ongelmia 4-kuisen kanssa, apua kaipaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja känkkäränkkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

känkkäränkkä

Vieras
Moi!

Mulla on 4-kuinen esikoistyttö, ja haluaisin kysyä muutamista asioista. Ensin lyhyesti taustaa, eli tyttö on tähän mennessä ollut suht helppo, hyväntuulinen ja aurinkoinen tapaus (tosin ekat 1,5kk huusi mahaansa). 1,5kk:sta nukkunut hyvin sekä yöllä että päivällä, nukahtaminen nopeaa. Tähän asti myös viihtynyt paljon lattialla leikkimatolla tai sitterissä, riittää kun olen vieressä ja välillä pidän seuraa. Täysimetyksellä vielä. Mutta nyt viimeiset pari viikkoa ollut seuraavanlaisia ongelmia:

1. Nukahtamisesta tullut TOSI hankalaa. Huutaa kurkku suorana, rimpuilee, eikä suostu nukahtamaan, vaikka väsynyt. Tapaan nukuttaa syliin, siitä vien sänkyyn. Mistähän näin radikaali muutos voisi johtua? Kun rimpuilee ja raivoaa, olen vain väkisin pitänyt sylissä, koska ei huuto muuallakaan lopu... lopulta rauhoittuu, mutta olen miettinyt, tuntuuko vauvasta pahalta kun pidän vaan kiinni? Olen kyllä koittanut etsiä tietoa netistä ja kirjoista, mutta eipä löydy mitään täsmätietoa...

2. Rintaraivarit. Tähän menessä tyttö ollut melkoinen tissitakiainen ja tissi kelvannut aina, vaikkei edes välttämättä nälkä. Nyt kuitenkin iltasyötöistä tullut painajaista, raivoaa ja huutaa heti, kun laitankin imetysasentoon. Luin imetystuen sivujen ohjeet, mutta oli vähän mahottomia ohjeita (esim. "kaks päivää vauvan kanssa alasti peiton alla...")

3. Levottomat yöt. Ennen tosiaan nukuttiin n. klo 23-9.00 yhdellä syötöllä. Nyt nukkuu kyllä eka pätkän, mutta sitten ei enää oikeen rauhoitu vaan heräilee... onko kokemuksia ja meneekö ohi?

4. Känkkäränkkäpäivät. Välillä on päiviä, että tyttö vaan kitisee eikä mikään kelpaa. Ei viihdy muualla kuin sylissä. Osaa kääntyä mahalleen, ja ilmeisesti turhautuu kun ei pääse liikkeelle, ja raivoaminen alkaa... Onko vinkkejä mitä mukavaa tekemistä voisin keksiä tytön kanssa? Ei kelpaa lelut, ei kirjat, lorut, laulut... pitää vaan kanniskella ja olla liikkeessä. Itsellä selkäongelmia, alkaa jo käydä raskaaksi...

Kiitos jos joku viitsii vastata. Ja en nyt välittäisi kuulla niitä "eihän tuo nyt vielä mitään, meillä oli niin ja niin hankalaa....". Varmasti on paaaaljon vaikeampiakin vauvoja, mutta minä kaipaisin nyt neuvoja tähän omaan tilanteeseeni.

Lapsi kasvaa ja kehittyy, mä veikkaisin sitä.

Eli tämä ärsyttävä lause- kuuluu kehitysvaiheesee/ihan normaalia....

Entäs alkaisko jotain hammasvaivaa olla jo? Meillä tuli esikoiselle tosi varhain hampaita ja musta tuntui että ne vaivas kauan.

itselle tulis ainakin ensimmäisena mieleen, että nälkä olis, joskohan olis aika siirtyä tukevampaan ruokaan, kyllähän se pistää vihaksi jos koko ajan nälkä eikä pelkkä maito sitä mahaa täytä vaikka kuinka joisi... tämä vaan yksi arvelu, onkos tutkittu ettei ole mitään vaivaa? korvat katottu ja ei sun ruokavalios oo muuttunu et oireilis siitä...

niin ja joo ne hampaat saattaa tehä lapsesta tosi äreän, meillä se kesti 6kk-2v nyt on ilmeisesti kaikki puhjennut (viimisestä poskihampaasta en oo nyt ihan varma kun en oo kurkannu) ja lapsi nukahtaa ekan kerran elämässään nätisti, ei ole puolen tunnin-2 tunnin äiti huutoja tai muutakaan hyörimistä, että meillä ne vaivas vähän koko ajan...

Meidän kuopus kuullostaa hyvin samanlaiselta (nyt 1 v 8kk). Valitettavasti mitään vinkkejä ei oikein ole.

Mahavaivoja (johtui röyhtäytyksen puutteesta) oli alkuun, mutta 1.5 kk- 4kk nukkui kuin unelma. Se ilo ei ole valitettavasti vieläkään palannut... :( On erittäin iloinen ja aurinkoinen päivisin, mutta nukkuu siis edelleen huonosti yöt. En tiedä syytä. Meidän välissä nukkuu kohtuullisen hyvin, mutta minä nukun silloin vielä huonommin (eli olen töissä aamuisin silmät ristissä ).

