Onko aamiainen tärkein ateria? Mitä jos lapsi ei syö kunnollista aamupalaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nennaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nennaa"

Vieras
Olen nyt tästä saanut itselleni jonkinmoisen stressin aiheen. Joka paikassa toitotetaan aamiaisen tärkeyttä, mutta mitäs sitten kun lapsi ei sitä aamiaista kunnolla syö?

Lapsi on iso joo, kahdeksan vuotias, kohta yhdeksän, mutta oman lusikkansa tähän soppaan lisää autismi. Ruuan tuntu suussa yms. on tärkeää. Lapsi syö kyllä jotain, mutta kaudesta riippuen joskus tosi huonosti. Tällä hetkellä lapsi syö mansikkakeittoa tai sitten niitä mehukatin päärynäsoseita. Jossain vaiheessa söi muroja, jossain vaiheessa pilttejä.

Mutta mitä haittaa siitä voi olla, jos lapsen aamupala koostuu esim. lasillisesta mansikkakeittoa ja toinen lasi vettä?

Muutoin syö ihan normaalisti ja hyvin, aamiainen on aina ollut hänellä hyvin hankala.

No ei ole!

Mulla neljästä lapsesta kaksi eivät ole aamiaistyypiä. Toinen saattaa syödä hieman jogurttia ja toinen juoda mukillisen kaakaota mutta enempää ei mene alas. Ja jos väkisin tuputtaa, huomaa selkeästi, miten paha olo siitä tulee ja sit ruoka ei tahdo maittaa vielä lounaallakaan.

Lasten isä ei myöskään syö milloinkaan aamiaista. Mä aas voisin popsia aamulla vaikka mitä herkkuja, jos niitä sattuu tarjolla olemaan.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
ON se siinä mielessä tärkein, että yön jälkeen jotain pitää ottaa, mutta riittää vaikka maitolasillinen tai jotain muuta juotavaa tai pientä syötävää ettei tule huono olo. Nälkä ehtii tulla lounaaseen mennessä ja ilmeisesti lapsi syö koulussa sitten hyvin vai onko tullut koulusta palautetta?

ON se siinä mielessä tärkein, että yön jälkeen jotain pitää ottaa, mutta riittää vaikka maitolasillinen tai jotain muuta juotavaa tai pientä syötävää ettei tule huono olo. Nälkä ehtii tulla lounaaseen mennessä ja ilmeisesti lapsi syö koulussa sitten hyvin vai onko tullut koulusta palautetta?

Syö hyvin, on toki tiettyjä ruokia mitä ei syö, mutta aina on jotain mitä syö ja annokset ovat normaaleja.

Eli voin lopettaa stressaamisen tämän kanssa. Jotain syö kuitenkin aamulla, ettei syömättä kuitenkaan ole. Vähyys vain on huolettanut. Ei ole kuitenkaan tullut palautetta, että olisi moittinut nälkää koulussa.

Tuossa tilanteessa kokeilisin itse tehtyä smoothieta johon saa kuitenkin ympättyä vaikka luonnonjogua, kaurahiutaleita tms vähän paremmin nälkää pitävää. Siinähän voisi yksi ainesosa olla se mehukeitto jos siitä pitää.

[QUOTE="Ilona";30586028]Tuossa tilanteessa kokeilisin itse tehtyä smoothieta johon saa kuitenkin ympättyä vaikka luonnonjogua, kaurahiutaleita tms vähän paremmin nälkää pitävää. Siinähän voisi yksi ainesosa olla se mehukeitto jos siitä pitää.[/QUOTE]

Smoothieta on kokeiltu. Erilaisia kokoonpanoja, eikä kelpaa. Pirtelö menis :) Siis sellainen, mihin tulee jäätelöä. Nuo smoothiet ovat sellaisia, mitkä eivät uppoa muulloinkaan.

No jos syö edes mansikkakeittoa niin hyvähän tuo on. Kunhan jotain syö. Sokerimäärähän riippuu ihan siitä mitä ostat vai teetkö itse? Jos nyt ei muuten vetele sokeripitoisia ruokia runsaasti niin tuskin määrätkään tuolla ylittyy. En mä sinuna stressaisi etenkin kun syö muuten ihan normaalisti.

Meillä lapsi syö huonoiten juuriki aamupalan, enkä ole tajunnu ottaa siitä stressiä. Eikö pääasia ole että syö päivän mittaan kunnolla edes jossain vaiheessa :)

Kaikille ei vaan aikuisenakaan maistu se aamupala eikä se terveyttä pilaa.

Itse olen aina ollut äärimmäisen huono syömään aamuisin mitään. Kouluunkin lähdin _aina_ täysin ilman aamiaista. Jotenkin ei vaan putoa. Myös töihin lähtiessä en syö mitään, korkeintaan juon kupposen teetä ja töihin päästyä toisen. Lounasta sitten normisti puolen päivän aikaan.

Omista lapsistani kuopus tuntuu perineen saman omainaisuuden. Toki hänelle aina aamupalan katan, mutta syöminen on vähän niin ja näin. Ehkä pieni jugurtti tms. menee, ei muuta. En tuosta nyt ole aihetta nostanut, vaikka kannustankin syömään. Ei kaikille vaan heti maistu :)

Jos lapsi muuten kasvaa ja kehittyy "normaalisti" sekä jaksaa lounaaseen asti hyvin niin empä liikoja ressailis. Kunhan edes sen maitolasin saa alas tms. Meillä kaikilla on omanlaiset ruokailurytmit lopulta ja se mikä sopii yhdelle, ei välttis toiselle olekaan sopiva :)
Enemmän nykyään on ongelmana se ruuan liika maistuvuus.. heh. Joten jos lapsella on muuten normaali ruokahalu niin hienoahan se on ettei jo pienenä ole oppinut ahmimaan ruokaa älyttömästi.

Uskon vakaasti, että tässä aamiaiskäyttäytymisessä on ihmiskohtaisia eroja. Minä en pysty syömään aamuisin. Ensimmäinen ruoka on lounas. Sitä ennen alkaa vaan oksettaa ja tulen erityisen pahoinvoivaksi, jos syön jotain. Se on aina ollut näin. Mun mielestä on turha yrittää väkisin tuputtaa toiselle jotain. Kaikki sympatiat aamusyömättömille.

Yhteistyössä