Onko 30-vuotiaana jo vaikeampi raskautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pähkäilijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pähkäilijä

Vieras
sain ekat lapset 25 ja 26-vuotiaana. Raskaus alkoi ns. kerta laakista kumpikin :) Nyt olen 30v ja yritystä takana jo useampi kuukausi. Olen ihan ymmälläni, vaikka periaate onkin että tulee jos on tullakseen. Onko muillakin ollut vaikeuksia raskautua yli 30v tai 3 lapsta yrittäessä. aloin jo miettimään mikä on vikana? Pitäisikö mennä varmuuden vuoksi tutkimuksiin.

Kysy äidiltäs, koska sillä on alkanu vaihdevuodet. Tää on aika perinnöllistä. Sitten vähennät siitä vaihdevuosien alkuiästä 10 vuotta. Tässä kohtaa naisten hedelmällisyys laskee dramaattisesti.

Minä raskauduin kertalaakista NELIKYMPPISENÄ ja sain ihanan vauvelin juuri 41 v täytettyäni. Kaksi aiempaa raskautta myös kertalaakista=eli siis heti eka kuukauden yrittämällä, jolloin olin 28 ja 30 v. Ei se siis välttämättä kaikilla pidä paikkaansa, että hankalammaksi käy raskautuminen.

Kyllä on. Virallisesti 30-vuotiaana alkaa hedelmällisyys laskea radikaalista naisella. 35-vuotiaana kasvaa jo sitten riskitkin. Näin siis tutkimusten mukaan. Toki me kaikki olemme erilaisia yllättäen.

Mä raskauduin 30 vuotiaana kaks kertaa "vahingossa", ekalla kerralla pillerit petti, toinen tuli sit vaan muuten vähän yllättäen heti toisen raskauden perään, ei ollu edes menkat alkaneet. Sen sijaan ekaa ja tokaa lasta yritettiin kumpaakin yli puol vuotta, sillon ikää hiukan reilu 20 mulla...

Täällä kans kertalaakista 33-vuotiaana raskautunut. Mitenkähän nopeasti olisi onnistunut nuorempana :D

Luulisin, että yksilötasolla oma hedelmällisyys ratkaisee enemmän kuin oma ikä. Äidilläni tärppäsi kolme kertaa kertalaakista, viimeisen kerran 38-vuotiaana. Joten olen ihan kotoa oppinut, että ehkäistä täytyy jos ei lapsia halua...

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Ei todellakaan, olen raskaana toista kertaa 13 kk:n sisään ja ikää 41 v. Välissä puol vuotta kun ei ees yritetty =)

Korjaan, raskauksien välissä oli 10 kk. Hormonikierukasta raskauduin kun olin 37 v.

Yhteistyössä