Onko abortti sama kuin enkelivauva? Tuosta toisesta ketjusta napattua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelen"

Vieras
Minun mielestä kaksi eri asiaa;
-abortti, keskeytetty raskaus, sikiötä ei voi vielä kutsua vauvaksi
-enkelivauva;vauva, joka on menehtynyt loppuraskaudessa tai synnytyksessä

Minusta epätervettä puhua enkelivauvasta, kun ei ole vauvaa nähnytkään, -miten voi puhua täysiaikaisesta lapsesta, jos abortti on tehty alkuviikoilla???
Eihän kukaan tässä maailmassa tekisi aborttia, jos ajattelee näin?

Mä en puhuisi enkelivauvasta jos on tehty abortti,ellei sitten abortti ole ns pakollinen.
( esim alkio on vahingoittunut eikä raskaus jatkuisi pitkään muutenkaan,saattaisi aiheuttaa vaaran äidin hengelle jne..) Silloin sitä lasta haluttaisi,mutta siitä jouduttaisi luopumaan syystä.

Ja mä pidän ainakin jokaista kesken mennyttä enkelivauvanani..Oli se mennyt kesken alussa tai vasta myöhemmin..

Sikiöstä aletaan puhua kun raskaus on kestänyut yli 12 viikkoa,ja abortti voidaan joissain tapauksissa tehdä jopa jollain 22-viikolla,että kyllä myös sikiöitä abortoidaan.

Kyllä se enkelivauva on sikiö joka kuolee kohtuun tai Synnytyksessä/synnytyksen jälkeen.
En miellä alkiota,ulkopuolella elinkyvytöntä vauvaksi.

Tätä mieltä minäkin. Minusta outoa puhua enkelivauvasta, jos abortti tehty esim viikolla 12 tms. (ketju jossa ap oli raskaana varatulle miehelle jne).
Miettiikö ihmiset sitten millainen ehkäisykeino esim kierukka on?
Puhutaanko kierukan käytön yhteydessä joka kuukausi menetetyistä enkelivauvoista??

Mä ajattelen asian ennemminkin tunteella kuin järjellä eli jos vauva on toivottu ja menehtyy ennen synnytystä tai synnytyksessä tai abortti on valittu ns. vasten omaa tahtoa, niin puhuisin enkelivauvasta, mutta jos on tehnyt abortin ja lapsi ei ole toivottu, niin sitten en puhuisi enkelivauvasta. Yksi äiti tosin puhuu myös terveestä lapsestaan enkelivauvana kun tämä on ollut niin heklppo lapsi ja se särähti kyllä vähän korvaan.

[QUOTE="ihmettelen";25491508]Minun mielestä kaksi eri asiaa;
-abortti, keskeytetty raskaus, sikiötä ei voi vielä kutsua vauvaksi
-enkelivauva;vauva, joka on menehtynyt loppuraskaudessa tai synnytyksessä

Minusta epätervettä puhua enkelivauvasta, kun ei ole vauvaa nähnytkään, -miten voi puhua täysiaikaisesta lapsesta, jos abortti on tehty alkuviikoilla???
Eihän kukaan tässä maailmassa tekisi aborttia, jos ajattelee näin?[/QUOTE]

nimitystä enkelivauva, kun tekee abortin. Ainoastaan silloin, kun vauva on todella menehtynyt synnytyksessä/synnytyksen jälkeen/loppuraskaudessa.

Itse en ymmärrä enkelivauva-termiä muutenkaan. Siis en osaa käyttää sitä missään vaiheessa kuolleesta vauvasta, mutta ymmärrän että se on joidenkin mielestä kaunis nimitys. Kuitenkin niin epävirallinen että lienee jokaisen omasta kokemuksesta kiinni milloin kenenkin menehtynyt lapsi on enkelivauva.

