A
Ano-nyymi
Vieras
Siinähän se tulikin. Jos kanssakäyminen vanhempien kanssa on enimmäkseen sitä, että vanhemmat neuvoo (vaikkei neuvoa ole kysytty), tietää aina paremmin ja kaikesta kaiken (vaikka todellisuudessa eivät tiedä mistään mitään ja sekin vähä on tyyliä kyllä ainakin silloin kekkosen aikaan asia oli niin), puuttuu kaikkeen (asuntoakaan et osaa osaa oikeanlaista saati oikealta alueelta - naurettavinta on se, että kuitenkin viikon päästä sama alue on ihan parasta seutua kun vanhempi itse sieltä mieleistään asuntoa ehdottaa), näkevät kaiken negatiivisena (mitä sitä suotta asuntoakaan ostamaan, koska voihan olla että jää työttömäksi tai ties mitä mutta aina jotakin negatiivista - ja eikun elämään sitku elämää, jota useimmat eläkeikää lähestyvät on itsekin eläneet eikä sitku ole vieläkään tullut), kaikki nähdään aina huonossa valossa, aikuisella lapsella ei saisi olla mitään ns. omaa, vaan kaikelle on oltava vanhempien hyväksyntä koska he tietävät mielestään paremmin ja jos tekee oman pään mukaan, ollaan naama nutturalla.
Tärkeimpänä kaikesta, jos aikuinen lapsi kohtaa vaikeuksia ja on vanhempiensa mielestä a) liian hiljainen, b) ei vastaa puhelimeen kuunnellakseen vanhemman tyhjänpäiväisyyksiä tai c) haluaa olla omissa oloissaan koska vanhemmilta ei empatiaa tule vaan vakiovastaus "mitä tollasta märiset, maailmassa on kuule monella paljon pahemminkin" (loistava logiikka, jonka mukaan kukaan ei saa koskaan olla pahoilla mielin mistään; murheetkin pitää kilpailuttaa ja aina jollakulla muulla on vielä huonommin), otetaan itseensä ja toistellaan "Ei se minun vikani ole, suotta minulle naamaasi näytät", vaikka aikuinen lapsi ei ole todellakaan murheitaan vanhempiensa niskaan kaatanut saati naamaansa näyttänyt ollessaan omissa oloissaan, vastaamatta puhelimeen ja yrittäen selviytyä jokapäiväisistä kuvioistaan työssäkäynteineen.
Onko syytä syyllistyä kun syyllistetään vai voiko hyvällä omallatunnolla vain antaa olla, live and let live-periaatteella?
Tärkeimpänä kaikesta, jos aikuinen lapsi kohtaa vaikeuksia ja on vanhempiensa mielestä a) liian hiljainen, b) ei vastaa puhelimeen kuunnellakseen vanhemman tyhjänpäiväisyyksiä tai c) haluaa olla omissa oloissaan koska vanhemmilta ei empatiaa tule vaan vakiovastaus "mitä tollasta märiset, maailmassa on kuule monella paljon pahemminkin" (loistava logiikka, jonka mukaan kukaan ei saa koskaan olla pahoilla mielin mistään; murheetkin pitää kilpailuttaa ja aina jollakulla muulla on vielä huonommin), otetaan itseensä ja toistellaan "Ei se minun vikani ole, suotta minulle naamaasi näytät", vaikka aikuinen lapsi ei ole todellakaan murheitaan vanhempiensa niskaan kaatanut saati naamaansa näyttänyt ollessaan omissa oloissaan, vastaamatta puhelimeen ja yrittäen selviytyä jokapäiväisistä kuvioistaan työssäkäynteineen.
Onko syytä syyllistyä kun syyllistetään vai voiko hyvällä omallatunnolla vain antaa olla, live and let live-periaatteella?