4 kk iässä (kun "kitinä" alkoi) ruvettiin antamaan kiinteitä, koska maito ei riittänyt. Paino lähti kunnolla nousuun vasta kun imetys loppui kokonaan (ei enää huolinut rintaa). Eli päiväkitinä johtui ainakin osittain nälästä.

Valitettavan tutulta siis kuullostaa, mutta me ei keksitty mitään hyviä konsteja (ainakaan tuohon yöhommaan).

Alkuperäinen kirjoittaja .:
itselle tulis ainakin ensimmäisena mieleen, että nälkä olis, joskohan olis aika siirtyä tukevampaan ruokaan, kyllähän se pistää vihaksi jos koko ajan nälkä eikä pelkkä maito sitä mahaa täytä vaikka kuinka joisi... tämä vaan yksi arvelu, onkos tutkittu ettei ole mitään vaivaa? korvat katottu ja ei sun ruokavalios oo muuttunu et oireilis siitä...

Meilläkin huuto johtui nälästä. Helpotti kun aloitettiin kiinteet.

Varmaan hampaita alkaa tekemään. Usein vauvat tekevät niitä aika pitkään. Kuolaako? Tunkeeko nykkiä suuhun?
Onko oppinut uusia asioita, ne usein tulevat yöuniin..
Jos ei ole ollut räkätautia, niin tuskin se korvatulehdus on.
Meillä pojalla oli kanssa rintaraivareita n.5kk iässä. Ei siihen auta oikeen muu kuin aika, rauhallisesti koitat usein tarjota rintaa

meillä oli juuri 4kk ikäisenä sama juttu. Soitin neuvolaankin hädissäni että mistäs nyt tuulee, mutta oli ihan ohi menevä vaihe, tempperamenttia. kannattaa kuitenkin ne korvat käydä tarkistuttamassa.

Tyttö on terve kuin pukki. To on kyllä lääkärineuvola, niin saa nuo korvat vielä tarkistaa. Mä en millään usko että olis nälkä, koska syö 2 tunnin välein ja mä kyllä uskon osaavani tulkta sen, että syö ittensä kylläiseksi. Enkä uskois että nukkuu edelleen 5-7 tuntia putkeen yöllä ja päivälläkin parhaimmillaan 3 tuntia, jos näkä olis. Ja makkaroita tytöltä löytyy :) Mutta nuo hammasoireet ainakin kuulostais siltö, että niistä vois olla kyse.. Ja tuo tempperamentti varmaan myös tullut nyt esiin. Sen näkee siitä, että jos vaikka otan tytön kädestä jonkun pois, saa ihan järisyttävän raivarin!

Lisää vinkkejä otan vastaan, varsinkin noihin tissiraivareihin. :)

meillä oli esikoisen kanssa myös tissiraivareita, mut taisivat alkaa vasta kun kiinteet oli kuvioissa mukana 6kk iästä alkaen... (jos nyt oikein muistan?)
Ei niihin muu auttanut kuin jättää sillä erää se imetys kesken ja kokeilla ihan parin minuutin päästä uudestaan. Meillä usein niin että isi otti lapsen hetkeksi jotta sai "muuta ajateltavaa" ja sitten täysin puhtaalta pöydältä.. "tuletkos nyt maidolle" eli itsekin täytyy se pää nollata, vaikka harmittaakin kun tulee raivareita.

Syynä voi olla myös, että maitoa tulee joko liian lujaa, tai sitten ei malta odottaa, että alkaa herua. Itsellä oli vähän kumpaakin ongelmaa. Aluksi oli niin, että maitoa tuli ihan liian paljon heti, että ei oikein ehtinyt niellä, no siihen ongelmaan auttoi, kun imetin melko vaakana, tai usein nojatuolissa, jonka selkäosa kääntyy.
Sit myöhemmin tuli se, et ei malttanut odottaa, että maito alkaa herumaan, kun oli niin kiire muuhun touhuun. :) eli hetken aikaa yritti, mutta sitten alkoi raivoomaan "ei täältä tuu mitään" mulla kesti välillä aika kauan, et maito alkoi herumaan...
Siihen auttoi toisinaan se et vaihdeltiin tiuhaan tissiltä toiselle ja monta kertaa, niin pian herui ja rauhottui. Toisinaan se, etä yritin vähän käsin ensin lypsää, jotta sit heruu nopeammin vauvan tullessa tissille...

Mut kannattaa vaan yrittää, kyllä se varmasti pian helpottaa taas tilanne...
Meillä ainakin oli imetyksessä monia kausia.. imetin noin 6kk täysimetyksellä ja sit osittain 8kk asti, sitten vähennettiin vain aamu+iltaimetyksiin ja lopeteltiin kun vauva oli 10,5kk.

