitiysloman alkamisen jälkeen.

Todelliset kulut työnantajalle tulee sijaisen palkkaamisesta ja kouluttamisesta.

Ok. Mun työpaikkani ei tunnusta mitään tessiä, joten käytännössä varmaan se on kelan rahaa alusta asti.

Neloselle, kyllä minä ainakin olen utelias, paljonko rahaa tulen tilille saamaan. Koko ajan olen "laskenut" tuon kelarahan varaan, mutta olisihan se kivaa jos saisiki enemmän. Enemmän rahaa on näillä tuloilla aina parempi kuin vähemmän rahaa.

Mulla maksoi työnantaja palkan ensimmäiset 3kk ja sitten siitä asti maksanut Kela. Ero näissä on, että Kelan raha on tosiaan se tietty prosenttiosuus palkasta, mutta työnantaja maksaa täysen palkan niiltä ekoilta kuukausilta.

Periaatteessa eroa ei kuitenkaan ole onko vakiduunissa vai määräaikaisena, varsinkin jos on ollut 6kk samoissa töissä ennen kuin Kela tukien määrän laskee (jos siis 6kk nettotienestit isommat kuin edellisen valmistuneen verotuksen tulot).

[QUOTE="aapee";28762236]Ok. Mun työpaikkani ei tunnusta mitään tessiä, joten käytännössä varmaan se on kelan rahaa alusta asti.

Neloselle, kyllä minä ainakin olen utelias, paljonko rahaa tulen tilille saamaan. Koko ajan olen "laskenut" tuon kelarahan varaan, mutta olisihan se kivaa jos saisiki enemmän. Enemmän rahaa on näillä tuloilla aina parempi kuin vähemmän rahaa.[/QUOTE]

alkaa se kelan raha heti tai sitten 3 kk päästä niin eiköhän kannattaisi hieman laittaa säästöön jos tuollainen pelko perssiissä on,et ei pärjää. Tätähän vinkumista tää nyt oli

[QUOTE="aapee";28762236]Mun työpaikkani ei tunnusta mitään tessiä, joten käytännössä varmaan se on kelan rahaa alusta asti.[/QUOTE]

Ei tunnusta mitään tessiä? Miten se on mahdollista?

alkaa se kelan raha heti tai sitten 3 kk päästä niin eiköhän kannattaisi hieman laittaa säästöön jos tuollainen pelko perssiissä on,et ei pärjää. Tätähän vinkumista tää nyt oli

No höpö höpö. Silloin kun raskaaksi tulin, ei ollut edes vakinaista työpaikkaa. Joten ihan oon kuule sen kelan rahan mukaan elämäni suunnitellut. Nyt kun kävi niin iloisesti, että sainkin vakipaikan, toki mua mahdollinen lisäraha kiinnostaa. No ihan turhaan mä tollaselle vänkääjälle vastaan...

[QUOTE="vieras";28762277]Ei tunnusta mitään tessiä? Miten se on mahdollista?[/QUOTE]

No näin mulle on sanottu, että ei tunnusta alan sopimusta, eikä ole sanottu että mitään muutakaan.

Yhteistyössä