Onko 134cm/24,5kg 9-vuotias liian laiha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hilla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hilla";25178734]Meillä itseasiassa miehen koko perhe on tuollaisia tikkulaihoja - miehen vanhemmat on luuta ja nahkaa ja ikää n 70, miehen sisko oli 40v ja tikku ja mies on aina ollut minusta vähän liian laiha. Joten on helppo nähdä mistä tämä taipumus periytyy...[/QUOTE]
No niin, eiköhän selitys lapsen laihuudelle tule ihan sieltä :)

Jos lapsi on tasaisesti mennyt omalla käyrällään ja on terveenoloinen ja touhukas, niin asiat on varmaan ihan hyvin. Meidän 8v tyttö on 131 cm ja 23,8 kg ja tasan samalla käyrällään on mennyt aina. Kerran käytiin kontrollissa kun koulun alkaessa terkka ei meinannut uskoa vaakaansa. Käski lisäämään vähän lisärasvaa ruokaan, mutta ei sekään ole painoa hetkauttanut. Enkä ole huolissani.

[QUOTE="poikia3";25177859]Mulla on 9-vuotias 137-senttinen poika, ja painoa on 31 kg. Poika on tosi hoikka, ei grammaakaan liikaa missään ja lihaksia löytyy, joten ap:n tyttö on mielestäni kyllä jo liian laiha.[/QUOTE]

Ja meillä 10v on 144 cm ja 31 kg, urheilijapoika. Silleen ne lapset vaan on erilaisia.

[QUOTE="vieras";25177666]Lääkärisivuston lasten painoindeksilaskuri antoi tällaisen vastauksen.

Aikuista vastaava painoindeksi on noin 16.3 kg/m2.

Lapsi on lievästi alipainoinen. Jos lapsi on täysin terve, tilannetta voi seurata laskemalla lasten painoindeksi kerran kuussa. Jos painoindeksi vielä laskee tai lapsi on väsynyt, hänellä on vatsavaivoja tai muita oireita, on syytä käydä lääkärissä.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 25.3 - 36.4 kg.[/QUOTE]

Niin, eli lapsella ON alipainoa. Eli seuranta on tarpeen. Niinkuin th tekeekin, eli seuraa lapsen kasvua kerran kuussa.

Meidän kesimmäinen poika (9v) on th:n mukaan hoikimmillaan nyt. Aina hänellä paino mennyt miinuskäyrällä. Pituus omallaan. Tällä hetkellä on jotakuinkin 147 cm ja painaa 29kg. Äärettömän hoikka.
Poika syö 4 lämmintä ateriaa päivässä. Syö välipalat yms. Paino ei vain nouse.

Huojentavaa kuulla, että muitakin luontaisesti laihoja lapsia on.
Itse en tosiaan ole ollut tytöstä lainkaan huolissani, mutta jotenkin tuo "kerran kuussa painontarkastukseen" kuulosti niin hurjalta, että aloin epäillä olenko ollut jotenkin sokea tämän painoasian kanssa.

oon siis 4lk ja meen 5 lk js painan 33,1kg ja tota olin vähä aika sit 32,6 kg. Ja joskus ihan 4lk alussa ja siin keskellä olin 29 ja jotain kg..Ja siis musta oon liian iso:(:( Ja pituuttakin omasta mielestä vähän -.- Oon syöny liikaa ja siks alan syömään vähemmän ja mulla ei ole edes herkkupäiviä:)

Musta kuolun ruoka on ihan ok , mutta en syö koulussa enkä aamullakaan paljoa,mutta teetä kyllä aamupalaksi. koulussa otan vaan vettä.Mua ollaan koulussa joskus haukuttu koska oon kuulemma laiha, mutta en todellakaan oo, yritän saada painoa tippumaan :(

Meillä tyttö tasan 9-v. 127cm ja 23kg, pieni, mutta täyttä lihasta ja voimaa! Th ei ole erityisemmin tuohon painoon tarttunut, lapsi on kasvanut aina tasaisesti omalla käyrällään ja on todella perusterve. En olisi ap huolissani, minusta sun tyttösi syö todella terveellisesti ja jos vielä liikkuu paljon luonnostaan, niin en näe tuossa mitään ongelmaa. Ehkä th on vähän ylitarkka tuon painonseurannan ohjeen noudattamisen kanssa, vaikka toisaalta hyvähän asiaa on seurata!