Jollekin sitä on loppuraskausesta tai ensimmäisen Elin joden aikana kuolleet vauvat, joku laskee tuohon jo alkuraskauden keskenmenotkin. Jollekin sitä on kovasti odotettu ja toivottu raskaus jossa kuitenkin päädytään keskeytykseen sikiön vammojen takia ja joku kokee ja alkuraskaudesta sosiaalisin syin tehdyt abortit enkelivauvoiksi. Kai se on osa surutyötä, ihan jokaisen kohdalla joten miksi sitä kieltäisikään?

Mun mielestä on karua, että joku voi kutsua omasta tahdostaan abortoimaa ihmisenalkua "enkelivauvaksi".

Sekin on karua, että alkio/sikiö saa ihmisarvon valtaosan mielestä silloin, kun vanhemmat ovat lasta toivoneet ja sikiö on terve. Jos näin ei ole, niin silloinhan se on toki vaan möykky soluja joka ei merkitse kenellekään mitään.
Hyh. Mikshän mä edes tulin näitä tänne kirjotteleen, en muutenkaan pidä aiheesta yhtään.

Mun mielestä on karua, että joku voi kutsua omasta tahdostaan abortoimaa ihmisenalkua "enkelivauvaksi".

Sekin on karua, että alkio/sikiö saa ihmisarvon valtaosan mielestä silloin, kun vanhemmat ovat lasta toivoneet ja sikiö on terve. Jos näin ei ole, niin silloinhan se on toki vaan möykky soluja joka ei merkitse kenellekään mitään.
Hyh. Mikshän mä edes tulin näitä tänne kirjotteleen, en muutenkaan pidä aiheesta yhtään.

I agree. Myös olen alkanut tätä aihetta aikalailla vihaamaan, koska siinä kukaan ei koskaan voita, vaan ikuinen jankkaus vaan jatkuu lapsen ihmisarvosta.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;25491643:
Musta on outoa abortin yhteydessä puhua enkelivauvasta jos aborttiin on syynä se,ettei lasta tahdo pitää..

Mulle yksinkertaisesti jokainen keskeytynyt raskaus on jättänyt mieleen yhden enkelin,koska ne kaikki olisivat olleet toivottuja.

Toisaalta, jos miettii asiaa lapsen eikä niinkään äidin kannalta, onko se äidin (ehkä hyvin kipeän ja raskaan) päätöksen johdosta "menehtynyt vauva" vähemmän enkeli kuin se jonka luonto on korjannut pois? Eikö molemmat ihmisenalut ole itsessään yhtä arvokkaita?

Okei, varmasti enemmän kysymys on siitä miksi itse aborttiin päätynyt haluaa kutsua näin menettämäänsä lasta enkelivauvaksi. Varmaan läheskään kaikki -varsinkaan sosiaalisin syin aborttiin päätyneistä - ei näin koekaan. Voisin kuvitella että heille jotka näistä enkelivauvoistaan puhuvat abortti ei ole ollut mikään helppo ja itsestään selvä päätös, vaan vaikea valinta joka on jollain lailla jäänyt vaivaamaan.

tekisi mieli sanoa, mutta jätän sanomatta... Eiköhän se sikiökin tulisi olemaan vauva. Mun mielestä lapsi on lapsi, siitä asti kun saa alkunsa...

Itselle tulee vain olotila, että jotkut ajattelee "se on vielä apina, ei vielä ihminen..." eli hällä väliä... Olkoon vaikka 1cmx1cm, se on ihminen ja ihmiseksi tarkoitettu...

Mulle keskenmenot ei ole ollut kovin rankkoja kokemuksia, enkä ajattele keskenmenossa menettäneeni lasta. En siis todellakaan puhu kenellekkään, että mulla on (kohta toivottavasti) 1 lapsi ja 3 enkelivauvaa. Tosin jos tämä raskaus nyt päättyisi ennen aikaiseen synnytykseen, niin kokisin että vauvani kuolee, koska sillä olisi kuitenkin jo mahdollisuus elää kohdun ulkopuolella.

Yhteistyössä