Eli täällä noi vähennykset aika radikaalisti, mutta meidän vauva ei päivällä vaan millään "ehtinyt" keskittymään imetykseen, vaan tuli itselle vain ikävä olo kun ei onnistunut ja aina raivosi... no aamulla heti ja illalla ennen unia maistui vielä 10,5kk asti.. sittenkin
lopetus kävi niin hassusti että... :) suunnitelma oli lopettaa 11kk mennessä, jotta sitten hoitoon mennessä on jo tottunut elämään ilman imetyksiä. Nooh, sittenhän alkoi yksi ilta vähän puremaan ja toruin tästä toki, kun sattuikin kovasti... sit ei enää ollenkaan halunnut, kun aina vaan nappas ja puri.. eli sitten se vaan jäi, eikä vauva ollut moksiskaan...

Mut tsemppiä! meilläkin kyllä pärjäsi tosi hyvin täysimetyksellä tuonne lähes 6kk asti, jolloin alettiin maisteleen soseita. Kasvoi tosi tosi paljon, eli paino käyrä tais olla +20, hyvin siis riitti maito.. eikä yöimetyksiä ollut enää 3kk jälkeen, kun alkoi nukkua koko yön heräämättä.

auttoikohan nämä ollenkaan...?!

Heippa!

Kuulostaa aivan minun tytöltäni. Tosin tyttö nyt 1,5v. Mutta juurikin tuon ikäisenä oli samoja "taisteluja" meilläkin ja syytä niihin ei todellakaan ole. Pirteä ja eloisa tyttö meillä nyt:)
Imetys meillä valitettavasti loppui juuri tuossa 4kk iässä. Aivan järkyttäviä rintaraivareita ja kaikkea yritin kokeilla; vaihtaa asentoa, imettää tiheämmin, imettää väljemmin, pottua tarjottiin myös jo tuolloin, mikään ei tuntunut auttavan. Olin itse aivan pettynyt itseeni tuon takia. Ensin loppui päivisin imetys ja sitten öisin, ei enää maito vaan riittänyt. Pullosta sitten söikin hyvin. Joten tuohonkaan en oikein osaa neuvoa, jopa neuvolassa eräällä käynnillä pyysi täti näyttämään kun syötän ja raivoaminen alkoi heti, eikä hänkään sitten oikein syytä tiennyt. Tempperamentti on kyllä yksi mikä voi olla syynä. Meidän tyttö on aika tapaus, joten nyt ehkä ymmärän nuo kaikki vaiheet:)

Sitten toi nukahtaminen, joka menee varmaan kanssa siihen tempperamentin piikkiin...meillä oli myös tuossa iässä nukahtaminen vaikeaa, sitä kesti n. 2kk. Huusi kuin syötävä unille mennessä ja me kanssa kannettiin ja kokeiltiin myös nukuttaa omaan sänkyyn, huutoa se vain oli. Tärkeintä on musta se että olet siinä läsnä, etkä jätä lasta yksin huutamaan, vaikka välillä toivottomalta tuntuikin. Kyllä se siitä, usko mua. Se alkaa sitten pikkuhiljaa siitä rauhoittumaan. Nämä on näitä vaiheita, mitä kaikille lapsille tulee eri muodoissa. Ja hampaat voivat olla myös yksi syy. Meillä ei neiti myös hereillä ollessaan viihtynyt muuta kuin sylissä. Muistan kun mieheni saapui töistä, niin sai hänkin sitten kiikuttaa neitiä ympäri kämppää ja ajateltiin kun kaikki vain sanoi että odottakaas kun se lähtee kävelemään, sitten vasta rankkaa onkin, ei meillä, meistä rankin vaihe oli tuo huutovaihe ja kanniskeluvaihe, että näin:) Nyt on ihanaa kun toinen juoksee ja touhuaa, vaikka saakin olla silmät selässä:)

Ja yöt tyttö on nukkunut aina huonosti. Vieläkin heräilee itkeskelemään välillä, eikä oikein syytä tuohon ole. Joten näillä mennään, kaikki ne nukkuvat yönsä viimeistään kun kouluun mennään:D

kiitoksia varsinkin nimimerkeille jk ja niin. Niistä oli oikeasti apua! Mäkään en halua vielä luovuttaa uon täysimetyksen suhteen vaikken mikään fanaatikko ookkaan, mutta itellä pienenä hirvittävä korvatulehuskierre, niin jos vain jollain voin sen omalta lapseltani ehkäistä.... mä luulen, että syitä on juuri nuo: turhautuu kun ei pääse liikkeelle, temperamentti alkaa tulla esiin (hui!), ei malta syödä, maitoa ei ala herua ihan heti joten ehtii raivostua. Näin kävi ihan selkeästi viimeks tänä aamuna. Mutta jos ihan hirveäksi menee, niin alottelen sitten niitä kiinteitäkin. Ja nuo hampaatkin saatta jo vaivata. Minä jatkan taistelua! KIITOS tuestanne, olette ihania :) :)

Yhteistyössä