Ongelmia naapuruston lasten vahtimisen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko kellään muulla ongelmana se, että kesäisin naapuruston lapset leikkii paljon yhdessä kuka kenenkin pihalla? Tai eihän se ongelma ole vaan ihana asia, mutta välillä ainakin täällä on epäselvyyksiä kuka vahtii, kuka syö mitäkin, ketä kiusataan jne.

Ja kun yrittää sopia aikuisten kesken pelisäännöistä, tulee riittaa kun joidenkin mielestä sääntöjä ei tarvi olla, huoh...

Joo, sellaista se vähän on.... Meillä kotona on tietyt jutu mitä saa/ei saa tehdä, niitä kaikille muistuttelen välillä.

Ja omaani muistuttelen tietyistä säännöistä; mm että vieraassa paikassa totellaan heidän sääntöjä, mitään ruokaa / herkkuja ei pyydetä, ketään ei saa jättää yksi/kiusata jne.

Meidän naapurissa asuu lestaperhe ja mä ainakin henk.koht. stressaan aivan suunnattomasti heidän lapsistaan, kun ulkoilen ainokaiseni (2v) kanssa. Koko ajan sydän syrjällään vahdin, ettei heidän 1, 2 ja 3 vuotiaat juokse autotielle tai muuten loukkaa itseään. Nuo pienet on laitettu ulos isompien vahdittaviksi, ja myös nuo isommat ovat vielä niin pieniä, että lähtevät yhtäkkiä esim. potkulautailemaan ja ties mihin jättäen pienempänsä yksin.

Äiti on sisällä vauvan kanssa ja antaa noiden pienten riekkua päineen missä sattuu. En vaan voi jättää noita lapsia huomioimatta, syyttäisin itseäni, jos jotain sattuisi, kun kerran olen paikalla valvomassa, vaikkei se valvominen mulle mitenkään edes kuuluisi!

saat vahtia ja syöttää jos vain haluat.. itse omalla pihallamme on meidän säännöt ja jos ei sovi aikatauluun että katselen perään kun ovat meillä niin tulevat toisen kerran. Jotain parempia kavereita/koulututtuja kavereita syötetäänkin joskus, mutta pääosin ei millään saralla ongelmia :)

[QUOTE="kyllästynyt";26529484]Meidän naapurissa asuu lestaperhe ja mä ainakin henk.koht. stressaan aivan suunnattomasti heidän lapsistaan, kun ulkoilen ainokaiseni (2v) kanssa. Koko ajan sydän syrjällään vahdin, ettei heidän 1, 2 ja 3 vuotiaat juokse autotielle tai muuten loukkaa itseään. Nuo pienet on laitettu ulos isompien vahdittaviksi, ja myös nuo isommat ovat vielä niin pieniä, että lähtevät yhtäkkiä esim. potkulautailemaan ja ties mihin jättäen pienempänsä yksin.

Äiti on sisällä vauvan kanssa ja antaa noiden pienten riekkua päineen missä sattuu. En vaan voi jättää noita lapsia huomioimatta, syyttäisin itseäni, jos jotain sattuisi, kun kerran olen paikalla valvomassa, vaikkei se valvominen mulle mitenkään edes kuuluisi![/QUOTE]

1v? :o herranjumala! ei tulisi IKINÄ mieleenkään jättää omaa 1vuotiasta pihalle jonkun toisen lapsen vahdittavaksi...Mun mielestä tosta voisi jo sanoa kyseiselle äidille, että ne lapset ei pärjää siellä pihalla ilman valvontaa. Ainakaan 1 ja 2 vuotias...

Meillä onneksi on se tilanne että asutaan "rivitalossa". Tässä on keskellä iso taloyhtiön puisto, jossa lapsemme usein leikkivät. Sääntönä on että toisten pihalle ei mennä, ollaan vain tuossa puistossa. Ja jos omat lapsemme tulevat omalle pihalle, niin silloin muut lapset eivät sinne tule. Eli leikitään yhdessä vain tuossa keskipihalla. Sitten varmasti asiaa katsotaan ja mietitään aivan eri tavalla kun lapset kasvavat ja ovat isompia. Mutta nyt en ota tuohon meidän pihallemme ketään muita vahdittavaksi. Omat vieraamme ovat erikseen.

Sanoisin tuosta tuolle äidille, että en halua olla vastuussa hänen pienistä lapsistaan. Isommat voivat tulla, mutta en päästäisi parivuotiaita. Kuka nyt olettaa että muut haluavat katsoa sinun lapsiesi perään. Typerä äiti, oli sitten lesta tai ei.

Itse en puistossa vahdin ilman vanhempia olevia lapsia. Jos meinaavat pudota käännnän selkäni. Äidit istuu koneella kotona. Vahtikoon itse mukulansa.En ota vastuuta itselleni.

Meillä toimii sääntö että kenen pihalla olla ni ne säänöt on voimassa. Jokainen menee/tulee kotiin syömään. Juotavaa voi tarvittaessa joka talossa antaa mut ruoka syödään kotona. Meillä on iso perhe ja naapureissa pienemmät. Ja en halua että heille tulis vaivaa meidän lasten syöttämisistä. Ja ymmärrän että jos ovat ostaneet omille (kaksi) jäätelöä että heidän pitäis ostaa sen sijaan kahdeksan tai enemmän että saavat annettua jokaiselle.
Ja olen itsekkin pariin otteeseen hakenu naapurin lapset takas siivoamaan sotkut kun niitä on tullu. Ja ihan samaa linjaa jakaa napurustotkin. Passittavat mukisematta lapset keräämään levittämänsä jos ovat jättäneet levälleen.
Selvät säännöt ja homma toimii. Harvoin on mitään kränää syntyny lastenkaan välillä. Ja meillä aikuisilla on aikuismaiset selvät välit. Kaikista en tykkää mutta toimeen tullaan.
Jos meille ei sovi tai en halua vieraita pihalleni niin käsken ystävällisesti pois tai odottamaan omalle pihalle.

Samallain meillä toimii naapuriapukin. Jos jossain ollaan reissussa ni toiset huolehtii että varkaat pysyy pois ja koirat huolehditaan. Jos joltain puttuu leivinpaperia ni haetaan naapurista ja toiste päin.
Yks lapseton nainen (vanhempi ihminen jo) Tässä asuu ja samallain häntäkin käydään auttamassa jos tarvii esim ruohonleikkurin korjausta tai puukuormaa. Sit hän saattaa vaikka lääkärireissun ajan katsoa jonku lasta.

Meillä päin jokainen huolehtii omistaan, tosin kukaan ei kyllä tuolla tavalla jätä pieniään heitteille. Esim. puistossa en puutu vieraiden lasten touhuihin, elleivät sitten ol ehajottamassa jotain yhteistä omaisuutta tai ole vaaraksi omilleni. Jos itsensä telovat, niin ei ole minun vastuullani.

Yhteistyössä