ongelmia 1v2kk ruokailun kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Narsiscus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Narsiscus

Jäsen
07.03.2010
381
0
16
Auttakaahan nyt mitä tässä oikein voisi tehdä.

Meillä on aina ollut huonosti kiinteitä syövä tyttö. Maitoa pullosta menisi niin paljon kuin annetaan.

Nyt on maitopullo otettu pois (pakko sillä hoidossa ei voi pullosta juoda) ja nokkamukiin totuttelu menossa. Ainoastaan iltavellin saa enää pullosta. Nokkamukista juo ehkiä 1dl koko päivän aikana maitoa, puurot teemme maitoon ja kokonaismäärällisesti saa varmasti päivässä tarpeeksi. Lisäksi annamme koko ajan vettä, jo ihan helteenkin takia. No tämä nokkiksesta juonti varmaan paranee ajan kanssa.

Mutta tuo syöminen... Suostuu syömään yleensä jonkin verran. Joko itse lusikalla, sormin tai syöttäen (nämä kolme ovat aina vaihtoehtoina) . Sitten alkaa lusikan tiputtelu, nokkamukin heittely, ruuan tiputtaminen... Lopetanko ruokailut vain kylmästi tähän ja seuraavan kerran saa seuraavalla ruualla? Tuosta ruuan heittelystä olisi pakko päästä eroon. Kieltäessä vain katsoo takaisin ja heittää varmasti lisää...

Alkuperäinen kirjoittaja Narsiscus:
Auttakaahan nyt mitä tässä oikein voisi tehdä.

Meillä on aina ollut huonosti kiinteitä syövä tyttö. Maitoa pullosta menisi niin paljon kuin annetaan.

Nyt on maitopullo otettu pois (pakko sillä hoidossa ei voi pullosta juoda) ja nokkamukiin totuttelu menossa. Ainoastaan iltavellin saa enää pullosta. Nokkamukista juo ehkiä 1dl koko päivän aikana maitoa, puurot teemme maitoon ja kokonaismäärällisesti saa varmasti päivässä tarpeeksi. Lisäksi annamme koko ajan vettä, jo ihan helteenkin takia. No tämä nokkiksesta juonti varmaan paranee ajan kanssa.

Mutta tuo syöminen... Suostuu syömään yleensä jonkin verran. Joko itse lusikalla, sormin tai syöttäen (nämä kolme ovat aina vaihtoehtoina) . Sitten alkaa lusikan tiputtelu, nokkamukin heittely, ruuan tiputtaminen... Lopetanko ruokailut vain kylmästi tähän ja seuraavan kerran saa seuraavalla ruualla? Tuosta ruuan heittelystä olisi pakko päästä eroon. Kieltäessä vain katsoo takaisin ja heittää varmasti lisää...

Mä oon ite noissa tilanteissa nostanut lapsen pois pöydästä ja syöminen on loppunut siihen... Muuten siitä ruualla pelleilystä saattaa kehittyä kiva leikki, jolla saa näppärästi äidin huomion...

No niin, mun alaa:)
Ensin tarkistetaan ruokailuaikoja: onko lapsella nälkä, että olisi sitten niitä ruokahaluja tarpeeksi.
Sitten mietitään, että ruokailu on normaali ja tarpeellinen tapahtuma, josta ei tehdä ohjelmanumeroa vaan annetaan sen tapahtua yhtä tavallisesti, kuin kaikkien muidenkin tarpeellisten rutiinien.
Jotta ei sotkua tulisi liikaa lapsi saa käteensä vain sellaista ruokaa, mikä ei leviä ympäriinsä, jos sattuu olemaan heittelytuulella esim omenanpalan tai kurkkusiivun. Älä tee heittelystäkään ohjelmanumeroa, kokeile jättää noteeraamatta ja korjaa jäljet vasta ruokailun jälkeen.
Kokeile, jos muut söisivät yhtä aikaa, niin lapsi näkee, ettei kukaan muukaan pelleile, vaan vain syö, kiittää ja lähtee.
Pääsisitkö näillä alkuun?

Meillä vähän samanlaista toimintaa välillä ja syöminen loppuu siihen. Juomisesta antasin sellasen vinkin, että mitä jos unohtaisitte nokkamukin ja siirtyisitte jo tavalliseen mukiin? Meillä jäi nokkamukivaihe kokonaan välistä, kun poju ei suostunut siitä juomaan. Oli 11kk kun tuttipullosta luovuttiin, viikon verran tapeltiin nokkamukin kanssa, kunnes tajusin kokeilla tavallista mukia, josta poika suostui juomaan hyvin juotettuna. Jonkun aikaa meni, että oppi itse juomaan mukista ilman apua, mutta nyt ikää 1v3kk ja sujunut jo pitkään hyvin. Toki muki välillä kaatuu ja kaadetaan, mutta tekevälle sattuu!

Yhteistyössä